O nákupu stíhaček F-35 debatujme na základě pravdivých a relevantních argumentů
Jiří VojáčekPlánovaný nákup amerických stíhaček F-35 vzbudil silné emoce. Místo názorové, přitom však fakty podložené debaty, slyšíme ze strany odpůrců, jakož i zastánců nákupu — včetně ministerstva obrany a armády — řadu nesmyslů i vyložených lží.
Armáda České republiky zvažuje pořízení amerických bojových letounů Lockheed Martin F-35 Lightning II (F-35). Protože jde v současnosti o nejmodernější komerčně dostupný bojový letoun s gigantickými pořizovacími a provozními náklady, vzbuzuje debata o jejich nákupu silné emoce. Největší jednorázový vojenský výdaj v naší zemi od výstavby opevnění na obranu před hitlerovským Německem je přitom jak ze strany odpůrců, tak ze strany obhájců nákupu zahalen mlhou lží, polopravd a manipulací, kterými je velmi těžké bez hlubší znalosti problematiky proniknout.
Několik slov k odpůrcům nákupu
Odpůrci nákupu by měli v první řadě uznat, že F-35 je skutečně nejmodernější bojový letoun, jaký lze pořídit. Srovnávat se s ním může snad jen čínský F-20 a americký F-22 Raptor. Ovšem o kvalitách čínského letounu se nelze důvěryhodně přesvědčit a F-22 Američané neposkytli ani svým nejbližším spojencům, jakými jsou Velká Británie, Austrálie, Japonsko nebo Izrael.
F-35 jako špička současného leteckého inženýrství se kromě obtížné zjistitelnosti (stealth), která snižuje možnost zaměření na velkou vzdálenost a konvenčním radarům znesnadňuje stálé zaměření na kratší vzdálenost, vyznačuje hned několika dalšími „nej“.
Má nejsilnější pohonnou jednotku, která kdy byla namontována do jednomístné stíhačky. Motor Prat& Whitney F135 dává vyšší výkon než dvojice motorů letounu Eurofighter Typhoon dohromady a silnější motory má jen ruský strategický bombardér Tu-160 v podobě obřích pohonných jednotek Kuzněcov NK-32.
F-35 také zcela novátorským způsobem využívá přilbový zaměřovač, který naše letectvo dosud nepoužívalo. Stroj nemá klasický průhledový displej a veškeré informace jsou pilotovi předávány přímo na displej před očima, kam proudí data nejen z výkonného radiolokátoru, navigačních a zbraňových systémů, ale také z elektrooptických čidel rozprostřených po obvodu letounu. Pilot má díky tomu nezvykle rozsáhlé situační povědomí a pokud je dokáže efektivně využít, získává ve vzduchu značnou výhodu.
Svůj vnitropolitický i mezinárodněpolitický význam má i to, jak letectvo, armáda a stát působí navenek, a je jistě pravdou, že žádné jiné letadlo než F-35 nezajistí našemu letectvu větší respekt. Pro nákup svědčí také spojenecký vztah se Spojenými státy, díky němuž nemusíme vydávat na armádu několikanásobně větší prostředky a můžeme se spoléhat na společnou obranu NATO.
Kritici nákupu také míří mimo, když vytýkají stíhačce F-35, že není schopna tzv. supercruise, tedy dlouhodobého letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování. Bojové letouny dnes létají nejčastěji rychlostí kolem hodnot Mach 0,9, a supercruise se v boji využívá minimálně. Stejně nesmyslná je kritika, že letoun není obratný, jako byly letouny 4. generace, byl zkrátka vyvinut pro jiné způsoby boje.
Několik slov k zastáncům nákupu
Ze strany zastánců nákupu se ozývá neméně hloupých či přímo lživých argumentů, což je o to horší, že za nákup pléduje jak velení armády, tak současné politické vedení státu. Odpovědnost těchto míst je obrovská a nesmí si dovolovat veřejnost neinformovat, nebo ji informovat polovičatě, zavádějícím způsobem nebo dokonce lživě.
Typickým nesmyslem, který mnozí zastánci nákupu opakují, je cena 80 milionů dolarů za letadlo, kterou lze najít i na Wikipedii. Tato cena totiž platí pouze pro země, které už mají vybudovanou specializovanou infrastrukturu pro daný typ letounu, nakoupené servisní a měřicí přístroje, potřebnou techniku, náhradní díly, vycvičené piloty a pozemní personál.
V České republice nic z toho nemáme, proto k ceně 80 milionů musíme toto vše, bez čeho se provoz F-35 neobejde, připočítat. Poslední nákupy Finska, Švýcarska nebo Polska naznačují, že skutečná cena se vším všudy se pohybuje kolem 150 milionů dolarů za letadlo.
