Trochu méně nadšení, milý Fischere

Alena Zemančíková

Opravdu mnou otřáslo zdůvodnění, proč vedení Českého rozhlasu nadále nechce Petra Fischera jako šéfredaktora kulturní stanice. Připomíná to způsob, jakým partajní konzervativci před padesáti lety zatočili s reformátory.

S blížícím se koncem roku myslím na to, co se během něj stalo. Mezinárodní politiku nechávám stranou, na to jsem krátká, soustřeďuji se na osobně prožité události. Mezi nimi dominují komunální volby, které někde (například v Chebu) nedopadly tak špatně, jak jsem se obávala. Celkově mi volební výsledek připadl jako malinký obrat směrem k lepšímu vývoji.

Rozkol v sociální demokracii a naprosté zmizení Zelených z veřejné scény (zatímco v Německu vyhrávají volby) považuji za tragédii české společnosti. Ale to všechno jsou celkem odtažité věci, které sice člověku zaměstnávají mysl, ale tělesně se ho přímo netýkají.

To, co se mě dotklo nejvíc, a rovnou řeknu, že velmi příjemně, byl rok práce na stanici Vltava Českého rozhlasu. Tam jsem byla přizvána šéfredaktorem Petrem Fischerem k tomu, abych zavedla a vyprofilovala řadu Kontexty, která si klade za cíl uvádět kulturní a umělecké úkazy do souvislostí se společenskými jevy a pohyby — a naopak.

Bylo to těžké zadání, půlhodinový pořad se vysílá každý všední den v podvečer, pro jeden týden tedy člověk musí připravit dvě a půl hodiny vysílání. Vlivem nutné přítomnosti ve studiích jsem prošvihla mnoho divadelních premiér a přátelských setkání, ale odměnou mi bylo seznámení s řadou lidí, jejichž znalosti, nadání a přístup ke světu mi zůstaly povzbuzením a nadějí pro budoucnost. Skoro bych řekla budoucnost lidstva.

Dramaturgie podle vyjádření vedení Českého rozhlasu „stagnující“ stanice připravila tematické vysílání k výročí státu Izrael, dva Čínské týdny, Africké léto (v souvislosti s nedožitou stovkou Nelsona Mandely), přihlásila se k dvoutisícímu výročí úmrtí básníka Ovidia a jak doufám neotřelým a kreativním způsobem se přihlásila k výročí Československé republiky (v mé řadě například seriálem Martiny Pachmanové a Kateřiny Svatoňové o umělkyních 1. republiky).

Vykládali jsme poezii, mnohdy i takovou, kterou jinak lze sotva uvádět, v cyklu Básní o věcech. Moderní arteficiální hudbu  představil v dlouhém seriálu Pavel Klusák, hovořil v něm o skladbách, které pohnuly hudebním světem, a přitom běžný posluchač by je neposlouchal ani pět minut. Šlo nám o to, učit posluchače kulturní stanice vnímat umění a rozumět mu — a, ovšem, vidět za ním i souvislosti a trochu je i bavit.

To, jak Pierre Friedmann vřadil vývoj izraelského protestsongu do kontextu politiky Státu Izrael, jak Jan Chmelarčík ukázal na pozadí čínské lidové hudby z nejodlehlejších provincií té velké země její politické zvraty a sociální situaci nebo jak Vít Zdrálek prostřednictvím hudebních žánrů předvedl komplikovanost obyvatelstva i politiky Jihoafrické Republiky, jejich tradici i modernost, etnicitu i univerzalitu, se v takovém rozsahu nevyskytuje nikde jinde než na Vltavě.

×
Diskuse
"Moderní arteficiální hudbu představil v dlouhém seriálu Pavel Klusák, hovořil v něm o skladbách, které pohnuly hudebním světem..........."

https://vltava.rozhlas.cz/pavel-klusak-predstavuje-prelomove-myslenky-hudebnich-modernistu-a-6481293

To vypadá zajímavě, až budu po Vánocích zase v běžných poslechových kolejích, rozhodně si tenhle cyklus poslechnu.
Děkuji paní Zemančíková.

