Náboženské souvislosti amerických voleb
Ivan ŠtampachPro Ameriku by náboženská a politická agenda nové dvojice v Bílém domě mohla být sdělením, že lze být nábožensky založeným člověkem a liberálem. Možné sdělení pro nás: je možno být svobodomyslný a nebát se zároveň spirituálních zájmů.
Spojené státy jsou formálně sekulárním politickým útvarem. Přitom však náboženství v nich hraje významnou roli. Při inauguraci prezidenta je aktivně přítomen některý náboženský činitel. Jaký, to závisí na přání zvoleného. Schůze obou komor Kongresu otevírá modlitba a nedávno vyvolalo rozruch, když to byla modlitba hinduistická.
Ke standardní charakteristice obyvatele v kontrastu s Evropou patří kromě rasové i náboženská příslušnost. Má se za to, že to něco vypovídá o možných politických preferencích. Ukazuje se však, že nikoli jednoduše a jednoznačně.
O Donaldu Trumpovi se předpokládá, že osobně není náboženským člověkem. Za duchovní poradkyni si však vybral Paulu Whiteovou, která patří k radikální letniční větvi americké náboženské scény. Před pár dny se na veřejnost dostalo video s její vášnivou modlitbou pronášenou částečně v neznámých jazycích, v níž přikazovala silám temnot, aby odstoupily a oznamovala, že z Afriky jsou uvolněni andělé, kteří právě přicházejí do Ameriky, aby Trumpovi zajistili vítězství.
Podpora ze strany evangelikálních a letničních křesťanů souvisela i s Trumpovým viceprezidentem Mikem Pencem. Ten pochází z katolické rodiny irského původu, ale stal se „znovuzrozeným křesťanem“ a v roce 1995 se i se svou rodinou připojil k Evangelikální církvi milosti.
Překladatel bible do češtiny (pod názvem Bible 21), kazatel a vydavatel Alexandr Flek v rozhovoru pro religionistický čtvrtletník Dingir k tomuto hnutí, které se charakterizuje jako evangelikální, napsal, že tento termín „se stal označením demografické skupiny, kterou lze definovat spíše politicky, kulturně a socioekonomicky než teologicky“. Flek konstatuje, že „od konce 70. let v hnutí postupně narůstají tendence ke konzervatismu, nacionalismu a ‚kulturním válkám‘ proti společenským posunům, které jsou vnímány jako ohrožení křesťanských hodnot“.
Tyto organizace se podle jeho pozorování zabývají politickým lobbingem a veřejnou propagací např. tradičních mužských a ženských rolí, práva držet zbraň apod. Zásadním bodem evangelikální politické agendy je také boj proti potratům.
Nově zvolené duo je rovněž charakterizováno nábožensky. Joe Biden i Kamala Harrisová bývají označováni jako liberálové, zvolený prezident jako umírněný, viceprezidentka jako důslednější. V USA být liberálem znamená něco trochu jiného než v Evropě. U nás může být za liberální označena Strana svobodných občanů, o které sice nejsou známy žádné náboženské souvislosti, avšak politicky se jeví blízko Trumpovi.
Americký liberalismus je spíše sociální, blízký evropské sociální demokracii. K jeho tradičním bodům patří kombinace svobody se sociální spravedlností, smíšená ekonomika, snaha držet nezaměstnanost na nízké úrovni, podpora dostupného bydlení pro lidi s nízkými příjmy, ochrana životního prostředí, vládní programy pro vzdělávání a zdravotní péči, důsledná rovnost žen a mužů, práva takřečené třetí generace, jako právo dvojic stejného pohlaví na manželství, práva etnických a rasových menšin na rovnoměrné zastoupení ve společnosti.
Jedním z bodů liberální politické agendy je téma umělého ukončení těhotenství, které se shodou okolností v těchto dnech stalo výbušným v sousedním Polsku. Harrisová se vyslovuje jasně ve smyslu „pro-choice“, tedy uznání práva žen svobodně se rozhodnout, chtějí-li počatý plod donosit nebo zvolit indukovaný abort. Biden se, pokud je známo, k tomu nevyslovuje.