Ani to však není největší problém. Jím jsou abnormálně vysoké provozní náklady F-35. Je pravda, že i v rámci NATO se provozní náklady počítají několika různými způsoby, ať už ale vyberete jakýkoli, některá fakta jsou nezpochybnitelná. F-35 má vyšší provozní náklady než řada dvoumotorových strojů (jako jsou Rafale, Typhoon, F-15 nebo F/A-18) a při porovnání s jednomotorovými stroji (jako jsou F-16 nebo Gripeny) je rozdíl ještě výraznější.
Americká vláda pracuje s hodnotou 40 000 dolarů za jednu letovou hodinu. To je skutečně hodně — u Gripenů se částka odhaduje na zhruba 5000 dolarů a u F-16 asi na 7000 dolarů. Nelze proto popřít, že za nákup F-35 nejen zaplatíme opravdu hodně, ale budeme za jejich provoz platit vysoké částky ještě desítky let.
Nacházíme se přitom v situaci, kdy se veřejný rozpočet České republiky propadá do pasti schodků, které každým rokem zvyšují státní dluh o tři sta miliard korun. Současný ekonomický stav naší země odnesou policisté, hasiči, lékaři v nemocnicích, učitelé ve školách, penzisté, rodiny s dětmi a prostřednictvím dopadů DPH prakticky všichni spotřebitelé. Investici 120 miliard do nových letadel — a možná ještě víc, jak naznačila v rozhovoru pro Novinky.cz vedoucí vyjednávacího týmu Blanka Cupáková — je nezbytné vnímat v tomto kontextu.
Jednejme poctivě a zodpovědně
Generál Jaroslav Míka poskytl začátkem srpna rozhovor serveru Seznam Zprávy. Čtenářům vysvětluje, že F-35 budou pro čáslavskou základnu znamenat snížení hlukové zátěže. To není pravda. Síla motoru Pratt & Whitney F135 sebou nese obrovskou hlukovou zátěž ve velmi nízkých frekvencích, které snadno procházejí překážkami, včetně stavebních prvků. Tento typ hluku nezastaví ani železobeton.
Sám bydlím prakticky na dohled čáslavské základny, a ačkoli považuji hluk proudových motorů, které od dětství slýchám, za příjemný kolorit, rozumím, že drtivou většinu obyvatel okolních obcí tento hluk obtěžuje. Z tohoto důvodu vytvořily místní samosprávy společenství okolních obcí, s nímž vedení základny jedná o leteckých akcích, které se mají konat. Při některých z nich se hluk rozléhá přibližně do vzdálenosti třiceti kilometrů podobně jako při zemětřesení. Občasné nízké přelety rozkmitávají celé stavby.
Zásadní kritika zaznívá stran výzbroje, kterou s F-35 nakupujeme. F-35 je stíhací bombardér, víceúčelový letoun, u kterého určení pro protipozemní boj mírně převažuje nad jeho čistě stíhacími úkoly. Proto část odborné veřejnosti zarazilo, když se od amerického úřadu pro export zbraní dozvěděla, že některé zásadní zbraňové systémy, jako jsou výkonné typy řízené munice typu vzduch-země (JASSM nebo JSOW), Česká republika vůbec neplánuje nakoupit. Přestože zůstanou tyto možnosti F-35 nevyužity, budeme platit samozřejmě i za ně.
Kritici také správně upozornili na podivné chování ministerstva obrany, které museli až odborníci upozornit, že na prodloužení nájmu letounů Gripen z roku 2027 do roku 2029 musí jednat se švédskou stranou, protože opce není automatická a musejí s ní souhlasit obě strany. Do té doby ministerstvo současného najímatele nadzvukových letounů zcela ignorovalo a v médiích se dokonce na dálku hádalo se švédským velvyslancem.
Nemohu zde do detailu rozebírat kritiku, která se snáší na způsob výběru. Zasvěcení vědí, že F-35 nám doporučila výzbrojní agentura NATO a nejde o původní český nápad. Pravdou však je, že utajování informací, mlžení a nepravdy či vyložené lži zpochybňují důvěryhodnost nákupu.
Velkou část informací přitom dostáváme paradoxně až ze Spojených států. Zásadním problémem je, že nebylo provedeno otevřené výběrové řízení — jaký kontrast oproti tomu, jak dopodrobna testovali letadla například ve Finsku! A korunu všemu dá ministryně obrany, která neví, co je součástí smlouvy. Nedávno například do kamer tvrdila, že částka 122 miliard, uváděná americkou stranou, zahrnuje i rekonstrukci letiště v Čáslavi. Není to pravda.
Na okraj uvádím, že já sám jsem pro nákup F-35 — nebo jiného letounu 5. či 6. generace —, ovšem odložený o pár let, až se srovná ekonomická situace země a až se nezbytně doplní některé další části armády, jako je dopravní letectvo, tankové vojsko, protiraketová obrana státu nebo raketové dělostřelectvo.
