Manifest radikálního liberalismu: jde o demokracii, nikoli o ideologii
František KostlánAutor se zamýšlí nad Manifestem radikálního liberalismu a nad možnostmi klasického liberalismu ve společnosti, kde se ateismus stal téměř náboženstvím.
Diskuse o Manifestu radikálního liberalismu se místy posouvá do roviny, která nemá s podstatou věci mnoho společného. Nejde o to, jestli je tento manifest „pouhou“ snahou o vylepšení kapitalismu a zda by nebyla spíše namístě snaha o nastolení některé formy socialismu či jiného ismu, třeba nějakého toho utopismu, kterých jsme si ve dvacátém století bohužel užili dost (například komunistický „socialismus“).
V tom, co se manifest snaží postihnout, proti sobě podle mého názoru nestojí kapitalismus a socialismus, nýbrž demokracie a ne-demokracie. Pokud je režim skutečně demokratický, pokud si na demokracii pouze nehraje jako ten, který právě prožíváme, je celkem lhostejné, jestli je kapitalistický či jiný, ačkoli ideologové z obou stran ujišťují vážené obecenstvo, že právě jejich vize je ta nejlepší možná.
Ve všech systémech se najdou chyby, věci, které znepříjemňují lidem život, jeden klade přílišný důraz na individualismus, jako by jednotliví lidé žili ve vzduchoprázdnu, druhý mnohdy dělá z lidí nesvéprávné jedince, kteří si sami neumějí ani otřít nos. Společnost je evidentně složena z jednotlivců, kteří žijí ve společenstvích, takže je třeba neustále vyvažovat a hledat momentálně přípustnou hranici mezi ideologiemi, když už je z neznámého důvodu nedokážeme jednou provždy zahodit, v tomto případě mezi ideologiemi kolektivistickými a individualistickými.
Ani jedna z nich nemá sama o sobě nějaký „lepší recept pro lidstvo“ než ta druhá (třetí, čtvrtá…). A právě proto je důležitější demokratičnost toho kterého režimu. Ani demokracie není nějaký výlupek všech ctností, ale je nejlepší z nabídek, které jsou k dostání na trhu politických iluzí, protože dokáže jako jediný politický systém vyvažovat mezi kolektivismem a individualismem.
Zbavme se, prosím, už jednou provždy teorií, které hlásají tu nutnost ekonomické nadstavby, tu zase zbožnění ekonomického růstu (což je v podstatě jeden a týž způsob uvažování, pouze v jiné ideologické omáčce) a začněme zvažovat, zda je demokracie pouhým mechanismem, či jestli má naopak nějaký obsah. Je pravda, že neoliberalismus (jeden z typů kapitalismu) má vedle pozitivních konotací i negativní dopad na kvalitu demokracie. Úplně stejně tomu však je u jakéhokoli jiného ismu. Neexistuje žádný, který by měl v tomto smyslu dopady čistě pozitivní.
I před listopadem 89 zde byla korupce, i tehdy byla ekonomika vším a ostatní se krčilo někde v koutku, i tenkrát o chodu společnosti rozhodovali podprůměrní agenti s teplou vodou namísto skutečných osobností. Jiří Pehe a Jan Štern mají pravdu: To lepší, co po listopadu prožíváme, nepřinesl lidem ničím neomezený trh a modla ziskovosti (a další ideologické výkřiky neoliberalismu), ale právě demokracie — svoboda, lidská práva.
A to dobré by mohla podpořit i pozvolna vznikající občanská, otevřená společnost, která je schopna individualisty neoliberálního typu doplňovat individualisty i kolektivisty humanistickými. Podmiňovací způsob je namístě, onen neoliberalismus svou radlicí před sebou valí vše, co mu stojí v cestě. Jeho dravost je obdivuhodná, onen obdiv však musí mnoho lidí prožívat na okraji společnosti, kdežto druzí se těší pohodlnému životu z nakradených peněz, které - jak víme z „prezidentských dekretů“ - nikdy nemohou být špinavé. Neoliberalismus postupně likviduje i onu otevřenou společnost, respektive občanská sdružení a jejich iniciativu. Tentokrát v rámci akce nazvané Nejlevnější škrty v historii, jelikož je nejvíce zaplatí ti nejchudší, na něž dnes nebere zřetel vůbec nikdo.
