Na kultech osobností aneb české trápení s demokracií

Jiří Pehe

Česká politická kultura trpí nešvarem. Rozhodujícím faktorem zde totiž není politický program, ale motiv charismatického vůdce. Na tomto půdoryse vystoupalo ANO i mnohá další „hnutí“ dneška. Problém je tím větší, že má svou dlouhou tradici.

Masaryk držel nevyzrálou československou demokracii v mnoha ohledech pohromadě, jeho role zdaleka přesahovala tu, kterou by měl prezident v tehdejší parlamentní demokracii mít. Foto WmC

Podle průzkumů veřejného mínění by nyní volila strany a hnutí, které ve skutečnosti nejsou stranami ani hnutími, ale vůdcovskými politicko-podnikatelskými projekty, více než polovina českých občanů. Jinými slovy: více než polovina české veřejnosti podporuje různé politické subjekty kvůli vůdcům, kteří stojí v jejich čele.

Více než ucelené programy politických stran s ideovou identitou a vnitřními demokratickými strukturami je totiž oslovuje nekoherentní populistická či protestní rétorika politických pábitelů s autoritářskými sklony.

Největší podpory, okolo třiceti procent, si mezi českými politickými subjekty užívá hnutí ANO, které stvořil a ovládá miliardář Andrej Babiš. V politických komentářích se sice běžně mluví o „voličích ANO“, ve skutečnosti však tito voliči volí především Babiše. Jinými slovy: ANO je vystavěno striktně na Babišově kultu osobnosti, a pohromadě ho drží nikoliv nějaký ucelený program nebo ideologie, ale osobní oddanost Babišovi.

Zavádějící je také označení „hnutí“, které se v souvislosti s ANO používá. Skutečné hnutí by vzniklo autonomně „zdola“. ANO bylo ale prokazatelně vytvořeno shora jako institucionální páka pro Babišovy zájmy.

Kdyby se Babiš rozhodl v politice skončit nebo kdyby z politiky zmizel kvůli úmrtí či nemoci, skončilo by i hnutí ANO. Je sice pravda, že si za více než deset let existence ANO na krajských a municipálních úrovních vydobylo přinejmenším zdání jisté nezávislosti na vůdci, a tedy zdání schopnosti existovat a rozhodovat i bez něj, skutečností ale zůstává, že Babiš — a nikoliv nadosobní idea či program — je jediným pojivem „hnutí“.

Podobně je tomu s hnutím Svoboda a přímá demokracie, stranou PRO, hnutím Přísaha, hnutím Motoristé sobě a v poslední době i koalicí Stačilo! Všechny tyto politické subjekty v různé míře stojí a padají se svými vůdci, kteří je stvořili: SPD s Tomiem Okamurou, PRO s Jindřichem Rajchllem, Přísaha s Robertem Šlachtou, Motoristé sobě s Filipem Turkem (ač oficiálním zakladatelem a lídrem je Petr Macinka) a do velké míry i Stačilo! s Kateřinou Konečnou.

Vůdcovská minulost české politiky

Vůdcovské projekty v české politice po roce 1989 nejsou ničím novým, ba dokonce stály přímo u zrodu české polistopadové politiky. Už první velká nově vzniklá strana, Občanští demokraté, byla v prvních fázích své existence stranou Václava Klause. Ve straně panoval silný kult osobnosti, a když Klaus po několika volebních prohrách stranu v roce 2002 opouštěl, mluvil jeho nástupce Mirek Topolánek o ideologii strany devótně jako o „klausismu“.

×
Diskuse
JP
October 4, 2024 v 11.17
Standardní politika, anebo něco více?

Politolog Jiří Pehe si tedy stěžuje, že česká občanská společnost ještě nedorostla, nevyzrála tak dalece, aby mohla fungovat stejně jako historicky starší a vyvinutější politické systémy na Západě, tedy s vypracovanými aparáty klasických politických stran.

Bezpochyby, jeho konstatování nevyzrálosti české občanské společnosti má naprosto reálný fundament, tato nezralost se při různých příležitostech projevuje znovu a znovu. Ovšem - tato jeho kritika českých poměrů by své plné oprávnění mohla mít pouze tehdy, kdyby nějakým způsobem doložil, proč má zrovna onen "standardní", tedy konvenční model politických partají podle klasického západního střihu být tím vzorem non plus ultra, který představuje nejvyšší myslitelnou hodnotu společenského uspořádání, a o jehož dosažení je zapotřebí ze všech sil usilovat.

Přitom - i Pehe sám přiznává, že v současné době je i tento západní model tradičních politických partají v krizi. Že je stále méně schopen v dostatečné míře uspokojit představy a požadavky svého obyvatelstva o tom, v čem vlastně spočívá "dobrý život". Tedy o tom, kam se vlastně má ubírat daná společnost ve svém žití, jakými hodnotami se má řídit.

Zopakujme si klíčový výrok Jiřího Pehe: "politicky nedospělá česká společnost hledala na Hradě (za časů Masaryka, J.P.) něco 'nad politikou'".

