Z Mosta! do prosta

Alena Zemančíková

Alena Zemančíková hodnotí seriál Most! jako zdařilý počin jak z hlediska scénáře a hereckých výkonů, tak díky tomu, že se mu podařilo posunout myšlení o rasových, genderových a sociálních stereotypech.

Dovolte, abych připomněla: populární kultura, k níž televizní seriály patří na předním místě, je odpočinková disciplína. Přesto má schopnost pohnout společností, nepřímou, ale docela účinnou. Příklad z historie: Charles Dickens přispěl k tomu, že britský parlament se začal zabývat chudobou, daleko víc jako romanopisec než jako novinář. A jeho romány by neměly takový vliv na veřejné mínění, kdyby je vydával v nóbl nakladatelství. Ale že vycházely na pokračování v novinách, dostaly se do každé rodiny. Ve svých vyprávěních využíval stereotypů i kýčovitých postupů, ale spojeny jeho nadáním a neochvějně humanistickým cítěním se staly nesmrtelnými.

Dnes je takovým kolportážním románem na pokračování televizní seriál. Není většího mainstreamu nad něj. A právě proto, že zasahuje nejširší možný okruh publika, má některé zákonitosti, které slouží k jeho úspěchu. Na čem se ale zakládá ten úspěch?

Musí v něm být postava, s níž se diváci mohou identifikovat. Ta postava však nemůže být úplně jednoduchá a v jejím osudu by se měly projevit některé problémy doby, v níž je seriál vysílán. Sledovat pohyb těchto společenských motivů je skutečně zajímavé a ony se také mění podle doby a provenience toho kterého díla. Můžeme si dělat legraci z toho, jak jsou v severských seriálech takovými postavami už téměř výhradně ženy (ať už je to dánská politička, nebo švédská policistka), ale jejich obliba i úroveň zpracování dosvědčují, že to je správná strategie.

Pak je potřeba postavy sekundární, velmi problematické, ale procházející pozitivním vývojem (s mnoha peripetiemi): bývaly to ženy, různé ty sekretářky a seržantky velkých detektivů, dnes to jsou všelijak vratcí muži. A samozřejmě potřebujeme prostředí, hrací desku, na které se partie dá zajímavě rozehrát.

Těch pravidel je víc a tohle nemá být článek o tom, „jak dělat televizní seriál“, ale jedno bych ještě připomněla: výsledek musí být napínavý (pokračování příště), zajímavý a… a teď jsme u toho!... musí mít morálku. Pokud zlo zvítězí, je to vždy jen proto, aby to umožnilo další sérii (to u detektivek). Jinak zvítězit nesmí. Děj mainstreamového seriálu vždy míří k lepšímu, i když je ta cesta třeba tu a tam zkropená slzou nebo chvíli vede slepou odbočkou a musí se vrátit.

Všimněme si, že seriálové příběhy nutně bývají alespoň trochu sentimentální, ale opravdu málokdy jsou komediální. Seriál Most! se pokusil skloubit obojí.

Hereckým objevem seriálu Most! je Michal Isteník. Foto Buranteatr.cz
×