Zpochybněná svoboda
Ivan ŠtampachSpojenectví svobody a sociální spravedlnosti má základ v tom, že v demokracii jsou občanské svobody deklarovány, ale reálně jich může využívat jen úzká vrstva privilegovaných. Teprve rozšíření demokracie do pracovních vztahů umožní uplatnit tradiční liberální svobody všem.
Při nedávné jinak nekonfliktní politické debatě mě jeden z diskutujících šokoval výrokem, který jsem pochopil jako problematizaci svobody jakožto politického tématu. Prý je to politická agenda pravice. Na moje námitky a námitky dalších přítomných odpovídal, že tak je to vnímáno. Nevyslovil se, čemu v politice připisuje nejvyšší hodnotu. Protože to nebyla zrovna aktuální otázka, téma jsme opustili a nechali otevřené. Touto událostí se jen zpřítomnilo občasné diskusní téma socialismus versus liberalismus.
Ukázalo se sice, že socialisté i liberálové jsou souhlasně kritičtí k současným politickým poměrům, ale jejich příznivci jsou vůči sobě navzájem takto podezíraví. Stoupenci, řekněme, důsledné levice sledují, že se dnes vládnoucí politické strany dovolávají liberální tradice. Jak tedy může liberál současné vládní konstelaci oponovat, obávají se. Jeho kritika přece nemůže být dostatečná. Musí, jak se domnívají, souhlasit s dnes převažující liberální ideologií a může si nanejvýš přát kosmetické změny. V tomto smyslu byl kritizován Manifest radikálního liberalismu, se kterým v září loňského roku přišli Jan Štern a Jiří Pehe. Nedůvěra vládne i opačným směrem. Liberálové sice opravdu radikálně kritizují jmenovitě globální kapitalismus a mluví o mafiánských strukturách a oligarchii, jenže opak tohoto systému pohybující se v politice pod vlajkou socialismu jim je podezřelý. Nečíhá nakonec za každou snahou o sociální spravedlnost pokušení vládnout diktátorsky nebo aspoň hrozba necitelné byrokracie? Taková je zase jejich obava.
Mně spor socialistů s liberály poněkud zpochybňuje typický současný pravicový postoj k tématu občanských svobod a lidských práv. Vždyť výtka takřečeného „humanrightismu“ je namířena směrem do levé části politického spektra. K tomu se připojuje má osobní zkušenost s několika lidmi, kteří byli odpůrci minulého despotického režimu a leccos si za to vytrpěli, ale jejich inspirace je marxistická. Dnes jejich životní zaměření logicky vyústilo v důslednou, svým způsobem profesionální ochranu práv jednotlivců a skupin, zejména různých menšin, včetně přistěhovalců. Přesvědčuje mne to, i když mé myšlenkové východisko pro politickou orientaci je jiné, že sociální a liberální motiv patří k sobě. Že spor socialistů a liberálů je zbytečnou žabomyší válkou mezi těmi, kteří by měli spolupracovat.
Jsem přesvědčen, že společná opozice liberálně a sociálně laděných občanů vůči přinejmenším současné vládě, ale asi i víc, asi i vůči současnému systému, vůči současné diktatuře kapitálu, není jen pragmatickou spoluprací. Liberálové pro socialisty a socialisté pro liberály nejsou jen taktickými spojenci, kteří později budou obětováni ve jménu strategických cílů. Právě socialisté a sociální demokraté v evropských zemích prosazovali nejen sociální práva, která jsou dnes v civilizovaných zemích samozřejmou součástí ústavního pořádku, ale i práva ryze občanská, tedy spíše z repertoáru liberálního, např. právo občanů vysílat své zástupce do parlamentu ve svobodných, rovných, tajných volbách. A je to dnes důsledná pravice, která (zatím na rovině teoretických rozprav) uvažuje o omezení tohoto práva, resp. o podmínění práva volit u mužů vojenskou službou a u žen ochotou k mateřství.
Spojenectví svobody a sociální spravedlnosti má hluboký základ v tom, že v demokracii jsou občanské svobody pouze deklarovány, ale reálně jich může využívat jen úzká vrstva privilegovaných. Teprve rozšíření demokracie do pracovních vztahů, teprve emancipace občana i jako pracovníka umožní uplatnit tradiční liberální svobody všem.
Mohl by se k tomu vrátit Pro Alt nebo někdo.
Nejprve se však musíme rozdělit na demokraty a na nedemokraty, přičemž těm druhým upřeme i to málo ze z občanských práv, které jim ponechávají současné represivní zákony, nemám pravdu pane Šimso?
