Profil čtenáře:
Andrej Bažant

AB
Profese:
Jak dobře upozorňuje Jiří Guth, je lepší používat termín "pedofilní násilník" či "obhájce pedofilního násilí", než jen "pedofil".

Rovněž se omlouvám Petru Zelenkovi za paralelu s heparinovým vrahem - domníval jsem se, že se k tomu případu sám vztahuje, ale pokud mu šlo jen o ochranu seniorů před návrhy levice, tak můj článek v nevkusu jeho klip předstihl ...

Také se omlouvám Lidovým novinám. Není pravda, že v sobotu o záležitosti vůbec nepsaly. Přehlédl jsem, že o ní psal v kulturní rubrice Jiří Peňás a to velmi hezky: "Hitem dne je na internetu angažovaný klip mladých herců Mádla a Issové Přemluv bábu, v němž nabádají své vrstevníky, aby ti uvědomili své prarodiče, jaké nebezpečí všem hrozí, budou-li volit Paroubka. Starci byli vždy reakcionáři, to víme z Pavlíka Morozova, kterého ubil dědeček kulak za to, že jako pionýr udal svého tatínka, rovněž reakcionáře. Proto by měla mládež jít k pohovoru s dědečkem a babičkou také ozbrojena, případně staruchu rovnou majznout po hlavě sekyrkou, jako to udělal pokrokový Raskolnikov v jednom ruském reakčním románu, který napsal jeden ruský náboženský tmář a fanatik."
Toto je asi lepší druh nadsázky, neboť těch, kdo ji vezmou vážně, bude snad méně než u té, kterou podle svých slov vytvořil Zelenka, který by si měl někdy s Peňásem o vkusu a hranicích žánrů pohovořit.

Podobně výchovná a rovněž zdařilá je parodie na klip, která se jmenuje "Přemluv Mádlu", jejíž autor je, bohužel (alespoň myslím), neznámý. (Na některých diskusních fórech se sice spekulovalo, že autorem může být sám Zelenka, já osobně už ale v těchto bojovkách pokračovat nebudu...)
Sice i po dnešním rozhovoru Petra Zelenky pro Reflex by se dalo spekulovat, že ty hloupé a konformní výroky mají jen zastřít subverzívní, punkovou podstatu klipu, ale by to již příliš podobné debatám o spikleneckých teoriích, kde je každý argument proti nim považován jen za další důkaz rafinovanosti spiklenců...

Asi jen v Praze je možné hlásit se k názorům Václava Bělohradského, Fritjofa Capry a Jana Kellera na kapitalismus a současně natočit prvoplánovou agitku pro neoliberály.

O tom, jak je tato schizofrenie pro české prostředí příznačná, píše velice hezky Michal Wimmer v Britských listech. Přesto, Zelenkův případ mi přijde nejšílenější ze všech a z toho důvodu stále připouštím možnost, že zjevný záměr klipu nebyl tím hlavním.

Podobně uvažuje ve svém blogu etnomuzikolog Jan Chmelarčík a cituje výroky Slavoje Žižka o skupině Laibach:
"(pozdní kapitalismus) má v sobě zabudováno, jako inherentní podmínku svého fungování, že jeho vlastní ideologie nesmí být brána vážně. Jinými slovy, cynismus, jako převládající modus dnešní ideologie, znamená, že ideální subjekt systému je takový, který k němu zaujímá ironický odstup.
Druhou stranou toho je, že jedinou možností, jak být opravdu subverzivní, není vytvářet si kritický potenciál, ironický odstup, atd., ale naopak právě brát systém vážněji, než se bere sám. A já myslím, že to může být jedním z klíčů k strategii Laibachu.“

V každém případě, i když jsem se pravděpodobně mýlil, mýlil jsem se rád. A to, že klip do velké míry subverzívně působí, je už dnes jasné. Bude velmi dobré a užitečné nadále sledovat reakce v médiích a sociálních sítích... Z některých mám vysloveně radost.
A svým způsobem považuji to Zelenkovo dílko za jeho nejgeniálnější počin. A nejzlejší současně.