Se svěřenými prostředky musejí politici a úředníci nakládat poctivě a zodpovědně a nesmí přitom balamutit veřejnost. Ať už nákup víceúčelové stíhačky F-35 podporujeme či odmítáme, výsledek i způsob debaty se zapíše do historie této země, jako se do ní zapsal kontroverzní nákup bojových letounů Gripen. Vyzývám proto z pozice nezávislého odborníka všechny strany debaty, aby se ji snažili vést poctivě a aby veřejnost přínosech i rizicích nákupu F-35 informovali pravdivě a nelhali.
Přesný článek.
Jestli bychom měli být napadeni, ještě dřív než se objeví nějací nepřátelé, přiletí rakety. Cílem budou letiště, elektrárny, rozvodny, vojenské a průmyslové objekty... Dřív než F-35 potřebujeme patrioty.
Plus k tomu výčtu, co ještě potřebujeme dřív než několik výjimečných zbraňových systémů zvaných F-35, schopných zničit jakýkoliv cíl kdekoliv v Evropě bez toho, že by tomu někdo mohl zabránit, je třeba přidat bezpilotní letectvo. Jak už doporučoval prezident Zeman. Vzhledem k tomu, co se ukazuje, prostě potřebujeme drony všech možných typů, účelů a velikostí. Měla by to být příležitost pro české firmy, ministerstvo by mělo dát na vědomí, že bude nakupovat a nakupovat hodně, a přesné specifikace, co si představuje. Zbrojní průmysl zvedá DPH, to je (smutná) pravda. Jsme strojírenská země, proč se nestat dronovou velmocí?
Zbrojní průmysl samozřejmě zvedá HDP, DPH zvedají poslanci :)
P.S. Konzervativci to vidí tak, že nejdřív je třeba mít F-35 jako odstrašující zbraň. Jejich vlastnictví má být takovou hrozbou pro nepřítele, že se prostě neodváží zaútočit.
Je skutečně F-35 až takový "kalibr", aby odstrašil dejme tomu Rusko? (navíc když je jisté, že tu skutečně hrůzu vyvolávající munici k nim nedostaneme?)
A je tohle naše role v obranném spojenectví, které je pro naši bezpečnost mnohem důležitější, než zbraně samy o sobě?
Až na této strategické rovině je třeba aby proběhla diskuse a z této roviny aby vyšlo rozhodnutí.
Osobně souhlasím s autorem, že před F-35 je třeba prioritně spousta jiných věcí.
(ostatně F-35tek v držení našich spojenců v Evropě není málo...)
Autor článku vytýká účastníkům sporů o letouny F-35 neseriózní způsob argumentace; nicméně je nemalá otázka, zda se on sám nedopouští těch samých manipulací s fakty.
Už v komentáři k jeho minulému článku k dané problematice jsem konstatoval, že výdaje s úpravou letišť a celé příslušné infrastruktury by tak jako tak pro nové generace bojových letounů bylo nutno učinit (a to zřejmě za výrazně vyšší ceny nežli dnes); takže tyto výdaje - oproti jeho tvrzení - právě NElze právem započítávat do kusových cen jednotlivých letounů.
Co se pak nářku J. Vojáčka týče, že tyto zvýšené výdaje "odnesou policisté, hasiči, lékaři v nemocnicích, učitelé ve školách, penzisté, rodiny s dětmi" - to už zavání vyslovenou demagogií.
Za prvé: opět už minule jsem uvedl, že české vojenské výdaje byly tak jako tak - pod dojmem ruské invaze - masivně navýšeny; takže se jedná jenom o jejich dislokaci, tedy o rozhodnutí zda je má přednostně dostat letectvo, či jiné složky armády.
Jinak obecně platí: jistě, výdaje na zbraně jsou v určitém ohledu ty naprosto nejnesmyslnější výdaje, není z nich naprosto žádný užitek - v době míru. Ale v době války se najednou ukáže, že právě výdaje na obranu jsou ty ze všech nejdůležitější. Že navýšené výdaje na obranu jdou na úkor sociálních výdajů - ten samý problém má například i bohaté Německo. Jenže vina za to nepadá na hlavu národních vlád (ať české nebo německé), nýbrž výhradně na hlavu Ruska, respektive Putina.
--------------------------------
Ještě něco k novým argumentům J. Vojáčka. Argumentuje exorbitantně vysokými náklady na jednu letovou hodinu u letounů F-35. Tady ovšem za prvé samozřejmě platí: kdo chce mít kvalitu, musí za ni zaplatit. (Je ovšem poněkud groteskní když J. Vojáček klade za vinu ! českým orgánům že nenakoupily munici vzduch-země; přitom je krajně nepravděpodobné, že by ji naši letci mohli reálně potřebovat, když jediný konflikt do kterého se mohou dostat je vzdušný souboj s ruskými stíhačkami. To znamená: nakoupení této munice by naopak bylo zcela zbytečným výdajem.)
