Má-li Brno duši, do Senátu pošle Annu Šabatovou
Redakce DRProhlášení brněnských a s Brnem spjatých osobností k druhému kolu voleb v senátním obvodě číslo 60: „Zvolit Annu Šabatovou do Senátu znamená říci rezolutní Ne všem novým snahám omezovat demokracii a lidská práva.“
Mohl by to být námět pro hollywoodský film. Před padesáti lety, v roce 1970 v Brně uvěznili mladou ženu. Uvěznili ji spolu s jejím otcem a dvěma bratry za to, že se účastnila letákové akce požadující právo volit svobodně. Tou ženou byla Anna Šabatová. Po půl století z ní občané stejného města mohou učinit svou přímo a svobodně zvolenou zástupkyni v Parlamentu.
Když bylo za jejího života svobodomyslným lidem v naší zemi nejhůř, v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, Anna Šabatová vždy a všude, obětavě a s ryzí odvahou, trvala na tom, že všichni lidé mají mít práva a svobody, jichž jsme se v roce 1989 dočkali. V době, kdy mnozí z jejích nejbližších přátel, příbuzných a spolupracovníků byli vězněni, patřila k nejužšímu srdci Charty 77.
Anna Šabatová je člověk čistého srdce a nezlomeného charakteru. Měl jsem to štěstí, že jsem ji mohl poznat i trochu osobně. Cokoliv dobrého se o ní řekne, bude vždy jen pravda. Je velký zázrak, že se tak vzácný člověk v české politice vůbec vyskytuje.
Dokážu si dobře představit, že Annu Šabatovou nevolí lidé proto, že jim její mravní čistota, sociálně citlivé srdce, statečnost a postoje „padni komu padni“ vadí, neboť jim takto nastavuje zrcadlo. Jeden důvod, pro který možná někteří voliči Annu Šabatovou nevolí, je mi – ne snad úplně, ale do určité míry – pochopitený.
Je až příliš spojována s Václavem Havlem coby hlavní postavou někdejšího disentu. Určující ideou disentu byla nedotknutelnost lidských práv. Tato idea, pod kterou si většina našich občanů a nepochybně i nezanedbatelná část disidentů představovala především svobodu cestování a svobodu slova – nikoliv však práva sociální !!! - vedla u nás po roce 1989 zejména díky Havlově nekritickému obdivu k USA a celé jeho atlantické orientaci ke ztrátě oněch práv sociálních. Dodejme, že práva sociální, která až dnes dokážeme spravedlivěji docenit, jsou – ve chvíli, kdy dojde na lámání chleba - pro lidi práce a vůbec pro lidi neprivilegované podstatnější než právo cestovat či číst si a povídat cokoliv.
Nevím, zda se někdy Anna Šabatová veřejně zmínila o problematice ztrát sociálních práv po roce 1989 a zaujala v té věci nějaký vysvětlující postoj. Zdá se totiž, že jsou to právě disidentské představy lidských práv bez řádného důrazu na práva sociální, v nichž tkví kořen neúspěchů lidí z disentu v české politice.
Mravní čistota mi, pane Vyleťale nevadí. Mám ale prostě jiné představy o morálce - jiné než Anna Šabatová. Z toho důvodu bych ji nevolil.
S volbou Václava Havla bych naopak žádný problém neměl.
Tak například, pane Vyleťale,
"rovnost" v uplatňování práva na rodinu pro stejnopohlavní páry může vést k byznysu s náhradním mateřstvím (viz případ Ukrajiny) nebo ke kolizi v rozdílném chápání tohoto práva z pohledu stejnopohlavního páru a z pohledu adoptovaného osiřelého dítěte.
Nebo zase "právo" rozhodovat se v mladším školním věku o tom, jestli jsem chlapec či děvče - toto ideologicky prosazované "právo" bohužel přímo ničí lidské životy.
Ve zprávě ombudsmanky z roku 2016 o dodržování rovných podmínek pro uzavírání registrovaného partnerství je v odstavci nadepsaném "doporučení veřejné ochránkyně práv" například tato věta: "Partnerství také nelze uzavřít před orgánem oprávněné církve." Vyplývá z toho, že nemožnost uzavřít registrované partnerství například v katolickém kostele je kanceláří ombudsmanky chápána jako nedostatek, který by měl být postupně napraven. Faráři, přinucení zákonem posvětit stejnopohlavní manželství, by se tak v budoucnu mohli dostat do podobného rozporu se svědomím, jako třeba gynekologové nucení (v intencích "práva rozhodovat o svém těle") k provádění umělých potratů...
Ale ano, pane Nusharte,
mně se také nelíbí ono gendrové blouznění, které je možné někdy tak trochu tušit za některými vyjádřeními Anny Šabatové. Jestli ovšem ona sama tomuto blouznění fandí, tomu já nevěřím. Její rodinné poměry ničemu takovému nenasvědčují. Proto bych o deficitu morálky u paní Šabatové kvůli případnému jejímu tolerantnějšímu postoji k gendrovému popletení nemluvil. A i kdyby toto gendrové zmatení bylo její mínus, jakou horu plusů lze vedle něj postavit? Plusů, o nichž nás Anna Šabatová po desítky let přesvědčuje?
Ale ruku na srdce, pane Nusharte, nemáte dojem, že ony gendrové nesmysly nejsou ani trochu podstatným problémem naší společnosti? A že zmrzačená česká levice prosazováním takových nesmyslů jenom zakrývá neschopnost věnovat se tomu, co je její povinností a mělo by jí být vlastní? Totiž tématu sociání spravedlnosti?
Ještě k těm farářům. Stát absolutně nemůže vnucovat katolické církvi ba ani jí doporučovat něco, co není v souladu s jejím kanonickým právem. To nepochybně paní Šabatová ví. Odtud opravdu žádné nebezpečí nehrozí a hrozit ani nebude.
Dobrou noc, Jiří Vyleťal