Je škoda, co se kolem Vltavy děje.

-------------------------------------

P.S.: Contemporary music a modernu poslouchám opravdu hodně, moje poslechové tipy moderní klasické hudby pod nickem dadaft zde:

https://www.hifiroom.cz/hudebni-styly/klasicka-hudba-t2-495.html

(Vše dostupné na streamu Spotify.)
December 25, 2018 v 15.15
Kam se poděly odbory?
Apolena Rychlíková napsala:

O neprodloužení pracovního kontraktu se Petr Fischer dozvěděl oficiálně tři týdny před jeho vypršením. A smlouvu měl uzavřenou na jediný rok. Tyto dva faktory vypovídají o pracovní kultuře v Českém rozhlasu možná nejvíc. Obsazování podstatných pozic ve veřejných nebo kulturních institucích prostřednictvím krátkodobých smluv znamená vždy totéž: inklinaci k šikaně, podhoubí pro vznik autocenzury a pochopitelně prostor pro absolutní kontrolu a nadřazenost ze strany vedení. Jenže právě tato forma je dnes úplně běžná, ačkoliv ze své podstaty znemožňuje kontinuitu práce nebo smysluplné plánování a nedává zaměstnanci možnost žádných větších kroků...

Atmosféra, která dnes panuje v řadě veřejných institucí, se podobá jakési parodii na korporáty, kde se lidé třesou o svá místa a bojí se tvrdých vyhazovů. Je deprimující, že ani v prostředí plném slavných nebo vzdělaných lidí s velkým sociálním kapitálem nenajdeme dostatek profesního sebevědomí, pracovní solidarity a kultury demokratického odporu vůči politice silné ruky. Při pohledu na standardy práce v Českém rozhlase se musíme ptát: co všechno si zaměstnanci a zaměstnankyně rozhlasu ještě nechají líbit a proč? A co si z jejich ohýbání zad a mlčení mají vzít ostatní?

http://a2larm.cz/2018/12/ztrata-duvery-na-vlnach-verejnopravniho-rozhlasu/

Smlouva na jeden rok, to je horší než moje smlouva na dobu určitou soustavně prodlužovaná na dva roky. Svým způsobem se zřejmě náš ústav Českému rozhlasu podobá: výsledky navenek máme dobré, patříme snad přímo k nejlepším, ale poměry uvnitř jsou přinejlepším podivné. Docela často od nás kolegové, zvlášť mladší, odcházejí do lépe vedených ústavů — někteří lidé říkají, že vlastně ani tak nejde o lepší vedení, jako jen o větší velikost, že prostě větší ústavy dokážou lépe zvládat výkyvy grantové loterie —, do zahraničí, na vysoké školy — kde jsou často poměry horší, zvlášť větší tlak na chrlení nepříliš hodnotných výsledků, ale aspoň za větší peníze a s lepšími vyhlídkami na kariérní postup —, nebo rovnou někam do soukromé sféry. Přesto i já, třetiřadý vědecký přicmrdávač bez grantů a samostatných publikací, mám smlouvu aspoň na ty dva roky, a výkonnější kolegové, o vedoucích skupin nemluvě, ji dostávají nejméně na tři.

Těžko můžu radit co dělat s poměry v Rozhlasu, když s těmi v našem ústavu taky nic nenadělám, ale něco by se s nimi dělat mělo, když jsou horší než ty naše a spíše než úctyhodnou kulturní instituci připomínají Amazon, jestli ne něco ještě vydřidušštějšího, ne?
Tak ten cyklus Pavla Klusáka "Okamžik před tím, než porozumíš" je opravdu vynikající.

Být já ředitel Vltavy, má padesát dílů, každý s trojnásobnou stopáží... :-))

Bravo.
Tak pan ředitel Zavoral má v garážích nové volvíčko s90, ale vyhodil Jiřího Černého.

Nevím nevím, nějak se nám ti Zavoralové, Kňourkové a Žantovští šíří jako sněť...