Manifest je napsán s přehledem, erudicí a hlubokým záběrem, především v oblasti, kde popisuje vyprázdněnost naší demokratury, k níž přispívají ideologické teze neoliberalismu spojené s technokratickým způsobem uvažování, utilitarismem a neznalostí jiných než ekonomických hodnot. Tuto pasáž korunuje odstavec o politických stranách:
„Politické strany se v takovém prostředí mění v instituce, které, předstírajíce politickou činnost, jsou především agenturami na získávání státních a veřejných zakázek a významných pozic ve státní správě. Politické programy a koncepce jsou jen jakýmsi šidítkem pro voliče, kteří bláhově volí tu či onu (pravou nebo levou) koncepci, aby pak v praxi strany dělaly v podstatě tutéž politiku.“
Vzpomeňme, kterak svou prázdnotu předvádějí tyto strany v předvolebním boji. Důležitá je technologie a mechanismus, nikoli hodnotový obsah. Pravicové strany i ČSSD se nerozpakují svým hrubým populismem nahrávat krajně pravicovým extremistům vyvoláváním záporných emocí vůči menšinám, Romům a bezdomovcům. Proč ne, když to marketingové metody umožňují, jak se vyjádřil kandidát na mosteckého starostu z ČSSD.
Autoři manifestu si ovšem vzápětí stěžují, že strany již nevyužívají svých ideologií a ideologický obsah politiky proto už není důležitý. V tom spočívá protiklad v manifestu obsažený. Právě to, že ODS za pomoci dalších pravicových stran a ČSSD razila a razí neoliberalismus, tedy svou ideologii, jsme se dopracovali oněch závratných nížin, onoho mafiánského kapitalismu, privatizace demokracie, demontáže sociálního státu, oné nezměrné korupce, tunelování a rozkrádání, okupování veřejného prostoru, především mainstreamových médií, politicko-ekonomickou oligarchií. „Neoliberalismus je nebezpečím pro demokracii, protože ta je založena nejen na mimoekonomických, netržních hodnotách, ale také na rovnosti v rámci vlády zákona,“ píší Štern a Pehe. Nejenže mají pravdu, ale pojmenovávají tak několika slovy podstatu celého problému.
Nahrazení této ideologie jinou nic nezlepší, jak jsem popsal již svrchu, protože každá z nich s sebou nese i myšlenky s negativním dopadem na život lidí. V prvé řadě tedy nejde o prosazování ideologických východisek, ale o kvalitu demokracie. Potřebujeme tedy politické strany (momentálně alespoň jednu, která s tím začne), které namísto ideologií budou na prvém místě prosazovat politickou kulturu, umožňovat kritické myšlení, kritický rozum, které namísto technologie moci budou dávat přednost uplatňování hodnot, které manifest vynikajícím způsobem popisuje.
Jak na to? Autoři manifestu vyjadřují přesvědčení, že „zatímco klasický liberalismus vyrostl organicky z víry v Boha a chápal svobodu v kontextu pokory před ,vyšším řádem', neoliberalismus je projevem nepokorné pýchy. Je náboženstvím svého druhu, v němž byl na boha povýšen Trh.“
Není ovšem jasné, jak se vrátit ke klasickému liberalismu poté, kdy se společnost sekularizovala a ateismus se stal „vírou číslo jedna“ - alespoň u nás tomu tak je. Manifest nabízí několik konkrétních kroků, z nichž by každý sám o sobě byl velkým přínosem ke zlepšení situace, není však jasné, jestli by jejich naplňování v atmosféře, kterou neoliberalismus postavený na sekularizaci společnosti vyvolává, byly vůbec uskutečnitelné. Nebo jestli by byly natolik účinné, aby napomohly přechodu od neoliberalismu (tedy i od ideologizace myšlení a konání) k utváření a pěstování obsahu, který by byl s to proměnit naši demokraturu v demokracii.
Například: Ombudsman volený lidem, přímá volba prezidenta, hejtmanů a starostů… Jak by to fungovalo v situaci, kdy pány všech hlavních médií jsou de facto zmínění oligarchové nebo jejich kluboví nahrávači? Je za těchto okolností přímá demokracie čistě prvkem demokratickým, nebo se může stát prostředkem k diktatuře oligarchů prostřednictvím médií, respektive mocné manipulace s fakty a následně i s voliči? (Jak jsme občas svědky již dnes.)
