Pochopit a porazit
Josef ŠlerkaRozumět tomu, jak přemýšlí ideový protivník, je zcela zásadní. Naše počínání získá totiž skutečně rysy odpovědnosti teprve tehdy, když budeme schopni pochopit, s jakými hodnotami soupeří ty naše.
Když jsem si pročítal reakce na svůj sloupek Roman Joch není fašista, napadla mne celá řada věcí, které jsem opomenul napsat. Jednou z nich je otázka hodnot a hodnocení. Jsem v této oblasti postmodernista a relativista, ale jen do jisté míry: Domnívám se totiž, že lidé si většinou nelžou. Často si nerozumějí, ale méně často si navzájem vědomě lžou. Je to proto, že pravda je nutnou podmínkou komunikace a porozumění vůbec. Pokud bychom slovy pokaždé označovali něco jiného, nikdy bychom se nedomluvili.
Chceme-li pochopit, co znamenají slova druhých, snažíme se pochopit, za jakých okolností mohou být pravdivá. Pokud pochopím, v jakém světě jsou pravdivá, získám tím přehled o tom, zda a do jaké míry si s druhým rozumím. Když někdo říká, že venku prší, a venku očividně prší, pak tím slovem patrně míní to samé co já. Zatímco když říká, že venku prší, a já žádný déšť nevidím, pak buď lže, nebo slovo „prší” používá jinak než já. V této víře, kterou sdílím s některými postanalytiky (jako byl Donald Davidson či Richard Rorty), se pro mne skrývá klíč k chápání světa či světů.
Myslím si totiž, že úplně stejný princip platí i v oblasti hodnot morálních. Nevěřím, že většina lidí se úmyslně chová špatně a vědomě páchá zlo. Takže pokud chceme pochopit něčí činy (nebo i jen plány), musíme zkrátka chápat, proč je dotyčný považuje za dobré. Dobro je stejně neredukovatelný pojem jako pravda. Leží v samém základu našeho jednání spolu s pravdou. Nikoli jako něco pozitivně popsatelného, ale jako forma života.
Jak se to ale celé má k současné politice? Domnívám se, že pro ni platí úplně to samé, co pro každou jinou oblast života. I v současné politice bychom měli vnímat činy svých protivníků tak, že se budeme snažit představit si svět, v němž by bylo jejich jednání dobré a jejich tvrzení pravdivá. Naše počínání získá skutečně rysy odpovědnosti teprve tehdy, když budeme schopni pochopit, s jakými hodnotami soupeří ty naše. Nevěřím, že Miroslav Kalousek s Jaromírem Drábkem po večerech společně kují pikle, jak hromadně zbídačit miliony lidí a namastit kapsy velkokapitálu. Naopak věřím, že si ti dva pánové ve svém světě skutečně myslí, že jejich kroky povedou k lepším zítřkům. Pokud s nimi chci skutečně polemizovat, tedy zápasit, pak musím pochopit, co a proč říkají, co a proč dělají.
Podobné je to i se zmiňovaným Romanem Jochem. Prosté odmítnutí Jocha jako fašisty, aniž bychom pochopili, proč říká a dělá věci, které říká a dělá, z nás sice bezprostředně udělá mravní giganty, nevysvětlí ovšem, proč se mu dostává takové podpory. Jestliže Karl Marx označuje náboženství za projekci reálných tužeb člověka, pak jsou stejnou projekcí i všechny ostatní ideologie. Nechtějme je jednoduše snižovat, ale snažme se je pochopit, abychom věděli, proč a čím je chceme porazit.
Pro ty, kdo mají tento názor za příliš postmoderní, na závěr uvedu ironickou poznámku z pera Karla Čapka: „Jen ty hodnoty, kterým říkáme naše, jsou veliké a oprávněné, kdežto ty druhé jsou idiotské, překonané, falešné a vůbec nízké. Naše ideály se neměří s ničím velikým a platným, nýbrž s pouhými zmetky, klamy a pošetilostmi. Měli bychom těžší práci a naše úsilí by bylo dramatičtější a odpovědnější, kdybychom řekli: Ano, my víme, že na té druhé straně jsou ve hře skutečné a živé, platné a mnohé hodnoty; ale my přicházíme s většími a spravedlivějšími. "
Já osobně věřím, že levice může přijít s většími a spravedlivějšími hodnotami, ovšem jen tehdy, když pochopí, co přinášejí jiné přístupy. Hodnoty se totiž projeví jen v zápase s jinými hodnotami. Hodnoty jsou totiž relativní.
