Dálkový transport zvířat je drastický. EU ho musí zakázat

Romana Šonková

Velká Británie v květnu zakázala vývoz živých zvířat mimo své hranice pro porážku či výkrm. EU tak stále neučinila. Zvířata během dopravy velmi trpí a často jsou vyvážena do zemí, kde neplatí jakékoli zákony na ochranu hospodářských zvířat.

Evropská komise sice vede oficiální dokumentaci k transportu zvířat, ta však obsahuje obrovské mezery, chybí v ní mnohá data a především významně podhodnocuje skutečnou délku cest. Foto archiv Compassion in World Farming

Svět zažívá nebývalé vlny veder. Vysoké teploty trápí i hospodářská zvířata, která jsou při dlouhých cestách napříč kontinenty vystavena na milost a nemilost živlům a dopravním situacím. Státní veterinární správa sice v průběhu léta vydala opatření dočasně znemožňující přepravu zvířat kvůli extrémním teplotám, toto krátkodobé řešení ale nestačí. Vývozy živých zvířat do vzdálených třetích zemí je třeba ukončit a dálkové cesty napříč Evropou omezit.

Miliony napříč Evropou

Až čtyřicet milionů hospodářských zvířat je každoročně přepravováno mezi členskými státy Evropské unie. Další čtyři miliony krav, býků, prasat a ovcí se vydávají na nedobrovolnou cestu do třetích zemí, například do Turecka, zemí středního Východu, severní Afriky, Brazílie či Kazachstánu.

Cestující zvířata jsou ohrožená nejrůznějšími dopravními katastrofami. V lednu tohoto roku havaroval na D1 kamion převážející krávy. Několik jich nepřežilo, zbytek zůstal uvězněný v převráceném voze a čekal několik hodin na záchranu.

V roce 2015 bylo na nákladní loď Trust1 v Rumunsku naloženo třináct tisíc ovcí. Nejprve byly odvezeny do Jordánska, kde se zjistilo, že během dlouhé cesty jich přes pět tisíc uhynulo na dehydrataci, vyhladovění a vyčerpání. Místní úřady nařídily posádce odplout na moře, tam vyhodit mrtvá těla, nakrmit zbývající zvířata a pak se vrátit do přístavu. Místo toho kapitán s lodí odplul a v příštích dvou týdnech se neúspěšně pokoušel zakotvit loď v několika dalších přístavech. Když 14. června loď konečně zakotvila v Somálsku, byly už všechny ovce po smrti.

Ve výčtu katastrof by bylo možné pokračovat, a dokud bude povolený dálkový transport živých zvířat, bude jich přibývat. Nejde ale jen o utrpení zvířat během transportu. Zatímco v Evropské unii se na hospodářské zvíře vztahují alespoň nějaké zákony na ochranu zvířat, vývozem do dalších zemí mohou být zvířata vystavena velmi krutému zacházení, které končí porážkou bez omráčení.

Odborníci z mezinárodních organizací na ochranu hospodářských zvířat Eurogroup for Animals a Compassion in World Farming, která mimo jiné vedla i padesát let trvající a nakonec úspěšnou kampaň za zákaz vývozu zvířat z Velké Británie, analyzovali desetitisíce oficiálních záznamů Evropské komise o vývozu zvířat. Zjistili přitom obrovské mezery, chybějící data a především objevili, že oficiální data významně podhodnocují skutečnou délku cest, když uvádějí jako start cesty překladiště zvířat, které není skutečným začátkem cesty, a nezapočítávají zdlouhavé prodlevy na hranicích či v přístavech.

Evropská unie nutně potřebuje zpřísnění podmínek pro přepravu zvířat v rámci Unie a nadobro zakázat vývoz živých zvířat do třetích zemí. Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland či Brazílie již nějakým způsobem omezily či úplně zakázaly vývoz živých zvířat za své hranice. Na co ještě čekáme my?