Na Zelenkově klipu je nejhorší, že ho musíme brát vážně
Andrej BažantZelenkova akce, ať už ji udělal z jakýchkoli motivů, bude mít dost možná jiné následky, než si uměl představit. V souladu s jeho životním přesvědčením.
„Potřeboval jsem nějakou akci," říkal heparinový vrah Petr Zelenka na vysvětlení svých činů. „My všichni potřebujeme akci," řekl si nejspíš Petr Zelenka, režisér.
Občas to zažije asi každý. Deziluze, zklamání. Kamarád zapře půjčené peníze. Jeden z manželů se ukáže jako nevěrný, oblíbený politik jako zkorumpovaný, uznávaný filosof jako pedofil, spisovatel jako rasista. Doktor z ničeho nic člověku diagnostikuje rakovinu. Zajímavý režisér natočí s dobrými herci nevkusný, odfláknutý, propagandistický klip...
Kdo tyhle věci zažívá rád? Asi nikdo... Ale lépe se dozvědět než nedozvědět, jinak vás falešný kamarád připraví o všechno, politik získá větší moc, pedofil ublíží dalším dětem, zhoubná nemoc pokročí...
Tedy tímto Petru Zelenkovi za ten klip děkuji. Jistě, byl jsem zklamaný a naštvaný poté, co jsem klip viděl — říkal jsem si, jak může někdo být tak blbý. Ale potom jsem si řekl, což, takoví někteří lidé jsou.
Pak už jsem jen koukal, jak jich přibývá, a jak dokonce těm nesmyslům přikyvují politici a novináři. S drobnými výhradami, samozřejmě — „obsahově je klip mixem seriózních argumentů s trochou demagogie", psala například idnes.cz.
Jiní označovali za „kontroverzní" použití vulgárních slov, či fakt, že jde o „plagiát" klipu na podporu Obamy. Ale přestože všechny velké zpravodajské servery video přejaly, nikdo se nepozastavil nad jeho hlavním tématem.
Maximálně byl požádán o vyjádření nějaký odborník, který poté prohlásil, že to americké video je vtipnější. Vtipnější — a to je vše? A je vůbec vtipnější? Kdo je zrovna na tohle odborníkem?
Myslím, že zrovna vtipnost je jediná oblast, v níž se ta dvě videa srovnávat nedají. A vlastně nemají. A co mají vůbec společného?
Režie je v podstatě stejná: Mladí herci, velice populární mezi mladými lidmi, se formou poměrně originální (amatérský obraz, pár drsných, nekorektních vtípků), snaží přesvědčit mladé lidi, aby předali jednoznačné politické poselství svým prarodičům.
Scénář ale vyznívá zcela opačně: Silvermanová nevnucuje žádný politický názor, namísto toho bojuje proti předsudkům („jestliže normálně volíte demokraty, ale bojíte se jednoho zvolit, protože se jmenuje Hussein, nebojte se"). Zelenka naopak předsudky posiluje či přímo vytváří, aby s jejich pomocí vnutil politický názor.
Silvermanová hovoří k úzce vymezenému publiku (mladí Židé, kteří se chystají volit Obamu a mají prarodiče, kteří bydlí na Floridě, volili vždy demokraty, ale teď váhají) a má cíl v podstatě nepolitický, smířlivý — rozptýlit obavy z tmavé pleti a exotického jména, což je záležitost, v které v USA panuje celospolečenská shoda.
Zelenka chce naproti tomu ve svém klipu ovlivnit a změnit politické názory úplně všech — nejprve během pár minut vysvětlí jedné generaci, o co vlastně v té politice jde a ta potom půjde a během jediné návštěvy o tom samém přesvědčí příslušníky jiné generace.
Ale hlavně — opět v přesné opozici vůči Silvermanové — utvrdí v mladé generaci předsudky, kterým je vystavena v médiích a ta pak ve staré generaci strach nerozptýlí, ale naopak vytvoří.
Tím nepopírám, že klip může ve výsledku působit katarzně (a vyvolat mnohé zásadní úvahy), protože Zelenka svou brutální "uměleckou licencí" nezamýšleně nalil čistého vína.
Panu Slačálkovi a Vám všem se moc omlouvám!
Asi jen v Praze je možné hlásit se k názorům Václava Bělohradského, Fritjofa Capry a Jana Kellera na kapitalismus a současně natočit prvoplánovou agitku pro neoliberály.
O tom, jak je tato schizofrenie pro české prostředí příznačná, píše velice hezky Michal Wimmer v Britských listech. Přesto, Zelenkův případ mi přijde nejšílenější ze všech a z toho důvodu stále připouštím možnost, že zjevný záměr klipu nebyl tím hlavním.
Podobně uvažuje ve svém blogu etnomuzikolog Jan Chmelarčík a cituje výroky Slavoje Žižka o skupině Laibach:
"(pozdní kapitalismus) má v sobě zabudováno, jako inherentní podmínku svého fungování, že jeho vlastní ideologie nesmí být brána vážně. Jinými slovy, cynismus, jako převládající modus dnešní ideologie, znamená, že ideální subjekt systému je takový, který k němu zaujímá ironický odstup.
Druhou stranou toho je, že jedinou možností, jak být opravdu subverzivní, není vytvářet si kritický potenciál, ironický odstup, atd., ale naopak právě brát systém vážněji, než se bere sám. A já myslím, že to může být jedním z klíčů k strategii Laibachu.“
V každém případě, i když jsem se pravděpodobně mýlil, mýlil jsem se rád. A to, že klip do velké míry subverzívně působí, je už dnes jasné. Bude velmi dobré a užitečné nadále sledovat reakce v médiích a sociálních sítích... Z některých mám vysloveně radost.
A svým způsobem považuji to Zelenkovo dílko za jeho nejgeniálnější počin. A nejzlejší současně.
Rovněž se omlouvám Petru Zelenkovi za paralelu s heparinovým vrahem - domníval jsem se, že se k tomu případu sám vztahuje, ale pokud mu šlo jen o ochranu seniorů před návrhy levice, tak můj článek v nevkusu jeho klip předstihl ...
Také se omlouvám Lidovým novinám. Není pravda, že v sobotu o záležitosti vůbec nepsaly. Přehlédl jsem, že o ní psal v kulturní rubrice Jiří Peňás a to velmi hezky: "Hitem dne je na internetu angažovaný klip mladých herců Mádla a Issové Přemluv bábu, v němž nabádají své vrstevníky, aby ti uvědomili své prarodiče, jaké nebezpečí všem hrozí, budou-li volit Paroubka. Starci byli vždy reakcionáři, to víme z Pavlíka Morozova, kterého ubil dědeček kulak za to, že jako pionýr udal svého tatínka, rovněž reakcionáře. Proto by měla mládež jít k pohovoru s dědečkem a babičkou také ozbrojena, případně staruchu rovnou majznout po hlavě sekyrkou, jako to udělal pokrokový Raskolnikov v jednom ruském reakčním románu, který napsal jeden ruský náboženský tmář a fanatik."
Toto je asi lepší druh nadsázky, neboť těch, kdo ji vezmou vážně, bude snad méně než u té, kterou podle svých slov vytvořil Zelenka, který by si měl někdy s Peňásem o vkusu a hranicích žánrů pohovořit.
Podobně výchovná a rovněž zdařilá je parodie na klip, která se jmenuje "Přemluv Mádlu", jejíž autor je, bohužel (alespoň myslím), neznámý. (Na některých diskusních fórech se sice spekulovalo, že autorem může být sám Zelenka, já osobně už ale v těchto bojovkách pokračovat nebudu...)