Při tomto liberalismu je zajímavé, že Biden je katolík. Je příslušníkem vyznání, které se svými dvaceti procenty obyvatel — a voličů — je největší celistvou náboženskou organizací v USA. Více než dvojnásobně zastoupení křesťané protestantských směrů jsou rozptýleni do stovek, ne-li tisíců menších, často lokálních uskupení.
Podle prvních odhadů měla Bidena volit polovina katolických voličů. Zdá se, že tato církev v USA není přísně ukázněná a názorově jednotná. Její významná část však jde v linii současného papeže a také promítá do své nábožensky motivované životní praxe zkušenost pluralitní, otevřené společnosti.
U Kamaly Harrisové se zdůrazňuje její etnický původ. Připomíná se její otec původem z Jamajky, bývalý profesor prestižní Stanfordovy univerzity. Jamajčané jsou převážně potomky černých otroků uprchlých z USA. A uvádí se její tamilská matka. Tamilové a jim příbuzná etnika žijící v jižní Indii jsou převážně tmavé pleti.
Otec jí zprostředkovával křesťanskou a matka hinduistickou zkušenost. Jméno Kamala se dává do souvislosti se sanskrtským slovem pro lotos a je to jiné jméno bohyně Lakšmí.
Harrisová zakotvila v hnutí „černých baptistů“. Neměli bychom si je ovšem představovat třeba podle zdejší Bratrské jednoty baptistů, která je na liberální agendu mimořádně háklivá.
Harrisová ke svým hinduistickým a křesťanským kořenům připojila ještě zkušenost židovskou prostřednictvím svého manžela Douglase Emhoffa. Sňatek měli mít podle židovské tradice. Pro Religious News Service se vyslovila: „Ze všech těchto tradic a učení jsem se naučila, že víra není jen něco, co vyjadřujeme v kostele nebo v modlitební reflexi, nýbrž i ve způsobu, jak jdeme životem, jak pracujeme, jak sledujeme své poslání.“
Pro Ameriku by náboženská a politická agenda nové dvojice v Bílém domě mohla být sdělením, že lze být nábožensky založeným člověkem, a přece být liberální a sociální. Pro zdejšího pozorovatele by to eventuálně mohlo znamenat, že je možno být svobodomyslný a třeba i levicový a nebát se zároveň spirituálních zájmů.
"Zdůrazňuje se její etnický původ."
I u nás se kdysi dost zdůrazňoval původ. Když se člověk za socialismu někam hlásil, mít "dělnický původ" byla docela výhoda. A dokonce ani v nacistickém Německu a na jím okupovaných územích nebyl "původ" úplně bez závažnosti. Liberální a svobodomyslné to to ale nebylo ani v tom Československu, ani v tom nacistickém Německu.
Martin Luther King v té slavné řeči na shromáždění ve Washingtonu 28. srpna 1963 prohlásil:
"Mám takový sen, že mé čtyři děti budou jednoho dne žít ve společnosti, v níž nebudou posuzovány podle barvy kůže, nýbrž podle svého charakteru."
Až se ten Kingův sen neposuzovat lidi podle jejich etnického původu konečně naplní, tak zastoupení každého etnika ve vysokých funkcích bude dlouhodobě a průměrně zhruba odpovídat jeho procentuálnímu zastoupení v obyvatelstvu úplně samovolně?
Jak se pozná, že se Kingův sen o neposuzování lidí podle jejich etnického původu už naplnil a že tedy zastoupení všech etnik ve vysokých funkcích konečně odpovídá jejich procentuálnímu poměru v populaci, když Kingovým snem bylo, aby lidé nebyli posuzováni podle svého etnického původu?
Bude toto samovolné rozdělení vysokých funkcí podle přirozeného zastoupení příslušníků různých skupin v populaci platit i pro zastoupení všech genderů v těchto funkcích? Není počet genderů spolu s počtem etnik a spolu s počtem případných dalších a dalších skupin, do kterých lze obyvatelstvo podle nějakých kritérií libovolně dělit, nakonec vyšší než počet vysokých funkcí? Nestane se z demokracie poměrně složitá početní úloha a z vysokých funkcí trafiky, přidělované podle nějakých zvláštních tělesných znaků či rasových kritérií? Nezkomplikuje tuto početní úlohu svobodná volba identity?