Ve svém despektu k občanský svobodám - ve zdejším příspěvku ho, uznávám, nemanifestujete - ovšem nejste na levici sám. Dosud cítím zhnusení, když si vzpomenu na první shromáždění iniciativy Ne základnám, kam přišli také odpůrci jejích myšlenek. Návrh přítomného Petra Uhla, aby jim bylo dáno slovo mezi dalšími projevy, byl bryskně odmítnut jako neuvědomělý a místopředseda tzv. Humanistické strany Bednář pospíchal žalovat přítomným policistům, kteří pak donutili odpůrce odejít. Pocit, že svoboda projevu je něčím příliš abstraktním, než aby bylo třeba ji aktivně hájit, pokud zrovna nejde o tu naší "správnou" svobodu k prosazování našich správných myšlenek, byl pro Ne základnám po celou dobu činnosti příznačný.
martin škabraha: Jsme občané!
Zdá se, že se ze mě stává pamětník. No, jednou to přijít muselo.
http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=440&Itemid=56
Vždyť, připomeňme, Manifest radikálního liberalismu končí jen mírně upravenou citací Komunistického manifestu:
„Místo staré pseudodemokratické (v KM „buržoazní“) společnosti s jejími třídami a třídními protiklady nastoupí společenství, v němž svobodný rozvoj každého je podmínkou svobodného rozvoje všech.“
Levicový liberál Váíclav Bělohradský už od 90. let s chutí parafrázuje jak Komunistický manifest, tak třeba první slova Kapitálu ("Bohatství společností, v nichž vládne kapitalistický výrobní způsob, jeví se jako „ohromný soubor zboží“)
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/cs/wiki/Politick%C3%BD_kompas
Podle Politického kompasu nemusí být každý levičák nutně zároveň liberálem, například komunismus je popsán jako levicově autoritářský. Podobně pravice nemusí být nutně autoritářská, její obvyklá rétorika o svobodě může být i míněna vážně a to, že většina pravicových politiků je zřejmě autoritářská, může být pouhá náhoda. Konec konců to, že právě na liberálně–autoritářské ose je rozdíl mezi Ronem Paulem a Sárou Palinovou, se nedávno projevilo v aféře Wikileaks.
Jiná věc by byla, kdybychom se vrátili ke kořenům dělení na levici a pravici, do dob Francouzské revoluce, kdy levice budovala kapitalismus, zatímco pravice obhajovala feudální pořádky. V tehdejším smyslu je levice nutně liberální, rovnost a svoboda patří pevně k sobě, a pravice představuje agresivní skupinu zkamenělin nepřátelských životu. To, co se nazývá neoliberalismem, by bylo z tohoto hlediska vhodné přejmenovat na neofeudalismus, neboť úsilí o vznik nesouměřitelných majetkových rozdílů ve společnosti by bylo přirozené vykládat jako budování novodobé šlechty.
Nezdá se mi, že by jakkoli pomáhal pochopit historicky vzniklé společenské vztahy.
Těší mne také, že tím odpadají nekonečné a zbytečné dohady, jsou-li fašistické směry pravicové (podle jedněch) nebo levicové (podle druhých), protože jejich extremismus je v jiné oblasti, než v levopravém rozdělení. A extrémní pravice může zůstat těm, kteří nejsou sice fašisty, ale mají na ni zálusk, tedy lidé typu Přemyslava Sobotky nebo Jaroslava Kubery. Jsem také rád, že se svoiu levicovou orientací díky vícerozměrnému modelu nemusím být kladen vedle současné Komunistické strany Československa a jejího předsedy Miroslava Štěpána a Zifčákovy KSČ - ČSSP a vedle dalších současných neostalinistů.
Řekl bych, že politický kompas nemá ambici "pochopit historicky vzniklé společenské vztahy". Není to metoda historická nýbrž komparatiovní, není to tolik výklad, jako spíš popis, nenahrazuje to zevrubnou analýzu sociální struktury a sociální dynamiky.
Zbavit stát role vymahače daní, zavedením dobrovolné daně a umožnit tak vzniku pokročilejších etických norem nepostavené na podezření z všeobecného sobectví. Skoncovat s domněnkou, že daňově aktivní občané odmítnou dobrovolnou účast na státním rozpočtu. Že odmítnou režim ve kterém se občan necítí vazalem státu, ale kooperujícím spolumajitelem.