vidím to podobně a dost mne mrzí, že část tzv. levice často reaguje přemrštěně. Začnu-li tvrdit, že Joch je fašista, můžu se sice chvíli cítit jako bojovník proti fašismu, ale diskuse nemůže nastat. Tvrzení,, že Joch je fašista je morálním kýčem, dokonalým blokem diskuse. Já s dr. Jochem nesouhlasím, ani nepřeceňuji jeho vzdělání, ale nežiji v představě, že chce páchat zlo a vědomě fašizuje českou společnost. Z druhé strany, tj. pravice po česku, tuto figuru známe - je jí laciný antikomunismus.
Problém ČSSD je, jak už jsem myslím i v DR četl, že nenabízí žádnou hodnotou alternativu. Chce lidem nabídnout to samé, co pravice po česku, ale jinými prostředky. Tu samou spotřební společnost s náboženstvím růstu Růstu. Tak snad dojde ke změně, alternativa je vždy dobrá.
http://www.rozhlas.cz/default/default/rnp-player-2.php?id=2127043&drm
I z něho je zjevné, že problém nebude v pseudo-, krypto-, či neofašismu. A totéž platí pro řešení.
...ale uznávám, naše společnost je jiná a ony odsuzující škatule nás nikam neposunou.
Též se přikláním k příspěvkům pana Jana Sládka a Martina Škabrahy, které v podstatě vystihují i můj postoj k tématu.
Pokud chcete dál analyzovat a chápat, prosím. Stačí si koupit kružítko a příložník a můžete vymyslet i Pythagorovu větu. Možná je však lepší, využít toho, co už bylo napsáno, vyzkoumáno, vyzkoušeno...
Polemizovat s nimi jste mohli minimálně patnáct let. Výsledkem je dnešní režim. Zatím se Vám povedlo aspoň konečně potěšit paní Hyldebrantovou, což byste mohli pokládat za první úspěch. Ještě chvilku a budou Vás milovat i Joch s Nečasem.
Ale nechci se hádat. Tuhle diskusi už vedu třicet let a pořád slyším to samé. Chápat, polemizovat, analyzovat, ale hlavně opatrně, abychom se nikoho nedotkli. Výsledkem jsou spory o nesmysly na straně jedné a na straně druhé sílící druhorepublikové tendence.
Tak až to doanalyzujete a popíšete nicneříkajícími definicemi, které hlavně neurazí, snad bude o čem si popovídat. A snad taky ještě zbude trochu času na nějaké řešení...
Lidská společnost je komplexita. Proto každou kritikou svého politického soupeře již vyjadřujeme zároveň chápání jeho představy o dobru. Vše ovšem má své hranice. Nemohu chápat nadvládu jako představu vládce o jeho realizování dobra, protože bych tím souhlasil se svým ovládáním až porobou.
Nepatřím k optimistům a tím méně k pesimistům, jsem ale vyznavačem kritické skepse. Proto v žádném případě apriori nepředpokládám, že lidé mluví pravdu. Proč by to dělali, protože se chtějí s okolím domluvit? Především každý vidí svět přes brýle svého celoživotního přesvědčení a konkrétního zájmu. Ke komunikaci s okolím nepotřebují mluvit pravdu, ale pouze používat terminologii, na níž se společenství shodlo, čili které většinově rozumí.
Hadr sebou mrská, býk se na něj vrhá a za jeho zadkem se děje to podstatné.
Co by byl Joch, kdyby ho levice ignorovala?
Já být pravičákem a Jocha by nebylo, tak si ho vymyslím. Jen ať provokuje, ať na sebe strhává pozornost.
Nyní jde přece o daleko důležitější věci. Mění se ekonomické, sociální, pracovní, mocenské i další poměry v této zemi.
Až teprve potom, až se to podaří, až se změny prosadí, pak, možná, přijde čas opravdových jochů.
To by ale (nejen) česká pravice musela změnit i Evropskou unii …