Muž bez špatných vlastností? Nepřechvalte hejtmana Grolicha

Anna Absolonová

Když se letos stal Jan Grolich podruhé jihomoravským hejtmanem, zdůvodňoval se jeho úspěch dobře zvládnutými krizemi a politickou komunikací. Ta však má i své kritiky, stejně jako krajská rada bez žen. Vítězí u něj forma nad obsahem?

Ještě nikdy nikdo nezískal v krajských volbách tolik preferenčních hlasů. Foto FB Jan Grolich I Hejtman JMK

„Fenomén Grolich“, „Král preferenčních hlasů“, „Absolutní vítěz“: takto titulovala média hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha poté, co v letošních krajských volbách získal téměř 47 tisíc preferenčních hlasů. Tedy vůbec nejvíc v historii krajských voleb.

Uskupení Spolu složené z KDU-ČSL, ODS a TOP 09, v jehož čele lidovecký hejtman stál, získalo bezmála čtyřicet procent hlasů a spolu se Starosty utvořilo koalici, která bude na jižní Moravě po příští čtyři roky vládnout.

Za úspěchem koalice stojí do velké míry právě popularita Jana Grolicha, který se svým vystupováním liší od většiny konzervativních lidovců. Hejtmana dlouhodobě provází pověst mladého pracovitého politika, jenž jde příkladem ukázkovou komunikací s občany, a schopného krizového manažera, který dokázal zvládnout obtížné situace, které jižní Moravu v posledních letech zasáhly.

Média o něm informují například jako o „moderně uvažujícím a nevšedním darem komunikace obdařeném politikovi“, který si své „vítězství odpracoval“ či který se „může pasovat do role nejvíc ‚cool‘ lidovce“.

Přestože má popularita jihomoravského hejtmana zjevně mnoho reálných důvodů, najdou se i kritické hlasy, jež mu vytýkají, že dělá věci hlavně na efekt. Jak je to doopravdy? Je úspěch Jana Grolicha daný jeho politickou a občanskou integritou a tím, co pro kraj skutečně dělá, nebo spíše jen brilantně zvládnutým marketingem?

Katolík z Velatic

Předtím, než se stal v roce 2020 poprvé hejtmanem, působil vystudovaný právník jako starosta Velatic. V obci se sedmi sty obyvateli poblíž Brna se stal starostou hned dvakrát za sebou, poprvé ve svých šestadvaceti letech.

Grolich je ve Velaticích, kde dosud bydlí, skutečně oblíbený. Svědčí o tom i tamní výsledky letošních voleb. Koalice Spolu získala v obci přes osmdesát procent hlasů, volební účast byla šedesát procent. Obě čísla jsou asi o dvacet procentních bodů vyšší než v okolních obcích. „Fakt je dobrej. Tady ho mají všichni rádi,“ potvrzuje nám ochotně obyvatelka Velatic Hedvika Petlachová na návsi vesnice.

Prakticky všichni lidé v obci svého bývalého starostu popisují s úctou jako pracovitého a skromného člověka. „Chová se jako normální vesnickej člověk. Nedělá ze sebe něco jinýho,“ říká jiná obyvatelka Velatic Anna Poláčková. „Když pracujete na vesnici, tak nemůžete úkoly příliš na někoho delegovat. Takže pokud nepracujete, za nikoho se neschováte. Pokud jste dobrý a pracovitý, ukáže se to,“ komentuje Grolichovu dobrou pověst ředitelka velatické školky Lenka Suchá.

„Chová se jako normální vesnickej člověk. Nedělá ze sebe něco jinýho.“ Foto FB Jan Grolich I Hejtman JMK

Podle ní navíc pomáhá i to, že je Grolich členem křesťanských demokratů. „Lidé ve Velaticích jsou silně věřící, takže i to je myslím pro něj plus. Víra životu tady dává hodnoty a lidskou tvář,“ říká ředitelka školy. „To, že je Jan Grolich křesťan, je pro nás přínos. Jsme rádi, že v ateistickém světě je alespoň někdo naladěn na naši notu,“ přitakává Hedvika Petlachová.

Obyvatelé Velatic si chválí také změny, které v obci za Grolichova působení v roli starosty nastaly. Mezi ty nejvýznamnější patří přesunutí obecního úřadu, ke kterému navíc přibylo rodinné centrum a knihovna, a také rozšíření místní školky. „Před pár lety nastal populační boom, kvůli kterému nebylo ve školkách místo. Tady jsme to ale vůbec neřešili, u nás se dostalo i na děti, kterým ještě nebyly ani tři roky,“ říká ředitelka velatické školky Suchá.