Neboli: Je tu něco, co by mohlo nahradit onen „vyšší řád“ (pokoru před ním), který liberální guru F. A. Hayek nazýval „vyšší nomos“, tedy cosi, co se rozprostírá i nad demokracií coby konstanta, k níž se člověk může vztahovat? Nemusíme s Hayekem ve všem všudy souhlasit, ale často se zapomíná, že to byl právě on, kdo svou obhajobu liberalismu podmiňoval vztahováním se k etickým principům.
Kardinální otázka tedy zní: Kde ve světě, v němž se lidé již nebojí Boha a v němž hodnoty korodovaly vzít oporu pro návrat k systému, který stával na „pokoře před vyšším řádem“?
Bát se Boha vypovídá o respektu k Bohu, o vztahu k němu. Předpokládám, že to tak myslí i p. Kostlán a citovaní autoři. A vtomto směru pak čtěme také vše ostatní, co říkají.
Jinak, jsem přesvědčený, že demokracie jakou ji známe potřebuje pravici i levici. Potřebuje rozhovor mezi nimi.
Od stávajících stran něco takového asi čekat nelze, ale zrovna Manifest a Pro-Alt mají obrovskou šanci něco takového nabídnout. Rehabilitovat je obě.
Ondřej
Vaněk říká, že „je třeba propagovat kritickou analýzu“ a vzápětí vyslovuje něco dost podstatného: „válka a zabíjení lidí je nejradikálnější formou nedemokracie“.
Myslíte, že tuto sotva zpochybnitelnou realitu – tedy války a zabíjení – pomůže zprovodit ze světa „pokora před vyšším řádem“? Válka je, v tom se nejspíš shodneme, „nižším řádem“. Přesto, že je „nižší“, nebude, obávám se, vymýcen oním „vyšším“ tím, že se budeme ohánět slovy jako „ideologie“, „etické principy“, „nepokorná pýcha“ atd. atp. Nebude spíš potřeba poohlédnout se ještě po něčem jiném? A k tomu nám dopomáhej kritické myšlení.
„Návrat ke klasickému liberalismus“ je pitomost (což patrně tušíte i Vy).
Jaroslav Vaněk má nepochybně pravdu, když žádá prosazování kritické analýzy.
Co se týká válek a násilí, není třeba jej jakkoli ideologizovat. Zabíjení druhých bohužel patří k lidské přirozenosti a žádný systém, ať už je jakkoli ideologicky postavený, tomu zabránit nemůže. V domnělém "zájmu vyššího řádu" se přeci vraždilo také, a ne právě málo. Naším nepřítelem v takových případech je fanatismus a ten si nedá říci, nedá se přesvědčit.
Proto mluvím více než o ideologiích o lidské slušnosti, proto volám po empatii - aby byl život snesitelnější.
Co se týká klasického liberalismu, souhlasím s vámi - s tou výhradou, že jsem pro větší zřetelnost použil výraz autorů manifestu a s tím, že název je v podstatě lhostejný, jak padlo i v některém z diskusních článků na toto téma. Nazývejme to jak chceme, klidně i "socialismus" jde o podstatu věci.
To je smysl radikálního demokratismu. Nikoli nutně "radikálního liberalismu".
Jinak k tématu:
FREUD: „Proč válka?“ (dopis Einsteinovi, září 1932)
Mluvíme-li o řádu světa, pak můžeme mluvit o kulturním – a nikoli „přirozeném“ - zakotvení, není-liž pravda?
Stejný kořen má i slovo "Příroda"
Sám bych "Přirozený řád světa" v theologické hantýrce použil, pokud bych chtěl hovořit o stvořenosti člověka, světa, nebo o něčem z nich, co se k jejich stvořenosti váže. Něco, co se nás velmi, velmi týká a přitom to sami nevytvoříme a vytvořit a nemůžeme. Každý z nás tady se narodil a každý také jednou umřeme a my to neovlivnili a neovlivníme Prostě to tak je.
