Prostitutky jako strážkyně patriarchátu
Ema LustAutorka, jež sama působí v oblasti poskytování sexuálních služeb, se kriticky zamýšlí nad otázkou, zda prostituce jako činnost kompenzující nedostatky patriarchálního systému nepřispívá zároveň k zabezpečení jeho hladkého chodu.
Nedílnou součástí boje za ženská i lidská práva je boj za práva prostitutek a prostitutů. Málokdo v liberálně levicových feministických kruzích se dnes o prostituci odváží prohlásit cokoli kritického. Takovéto vidění mi přijde černobílé, proto bych do této problematiky ráda poskytla svůj vhled.
„Víš, tohle je pro mě jako Vánoce. Tohle se mnou žena nikdy nedělá. Nebaví ji to a nutit ji do toho nechci.“
„Jdu jen na rychlovku, řekl jsem přítelkyni, že jedu umýt auto.“
„Jé, to je trapas. Už jsem to dlouho neměl, víš...“ „Jsem archeolog, teď jsem přijel z Říma. Ne, nemůžu ti ukázat fotky, vždyť to byla pracovní cesta.“
Rodinné problémy, cenově nedostupné bydlení, škola, mánie a zvědavost. Ocitla jsem se v životě v bodě, kde bych sebe samu nikdy neočekávala. Těším sexuálně a emočně frustrované muže. Poskytuju jim dočasnou iluzi lásky či pomíjivé uspokojení.
Represí (byť už v naší společnosti neformální a "měkkou", rozhodně však nikoli neúčinnou) vynucované monogamní vztahy, jestliže se ztíží až znemožní možnost popisovaného ventilu, úniku, kompenzace - dojde k jejich přehodnocení, nebo k jejich dalšímu zabetonování?
Sexuální obtěžování je přeskočení fáze dvoření, která by jinak byla běžná, pokud by vztah vznikal normálně (podle dříve platné kulturní normy).
Oddělení sexu od vztahu je subverzivní činnost prosazovaná liberální levicí.
zpochybňovala funkčnost modelu nukleární rodiny, přispívala k přehodnocení konzervativních společenských představ o lásce a pomáhala tím svrhávat nenáviděný kapitalismus.
Feministka je však nejen revolucionářka, ale také a především intelektuálka. Proto by se nad smyslem své práce pro společnost měla i zamýšlet. Zdaleka nestačí, že práce prostitutky je pestrá a zajímavá a že se může stát hezkým osobním smyslem života, dobře placenou a společensky vysoce hodnocenou prací.
Nedílnou součástí boje za ženská i lidská práva je totiž i boj za práva prostitutek a všech utlačovaných menšin a za rovnoměrné zastoupení mužů a žen na všech úrovních společnosti. Pokud chceme v tomto boji uspět, je třeba se zamýšlet a přicházet se stále novými návrhy i v této oblasti. Náš boj by se v této fázi mohl soustředit na svobodu a právo prostitutky odmítnout zákazníka, třeba nějakého Roma, protože i Romové v tomto boji stojí na naší straně barikády!
(V další fázi se pak můžeme věnovat boji za svobodný přístup Romů k prostituci, za vymýcení rasismu z prostituce, za rovný přístup k prostituci pro všechny a za právo na úhradu sexuálních služeb z veřejného zdravotního pojištění.)
"... odůvodněným a ústavně souladným omezením svobody podnikání ve vztahu k jejich spotřebitelům je zákaz diskriminace při poskytování služeb, která by mohla mít za cíl zásah do jejich lidské důstojnosti či posilování ponižujících stereotypů, a proto je jakékoli rozlišování mezi spotřebiteli zakázáno v případech tzv. podezřelých důvodů, jimiž je třeba rasa, pohlaví či národnost. Listina základních práv a svobod, antidiskriminační zákon ani evropská antidiskriminační směrnice však nezařazují jako zakázaný diskriminační důvod státní příslušnost (s výjimkou odlišného zacházení s občany z jiných členských států EU)."
Ale co zabrání muži, který bude mít legálně, dejme tomu, čtyři ženy, aby zatoužil po změně?
...bude mít změnu jednoduše už doma.
"Lásky si važte už teď v mládí
a s léty dvakrát vroucněji,
láska to není vzdychat, hladit,
vodit se s lunou v aleji.
Přijdou i mraky,
nečas, tíseň,
pak zkřehlé, kdo vás zahřeje?
Láska je jako dobrá píseň
a píseň složit těžké je".
Počítám s tím, že "mraky, nečas, tíseň" každou lásku dříve či později prověří (nebo "protříbí", když použiji biblického jazyka).