Podle politologa Pehe je toto "něco nad politikou" zřejmě projevem politické nedospělosti, nevyzrálosti české společnosti, která si nedokázala vystačit se standardní politikou. Jenže - nebylo to právě toto masarykovské "něco nad politikou", které do české občanské společnosti prosadilo alespoň určité základní povědomí o tom, že politika bez humanismu degeneruje v pouhou bezduchou technokraticko-byrokratickou správu státu? Nebylo právě toto masarykovské zasazení politiky do širšího rámce mravnosti, humanitních ideálů jedinečným počinem, a to i v mezinárodním měřítku?

A není to málo pozitivního, co je spojeno s činností Václava Havla v české politice, spojeno taktéž s jeho - byť i marným a v mnohém velmi naivním - usilováním o něco, co překračuje rámec "standardní" politiky, co životu občanské společnosti teprve propůjčuje nějaký vyšší smysl, přesahující banalitu onoho všedního politického technokratismu?...

A není tomu snad tak, že i jinde ve světě čím dál tím více sílí trend, že poté co se ukázalo že dosavadní modus této "vyzrálé" občanské společnosti, totiž pouhá mechanická sebereprodukce konzumní společnosti, je už nadále neudržitelný a neživotný, že tedy čím dál tím více sílí trend hledání - byť i často jen živelného a chaotického - nějakých nových idejí, které by člověku a společnosti daly novou orientaci, na místě tohoto bezduchého "standardního" politického technokratismu?...

Ano, ve své bezprostřední podobě jsou tato alternativní hnutí většinou zmatená, jsou spíše jenom živelnou, emocionální negací tohoto zkostnatělého systému politických partají a jejich mocenských aparátů. Ale opakuji to znovu a znovu: pokud se progresivním silám (respektive progresivní levici) nepodaří vystoupit s novými progresivními idejemi a ideály, pak není možno se divit a je to pouze zákonité, že na jejich místo nastupují hnutí ryze negativistická, destruktivní, reakcionářská.

Řešením ale v žádném případě nebude návrat k jakémusi "standardnímu" stavu konvenční, principálně bezobsažné, bezduché politiky. Je to právě to "něco nad politikou", které je nutno ze všech sil začít hledat.

Je nutno opět začít hledat "politiku s lidskou tváří", místo spokojit se natrvalo s bezduchým technokratismem odosobněných partajních aparátů.

DU
October 4, 2024 v 22.44
Bez vyzrálé stranickosti nelze hledat něco přesahujícího

Velmi souzním s tímto článkem od pana Jiřího Pehe. Českou politiku vnímám jako nevyzrálou a projevuje se nejen tendencí ke kultům osobnosti na úkor identifikace s klasickými politickými stranami. Vedle toho nelze nepojmenovat onu českou "neofilii", jak tento fenomén někdo nedávno nazval, tedy opakované tíhnutí českého voliče k novým a novým stranám a hnutím na jedno či dvě použití, mnohdy ideově naprosto neukotvených. Dalším symptomem je fakt, že česká levice je nacionalistická, tedy není autentickou levicí, a česká pravice není konzervativní, tedy v podstatě není ani autentickou pravicí.

S charakterem politiky států střední a východní Evropy máme samozřejmě hodně společného, navíc je zde pozůstatek a "díra" po kontinuitě domácí šlechty (a s ní spojených dějin), která je i navzdory minulosti totalitního režimu stále zachována v Polsku nebo Maďarsku. Ale to by bylo na další a podrobnější diskusi.

K tomu, co zmiňujete, tedy ke směřování k přesahu nad stranickou a technokratickou politikou, jsme ovšem vůbec nedospěli a ani nemohli dospět. Nesplnili jsme předchozí úkol, tedy dostat se k vyzrálému stranictví.

Masarykovský přesah, přestože ho tak TGM zřejmě nezamýšlel, je jaksi jen v odcizené a neúplné formě. Vy byste to jistě lépe a výstižněji dialekticky vyjádřil... Hledá se "něco nad politikou", ale je to vlastně jen odcizená projekce náboženských představ. Tak to jednou popsal Václav Bělohradský. Češi podle mě hledají ztracenou z podstaty vlastně náboženskou seberealizaci v tom, že vzhlížejí k idealizovanému lídrovi politické strany nebo hnutí, který nutně opakovaně zklamává a selhává v této roli, protože v ní vlastně nejde uspět. Nejde totiž o posuzování rozporu mezi idejemi a praktickými činy, realistické zhodnocení politiků a jejich stran, ale o nepřiměřená očekávání záchrany. V tom spočívá ona nezralost.

Na úrovni hledání něčeho, co by autenticky překonávalo stranickost a technokratismus, prostě nejsme a nemůžeme být kvůli výše popsanému.

PK
October 6, 2024 v 14.24
Pane Ungere,

pan Poláček Vám vzkazuje, že by na Váš příspěvek rád reagoval, ale nemůže, protože zde byl zablokován na základě tvrzení že „předplatné vypršelo“

DU
October 6, 2024 v 18.16
Panu Poláčkovi

Děkuji, (i za vyřízení panu Krupičkovi), to je škoda. Ocením i reakci osobní na e-mail.