V sekulární řeči bych "Přirozený řád světa" (aspoň jako pracovní termín) vnímal podobně jako "sloužící životu, udržující, podporující život". V obecné rovině. Ale jistě ne jako něco vyrobeného, vypěstovaného člověkem. Ovšem něco, co tu bylo před námi.
Věřící by tady mohl říci "Jak nám to tu Pán Bůh zařídil", nevěřící "co nám umožnilo vyvinout se, vyvíjet se....."
Ono je asi velmi těžké něco takového formulovat srozumitelně pro všechny obory naráz. Ale určitě pro významové posuny ve nezatracujme "Manifest" Autoři se snažili vystihnout něco, co nás přesahuje- a "Není na světě člověk ten, aby se zalíbil lidem všem"
Ondřej
Ondřej
podle toho, jak vidím svět, máš ohledně dobra a zla pravdu. Dvacáté století ovšem s pojetím dobra a zla zamávalo neuvěřitelným způsobem. Lidé se mezi sebou vraždili vždy, ale způsob, jakým to proběhlo například během druhé světové války, byl ochromující.
Možná ještě před nástupem bolševismu a nacismu věděl každý vrah, že to, co dělá, je špatné. Dnes je to trochu někde jinde, mnoho lidí je nejen schopno vraždu omlouvat, ale i vraha dokonce chválit (mám na mysli vraha obyčejného, nespjatého s vražděním "politickým"). Například toho střelce v Bratislavě, který zabil šest lidí a patnáct zranil, chválil někdo prostřednictvím nápisů na zdech či snad dokonce vylapených plakátů.
Rasistické zločiny proti Romům také mnoho lidí považuje za způsob řešení vzájemného soužití atd.
Zatím ještě pořád velká část společnosti cítí, že porušování desatera je svázáno s vlastním svědomím, ale zároveň rostoucí část lidí nevidí často zjevné zlo jako zlo, ale utilitárně. Jak jsem i napsal v tomto článku, lídr ČSSD v Mostě sám řekl, že marketingově pracují s emocemi lidí. Že tak zároveň vzbuzují či prohlubují negativní emoce proti Romům možná ani sám není schopen dohlédnout.
Nebo-li, pojetí dobra a zla se bohužel mění a nikdo neví, kam se to posune a kde se to zastaví. Ale byl bych rád, kdyby to zústalo alespoň tak, jak je to dnes.
ČSSD už dávno nestojí za zlámanou grešli, natož za nějakou podporu. Poslední kapkou byl alibistický přístup jejího vedení ke xenofobii a rasismu vlastních členů. S tím ať jdou, kam patří, tedy do háje.
Podle mne je již dnes naprosto zřejmé, že je třeba založit novou stranu, která na způsob TOP 09 odsune ČSSD stranou a začne dělat skutečnou sociálnědemokratickou politiku. ČSSD v podstatě nikdy sociálně dmeokratickou politiku nedělala - myslím, že ji autoři manifestu popsali velmi dobře.
No a k měnění lidí- myslím že předělávat je zvenku je taky špatné. Stačí, když budou jací jsou a budou se snažit poznat a chápat druhé i sami sebe. Třeba pak někdo zjistí, že je je potřeba, aby se v něčem změnil, trochu nebo zásadně, to už ale je něco jiného, to už vychází z něj samého, z jeho vztahu i vztahů..... Nábožensky řečeno-obrácení. Psychoterapeuticky - sebereflexe.
Ondřej
Nepsal jsem ovšem, že se lidé mění (naopak snahu o to, měnit je zvenku, pokládám za utopickou).
Napsal jsem, že čím dál více lidí vnímá dobro a zlo jinak než generace předchozí.
Ondřej
cituji z titulků filmu Rise Of Evil (Nástup zla):
"...SA je zničená, hladová, toužící po boji s kýmkoli.Můžu o tom psát ? Ne, protože Hitler neprodává noviny.Víš co ano ? Drby! Podívej se na dnešní titulní stranu. Bavorská farmářská dívka má náboženské vize. Vydali jsme toho deset vydání za poslední čtyři dny.
-Dává lidem naději.
-To dělá i Hitler ! Lidé nechtějí skutečné zprávy. Jsou deprimující. Nechtějí slyšet o ničem s čím by snad mohli něco dělat.