A za druhé: J. Vojáček uvádí cenu za letovou hodinu F-35 ve výši 40 000 dolarů. To je bezpochyby velice vysoká částka. Ovšem - tato cena zřejmě zahrnuje nejen ryze technickou část letu (opotřebení, náhradní součástky), nýbrž také platy jak leteckého, tak i veškerého pozemního personálu. A tady se nutně staví otázka, do jaké míry je možno oněch 40 000 dolarů v USA stavět do jedné řady s českými náklady, s několikanásobně nižšími platy ve srovnání s americkými.
Zbývá tedy ještě otázka dislokace vojenských výdajů; zda by nebylo rozumnější je především dát k dispozici jiným složkám armády.
Pane Morbicere - už jsem to napsal minule, a mohu jenom opakovat: tím s odstupem nejpravděpodobnějším scénářem případného bojového konfliktu s ruskými ozbrojenými složkami není nic jiného, nežli právě střet českého letounu hlídkujícího (v rámci mise NATO) na hranicích některého z pobaltských států s nějakou ruskou stíhačkou.
Píšete, že místo amerických F-35ek by bylo lepší nakoupit Patrioty, jako ochranu před raketami které by mohly náhle začít ničit naše letiště. Pane Morbicere: v současném světě reálné hrozí jenom dva velké konflikty, do kterých by mohly tak či onak být zapleteny i české ozbrojené síly: s Čínou a s Ruskem. Že by náhle na české území začaly dopadat čínské rakety - takováto představa patří pouze do říše fantazie (či spíše fantasmagorie). Zbývá tedy Rusko.
Že od ruských raket reálné nebezpečí může hrozit, o tom není sporu. Nicméně: daleko spíše nežli na vzdálené, a relativně bezvýznamné Česko by ruské rakety v prvé řadě dopadaly na území Polska, Ukrajiny, případně Slovenska. Opakuji proto ještě jednou: zdaleka nejrealističtějším scénářem, kdy by se české ozbrojené síly vůbec mohly dostat do střetu s těmi ruskými, by byl souboj mezi českým hlídkujícím bojovým letounem na hranicích některého ze států aliance NATO a jeho ruským protějškem; a je proto naprosto legitimní připravovat se především právě na tento případ.
P.P.S. A jako pacifista, ale velký obdivovatel čínského bojového umění kung-fu, bych se přimlouval za úplné celosvětové odzbrojení, a v případě neschopnosti řešit spor jinak než násilím bojovat stylem kung-fu.
V pravém kung-fu nikdy nedojde ke zranění. Smyslem souboje je dostat soupeře do situace, kdy by k tomu zranění mohlo dojít. Například do situace, kdy má nohu nataženou a u paty zapřenou o nějakou překážku. Kop zepředu přímo na koleno by způsobil těžké, devastující zranění. Ale k tomu nikdy nedojde. V okamžiku, kdy je jasné, že je ten kop či úder možný, souboj končí, poražený uznává porážku a vítěz vítězí bez jediné kapky krve.
Krásný svět ...
Panu Poláčkovi: F-35 nejsou jen nějaké stíhačky, které by měly za úkol bojovat s jinými nepřátelskými stíhačkami. Jak je uvedeno v článku, vzdušné souboje jsou jen malou částí jejich schopností.
A že by v případě útoku Ruska na Evropu byly jejich základny prioritním cílem ruských raket se mi zdá téměř jisté.
Ale jistě, pane Morbicere, že F-35 jsou velice komplexní, víceúčelové letouny. Jenže to naprosto nic nemění na skutečnosti, že pokud vůbec existuje reálné nebezpečí střetu českých s ruskými ozbrojenými silami, pak právě mezi českým bojovým letounem hlídkujícím na hranicích některého z východních států NATO a nějakou ruskou stíhačkou, narušující vzdušný prostor.
A ostatně: jak v tomto případě, tak i v případě hrozícího velkého konfliktu mezi NATO a Ruskem by české bojové letouny byly dislokované právě v některém z baltských států, případně na Slovensku; takže ničení českých letišť ruskými raketami by opět nedávalo žádný smysl.
No kdyby měly být "dislokované" někde na Slovensku, tak to prostě budou jen kosmicky drahé stíhačky. Aby využily svůj potenciál hypermoderního komplexního zbraňového systému (který mimo jiné umí létat), potřebují domovské specializované zázemí...
Neboli ten raketový útok by nebyl vedený proti "nějakým" letištím, ale proti několika zcela konkrétním letištím.
"Expert: Na plně funkční stíhačky F-35 potřebuje Česko další stovky miliard. Bez nich budou jen drahá hračka"
No a co má být? Vždyť tohle je známá věc od samého počátku.