Andamanské osudy
Michael BeníšekJaké příčiny má odpor obyvatel ostrova Severní Sentinel, kteří usmrtili příchozího misionáře, k cizincům? Jaké byly osudy ostatních původních kmenů obývajících souostroví Andamany?
Listopadové zabití amerického misionáře na ostrově Severní Sentinel vzedmulo vlnu mediálního zájmu o Sentinelce, „tajuplný kmen z doby kamenné“, kteří jsou známi dlouhodobým odmítáním okolního světa a horlivou obranou ostrova, který po staletí obývají.
V této souvislosti se vynořily debaty o tom, jestli se má Indie, pod jejíž správu ostrov patří, snažit příslušníky izolovaného kmene dále kontaktovat a postupnými kroky je začlenit do širší („mainstreamové“) společnosti, anebo přistoupit na zřejmé přání Sentinelců nechat je o samotě. Diskusi na toto téma přitom nelze vést bez jistého pochopení kulturně-historického kontextu Andamanského souostroví, jehož je Severní Sentinel součástí, a zvláště pak bez obeznámenosti s osudem jiných andamanských kmenů.
Nemusím asi zde, ve střední Evropě, připomínat kdo a o kom hovořil jako o objektu "řešení", "řešení ... otázky" atd.
Četla jsem například o Bruce Olsonovi, který opustil svou kulturu, aby se k ní již nikdy nevrátil. Šlo mu pouze o šíření evangelia, nikoliv civilizace. Napsal o tom knihu: https://sites.google.com/site/nejotazky/brucko#TOC-P-edmluva-k-esk-mu-vyd-n-
Jinak se Chaua nijak nezastávám. Do nebezpečí infekcí je určitě uvedl.
Myslím, že i naši předkové byli v minulosti uvedeni do mnoha infekčních nebezpečí. A nejen infekčních.
Lidé v krizové situaci vždy zasluhují pomoc a účast, míra nerovnosti mezi chudým Sentinelcem a průměrným Čechem je tak obrovská, že je to prostě do nebe volající nespravedlnost. Proto by bylo správné je u nás přijmout jako ekonomické migranty.
Pomoc potřebným, pomoc těm, jejichž lidská práva jsou ohrožena, je sázka na jistotu. Je to jistota mravní a také civilizační, jak ví jistě každý, kdo se někdy začetl do nesčetných pramenů evropské humanistické tradice.
Na ostrově Severní Sentinel je pak třeba podporovat nejvyšší reálně možné životní standardy, zejména stravování, zdravotní péči a školství. Znamená to velké investice, ale ty se vyplatí nejen z hlediska lidských práv.
Potřebujeme totiž mezinárodněprávní nástroje k tomu, abychom byli schopni vynutit respekt k lidským právům i mimo Evropskou unii.
A to je úkol na výši evropské civilizační úrovně a hodnot, které současná Evropa po staletích hodnotových zápasů nyní vyznává.
Svět, v němž se na záruku lidských práv bude moci spolehnout každý, bude nakonec přece lepším světem úplně pro všechny.
Právě proto, že Sentinelci jsou lidé jako my, je stejně tak dobře možné, že se jednoduše na nějaké kmenové poradě rozhodlo, že cizinci jsou zlí démoni, které je třeba bez milosti likvidovat a v krajním případě utéci před jejich přesilou, a v žádném případě nenavazovat kontakt. Takové věci jsou zkrátka v lidské povaze.
Přestože jde vlastně už o minulost, přece stojí za to uvést v souvislosti s možná posledním zabitím misionáře nekontaktovanou skupinou základní výčet možností postupu.
První možností je začlenit „poslední svědky pravěku“ nějak do naší civilizace. Jde o dost drastickou změnu, dá se však argumentovat, že je pro jejich dobro. Získají lékařskou péči a třeba se v zájetí, pardon, ve zlepšených podmínkách, začnou i množit. Takový přístup nelze jen zlehčovat. Četl jsem kdysi svědectví nějakých cestovatelů, kteří chtěli dát v nitru Nové Guinee dítěti se sepsí injekci. Rodina jim to nedovolila a oni ji nedokázali přesvědčit. Protože nechtěli skončit jako J. Chau, se slzami v očích odešli a nechali dítě zemřít. O takové dilema v podstatě jde. Uvědomme si však, že se jedná o svět, kde není trestná infanticida.
Druhou možností (a svodem) je decentní kontakt, v podstatě v zájmu vědy (a pořízení trvalé památky). Také tato alternativa má své dobré zdůvodnění. Někdy na prahu 20. stol. se v Kalifornii na pokraji smrti sám vydal poslední příslušník kmene, který po zabití svých druhů přežíval sám skrytě v kousku rodného lesa, jenž v rychle se měnící zemi zbyl. Za těch nějakých 15 let překotného vývoje se situace změnila. Ichi, jak se onen člověk jmenoval, nežil v „civilizaci“ a mezi vědci dlouho. Stačilo to však k tomu, že jim nadiktoval slovní zásobu svého (už jen svého) jazyka i jeho gramatická pravidla a ukázal kulturu a dovednosti, které mu předali jeho předkové. Někdo může říci, že jsme Sentinelcům něčím podobným povinni rovněž.
Třetí základní možností je nechat původní obyvatele na pokoji. Nerušit jejich autonomii, která brání rozkladu společné strategie na individuální. Vzhledem k tomu, že se dnes jedná spíše o stovky než tisíce osob, a to v globálním měřítku, jsem pro důsledné uplatňování třetí varianty.
Když byla v Letohrádku královny Anny výstava fotografii S. Salgada, zaujaly mne mnohé krajiny a zvířata. Nejkrásnější byl však podle mne obrázek snad deseti lidí z jednoho kmene v Amazonii, kteří (rozeseti po ploše celého snímku) nazí odpočívali v nějaké síti. Pro tyto chvíle stojí jejich život za to, takový jaký je. Takový, jaký zhruba byl po většinu naší lidské minulosti.
Pastorační pokus misionáře Chaua mi připomněl misii sv. Vojtěcha k pohanským Prusům, o níž se předpokládá (ale dokázat to nelze), že byla cestou pro palmu mučednictví. Když člověku střílejí k nohám šípy, je pár desítek tisíc let jasné, co se mu tím říká a co znamená neudělat čelem vzad. Pánové misionáři, katoličtí i evangeličtí, z Nové Guinee a odjinud: Hic Rodos, hic salta!
Přisuzovat hrdinný boj proti kapitalismu někomu, kdo nemá o kapitalismu ani páru, spíše vypovídá o určité vztahovačnosti a bojovném naladění hrdinných bojovníků proti kapitalismu, tedy těch kteří to těm Sentinelcům přisuzují.
-----------------
O globalizaci samozřejmě nějakou páru (a taky CO2) mají, to bezpochyby vidět musí.