Jako bychom zhloupli, oslepli...."
...Jakoby mi to něco připomínalo...
Autoři neoznačili nikde v manifestu současnou vládu a společnost v ČR za demokratickou.
U pana Pehe je to novinka. Ve svých dosavadních úvahách nepochyboval o demokracii v ČR. Dokonce v Právu v příloze Salón 16.9.2010 považuje společenský systém v USA (!) za demokratický http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-pehe.php?itemid=10802
Sdělovací prostředky tuto změnu pochopily a nejen z tohoto důvodu se manifest nikde mimo internetové stránky neobjevil.
Jedno místo v manifestu je v obdobném smyslu nejasné. Mluví se o demokratických politických stranách. Které to jsou? Asi autoři hledí někam daleko do ciziny.
Diskuse v DR probíhala od 9. do 14.9. t.r. Skončila a obnovila se po sloupku Františka Kostlána 22.09.2010 „Manifest radikálního liberalismu: jde o demokracii, nikoli o ideologii“.
V DR nediskutují všichni. V Blistech k tomu řekl své dne 16.9.2010 ostrý a útočný oponent Mgr. Jiří Vyhlídal asi z fakulty sociálních studií Masarykovy university v Brně „Diagnóza radikálního liberalismu“ http://www.blisty.cz/2010/9/17/art54531.html . Doufám, že nejde o anonyma. Jeho výtky manifestu jsou vážné a nikoli iracionální, když oponent je „z druhé strany barikády“. Bylo by vhodné, kdyby někdo kvalifikovaný odpověděl. Čulík to jistě rád uveřejní.
Dále se dne 23.9.10 velmi kriticky vyjádřil v Blistech v článku „Iluze radikality „liberálního“ manifestu“ http://www.blisty.cz/art/54636.html pan PhDr. Milan Valach, PhD., který vyučuje na katedře občanské výuky pedagogické fakulty také Masarykovy univerzity v Brně.
Je to sice „náš“ člověk, ale jako ateista považuje „použití iluzí o existenci vyššího řádu“ a „jednoznačné spojení liberalismu s vírou v boha“ za zkrat myšlení. Vkládá do úst autorům myšlenky a motivy, které v manifestu nejsou. Klasický liberalismus skutečně vyrostl organicky z víry v Boha, v době jeho vzniku ateisté téměř neexistovali a všechny ideologie z ní musely vycházet. A ten „řád“ je v manifestu v bodě 4 ve shrnutí výtek uváděn v jasné souvislosti s přírodními zdroji, krajinou čili ve smyslu řádu přírody, kterou neoliberalismus likviduje. Pan Valach tvrdí, že „Žádné praktické jednání člověka nemůže být totiž úspěšné a dosáhnout svých cílů, pokud není zbaveno všech iluzí a mylných předpokladů.“ Tím myslí jakékoli náboženství a zapomíná na ateismus, který je asi také náboženstvím.
Pan Valach hledá v naší kultuře zdroje morálky a nachází je v nezbytnosti naplnění základních podmínek lidského přežití. Jedinou cestu k odstranění nešvarů kapitalismu vidí ne v jeho vylepšení, ale v odstranění kapitalismu. Nemá však žádný návod, nemá přesnější představu o řádu, který jej má vystřídat a hlavně má proti sobě asi 90 % obyvatelstva, které kapitalismus chce.
Podle mne má-li být jakákoli akce proti neoliberalismu úspěšná, nemohou z ní být vylučováni „pomýlení věřící“. Téměř všechny úspěšné revoluční a vojenské aktivity v historii lidstva byly ve jménu nějakých bohů. Manifest se nemůže pouštět do akademických diskusí, musí někdy zjednodušovat. To bychom nakonec mohli skončit u diskuse, zda život na zemi vznikl v důsledku evoluce nebo stvoření. Není na to čas.
Podle mne jsou pro nás, občany, základy k naší další cestě téměř dokonale uvedeny v závěru manifestu.
Václav Drbohlav
Jinak s vámi osuhlasím, v manifestu nejde napsat vše a je třeba to tak i brát. Mnoho věcí lze ostatně doplňovat v následné polemice a diskusi.
