Likvidace železnice nenápadným legislativním přílepkem

Radim Botek

Ministr dopravy Kupka předložil pozměňovací návrh zákona o drahách. Učinil tak nikoli z pozice ministra, ale z pozice poslance. Snad proto, že jeho návrh má za cíl další likvidaci českých tratí. Trendu i veřejným prostředkům navzdory.

České tratě jsou součástí agendy ministerstva dopravy. Ministr Martin Kupka (ODS) však pozměňovací návrh zákona o drahách příznačně podal ve druhém čtení a z pozice poslance. Foto FB Martin Kupka

Část dopravních odborníků zaměřených na rozvoj a udržitelnost železnice v současnosti zažívá největší prohru posledních let. Novelizace zákona o drahách podrobněji popsaná ve sněmovním tisku č. 332 měla za úkol harmonizovat českou a evropskou legislativu v oblasti práv a povinností cestujících a dopravců. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však v poslední chvíli přilepil k zákonu pozměňovací návrh o tzv. „přerušení provozuschopnosti tratě“, který se původního návrhu vůbec netýká.

Proč ministr namísto standardního projednání a předložení Vládou ČR použil k zásadní změně pozměňovací návrh ve druhém čtení, který podobu zákona mění na poslední chvíli a je velmi těžké se mu bránit? Čeho se část odborné veřejnosti napříč politickými stranami i neziskovými iniciativami děsí? Je nějaká šance najít rozumný kompromis a tratě zachránit?

Odpovědí je přístup Správy železnic (SŽ, v dopravních kruzích známé také pod zkratkou #mynic). Pro „přerušení provozuschopnosti“ používejme častěji užívaný výraz „konzervace drah“. Tento návrh je překládán různými poslanci i ministerstvem dopravy v obměněné formě pravidelně již zhruba od roku 2000.

Jen za poslední tři roky byl předložen poslancem ANO Martinem Kolovratníkem (naštěstí zastaven), po volební obměně sněmovny znova iniciativou vládní koalice (opět zastaven). Nyní prošel tou nejjednodušší cestou, které se téměř nelze bránit — nenápadným pozměňovacím návrhem předloženým ministrem dopravy v roli poslance, a to až ve druhém čtení návrhu zákona.

×