Za deset let Grolichova vedení zrekonstruovala vesnice také kulturní dům, hospodu a sokolovnu. Dále opravila vodovod, provedla studniční vrt, takže obec má nový zdroj pitné vody, vybudovala parky či zrekonstruovala dětská hřiště.

Překročit limity lidovců

Podle politologů stojí za úspěchem Jana Grolicha i koalice Spolu hned několik důvodů. Skutečnost, že Grolich kandidoval na jižní Moravě, kde mají lidovci dlouhodobě silnou pozici, je jedním z nich, ale sama o sobě by nestačila. Zároveň se mu totiž podařilo oslovit i kmenové voliče jiných stran.

Dokázal oslovit i některé nevoliče. Foto FB Jan Grolich I Hejtman JMK

To potvrzují i data z průzkumu katedry politologie na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. „Máme vstupy jen z relativně malého vzorku mezi voliči v Brně a v několika obcích mezi Břeclaví a Hodonínem. Nicméně ptali jsme se mimo jiné na to, kdo by byl ideálním hejtmanem. A jméno Grolich uvedla řada voličů doslova napříč politickým spektrem, včetně ANO a SPD,“ říká politolog Petr Voda z Masarykovy univerzity.

Grolichem vedené koalici se zároveň povedlo přetáhnout řadu voličů Pirátů a Starostů — tedy svých koaličních partnerů — a také oslovit některé nevoliče. „Podařilo se mu překročit limity lidovců,“ souhlasí Vodův kolega, politolog Otto Eibl.

Podle něj navíc lidem chyběla alternativa. Největší konkurenti, tedy ODS a TOP 09, kandidovali s lidovci v koalici. Stranou, která mohla přitáhnout podobně smýšlející voliče, bylo tedy hlavně uskupení Hlas Moravy (dříve Spolu pro Moravu), složené převážně ze Zelených a některých bývalých členů TOP 09. Hlas Moravy ale ve volbách propadl. „Jejich známost a veřejná viditelnost ale byly přeci jen podstatně menší,“ hodnotí výsledek voleb Eibl.

Kampaň vyzdvihovaná i kritizovaná

V Grolichově úspěchu mohlo podle politologů hrát roli i jeho sebevědomé vystupování, výrazná předvolební kampaň a fakt, že nikoho ničím vyloženě neodrazuje. Kampaň stála na křiklavých zelených plakátech a letácích s nápisem „Akce hejtman“ připomínajících slevovou akci v supermarketu.

„Signální barvy vás prásknou do očí a vy si jich všimnete. Navíc se vám velmi rychle spojí ta zářivá barva s konkrétní stranou, koalicí nebo kandidátem.“ Grafika FB Jan Grolich I Hejtman JMK

Výrazně se tak lišila od tradičně koncipovaných vizuálů ostatních politických stran. „Signální barvy vás prásknou do očí a vy si jich všimnete. Navíc se vám velmi rychle spojí ta zářivá barva s konkrétní stranou, koalicí nebo kandidátem,“ vysvětluje politolog Eibl, který se na politickou komunikaci specializuje.

Vizuálně výrazné kampaně, které jsou v ulicích dobře vidět, má KDU-ČSL na jižní Moravě s úspěchem odzkoušené. Podobně křiklavé propagační materiály použil před dvěma lety i ministr životního prostředí Petr Hladík. A dva roky před ním s tím začal právě Jan Grolich, když v kraji kandidoval poprvé. Tehdy uspěl s heslem „Grolich je jinej,“ kterým se vymezoval vůči standardním politikům: trik, který často využívají politické projekty postavené primárně na marketingu.

Letos na svou první kampaň navázal. „Takto koncipovaná komunikace fungovala i díky tomu, že si Jan Grolich během předvolebního období na nic nehrál a působil stejně, jako celé čtyři roky, které ve funkci hejtmana strávil,“ tvrdí politolog Eibl.

×
Diskuse
PS
November 5, 2024 v 16.24
nic

Nic jste proti němu nenašla, tak proč pořád ten negativní pohled? Kdyby byli všichni politici jako on, to bychom se měli! Dokážete najít někoho lepšího v celé ČR a racionálně zdůvodnit, proč je lepší? Já ne.