Mějte se dobře,
František Kostlán
Co se týká titulků, ukazují dobře na lidskou povahu. Jen ten, kdo ji vidí realisticky je schopen bránit excesům.
věřím, že byste byl "radši, ... kdybychom se bez ideologií" obešli.
Jenže se bez nich "neobejdeme" - nanejvýš je obejdeme.
Jenže ideologie patří a budou vždy patřit ke světu a k dějinám, a proto je nezbytné pokoušet se je analyzovat a osvětlovat, co se pro nás (jejich spolutvůrcích) v nich a za nimi skrývá.
Vyjadřovat znechucení z "ideologií" (nutno být konkrétní a říci z kterých: ze všech??) je zatraceně málo a nikam to nevede. NENÍ to "realistické vidění".
A proto má otázka:
Co vlastně Vy míníte "ideologiemi"?
U monoteismu nejde o pomýlenost či nepomýlenost, tento vulgární pohled na kořeny náboženství nesdílím a naznačuji to již Marxovým citátem v úvodu kritiky.
Moje varování před praktickými důsledky monoteistické víry je pak zdůvodněno v textu Každý monoteismus je totalitní, na nějž ve své kritice odkazuji. Zkuste si jej napřed přečíst.
Ateismu jako náboženství je ovšem nesmysl. Rozdíl je v podstatě. Ale ve výše uvedených odkazech je to dostatečně vysvětleno.
Že 90% lidí chce kapitalismus je ovšem Vaše iluze. A to dokonce i v postkomunistické ČR. Problém je, že velká část lidí nevidí jinou možnost. To je právě zásadní selhání ČSSD.
Ovšem tato alternativa existuje a za hranicemi ČR se o nich hojně diskutuje: je to zaměstnanecké vlastnictví podniků a přímá demokracie, jako jeho politická forma. Můžeme tomu říkat radikální socialismus.
Hermeneutika vychází z vědomí nějakého „předporozumění“.
Ke světu to možná patří, ke světu patří ovšem i chřipka, kterou, pokud ji chytím, se taky snažím nějak vykurýrovat.
Demokracie modré-rudé a jiné ideologie k životu nepotřebuje. Lepší by byl pravicový a levicový pohled (bez hry "Já jsem spása světa a ten druhý je zatraceníhodný nepřítel") orientovaný na místo člověka ve světě, lidská práva etc.
Ondřej
Abych nerozdeloval mezi demokracii a ideologii, nazval jsem pracovne i demokracii ideologii. Obecne vzato se ukazuje, ze kazdy pojem, byt se zda byt presny, ma v sobe vzdy moznost byt vniman jako metafora a potud akademicky spor o jeho "pravy" vyznam muze zabrat dlouhe zimni vecery...
"... nedemokratický systém je takový, kde občané mají strach z mocných. Demokratický systém je takový, kde vláda a mocní mají obavu a strach z občanů. My dnes žijeme v systému, kde vláda má z občanů jenom velkou srandu."
(Celý jeho článek v BL z letošního března si lze přečíst na adrese
http://blisty.cz/2010/3/22/art51696.html)
Taktéž doporučuji podívat se na Kellerovo vystoupení dnes - cca. 10:27-10:37 na ČT24 - v Olomouci.
mám na mysli v prvé řadě idologizaci myšlení - to je mor, kterého se můžeme zbavit, přestože ideologie přetrvají.
Jinak mám na mysli jakoukoli ideologii, respektive onen způsob uvažování, právě proto, že vedou ke zjednodušujícímu a nekritickému pohledu.
kdo musí ve své kritice předkládat řešení, jsou opoziční politici v případě konkrétních politických řešení, nikoli lidé, kteří diskutují na dané téma.
Demokracie podle mě není ideologie, nýbrž určitý mechanismus s obsahem tomu mechanismu adekvátním - vyžaduje hodnoty, nikoli ideologická východiska.
Pokud vím od svých barmských přítel, v této zemi panuje nelítostná vojenská junta - označit to jako demokracii může, kdo chce, ale byl by to tentýž nesmysl, jako označit stejným výrazem režim, který u nás panoval před listopadem.
Ale třeba s eprostřednictvím definic přeci jen k něčemu propracujeme :-).
Mějte se dobře.