Integrace v Německu a ve fotbale
Jaroslav ŠonkaKde všude rezonuje případ německého fotbalisty s tureckými kořeny Mesuta Özila, jenž se nechal vyfotit jako fanoušek prezidenta Erdoğana a jak jej vnímají sami přistěhovalci či jejich potomci?
V německých médiích se právě intenzivně probírá odpověď německého fotbalisty Mesuta Özila na vlnu kritiky, kterou vyvolalo jeho setkání s tureckým prezidentem Erdoğanem. Özil dlouho mlčel, i když na něj útočili jak fotbaloví fanoušci, tak ostatní veřejnost. Reakce prominenta samozřejmě vyvolá větší pozornost než nějaký systematický průzkum veřejného mínění. Průzkumy jsou tu ovšem také a ukazují na úspěchy integrace i na její problémy.
Özila urazilo, že mu byla kladena podstatná zodpovědnost za zpackanou prezentaci německého fotbalového mužstva na nedávném mistrovství světa. Této diskuse se zúčastnili také současní nacionalisté, kteří čerpají své politické pozice z debat o uprchlících a kteří vedou obzvláště hloupé řeči o tom, kdo může být Němec a kdo ne. Není to většina — a Bůh nás před těmito lidmi chraň. Tento sektor populace lze snadno identifikovat podle velmi zjednodušených výroků a na pozadí německé historie je to něco, na co je nutné dávat pozor.
Téma nerezonuje jen v Německu. Na Youtube je například velmi populární příspěvek amerického autora a televizního moderátora Trevora Noaha, narozeného v jižní Africe, který s ostrým humorem přemítá nad tím, zda mistrovství světa ve fotbale vyhráli Francouzi, či Afričané. Noah téma i své publikum rozebírá velmi inteligentně. Když může být Pogba členem vítězného mužstva a zpívá francouzskou hymnu, je to přece OK. Jen na okraj: Mesut Özil německou hymnu nezpívá a sklízí kritiku — médiím prý tvrdí, že se místo toho modlí za úspěch. Prý turecky.
Dovoluji si kriticky tvrdit, že fotbal je relativně primitivní hra (může skončit i nula-nula), které je možné fandit a „rozumět“ i s osmi pivy v těle (a i při hře samé se občas na okresní úrovni nějaké to pivko vypije). Šachy či basketbal se v tomto stavu již hrát nedají. Jaké jsou vzdělanostní předpoklady, se neodvažuji hodnotit (byla zde právě i diskuse o negativním vlivu hlaviček).
Komentátoři dění kolem Özila se domnívají, že tento sportovec neví, co je Erdoğan zač, jak masakruje turecké svobody, a fotbalisté prostě jen podlehli jeho protokolárnímu vyzařování. Jistě by bylo vhodnější, aby Özil, který je v prominentní pozici, potvrdil svůj pocit sounáležitosti spíše vůči svým příbuzným v Turecku než vůči tomu, kdo omezuje jejich svobody. Sám žije v západní Evropě, dospěl v Německu a má příbuzné na obou stranách.
Sám pisatel těchto řádků je migrant (tedy vlastně emigrant) a neumí si představit, že by mu za jeho úspěchy klepal na rameno nějaký Husák. Odmítl by i pochvalu současného českého prezidenta. Migrant Šonka má k tomu i dceru, která chodila do školy s řadou dětí s migračním zázemím, jež jsou dnes velmi dobře integrované.
V případě jedné spolužačky tureckého původu stačilo odstranit vliv tureckého tatínka, který se tvářil a choval podobně jako Erdoğan, a dnes nelze určit, zda problémy vznikly kvůli tureckému původu, nebo byly prostě genderové. Blbých chlapů, kteří dělají problémy, je mnoho, a to i zde. Jen zdrženlivě a v závorce je možné pomyslet i na to, zda domnělý národnostní konflikt a hloupé průpovídky o Özilovi nejsou náhodou jen nějaké silácké řeči, což by u fotbalu nepřekvapilo. Špičky fotbalového svazu se do diskuse zapojily také a moc inteligentně to neznělo. Kdo ví, zda z toho nebudou ještě nějaké soudy.
Özdemir k tomu řekl: "Jestliže chce Özil mermomocí pózovat pro fotku s nějakým politikem, pak pro ten případ je tady k dispozici celá řada d e m o k r a t i c k ý c h politiků. A není zapotřebí se stavět po bok někoho, kdo ve své vlastní zemi dělá všechno pro potlačení demokracie!"
Takže toto byl naprosto trefný komentář.
Ale je nutno vidět, že se tu prolínají dvě různé roviny problémů. Na straně jedné stojí, do jaké míry se - prominentní - migrant smí přihlašovat k zemi svého původu.
A druhá rovina je, do jaké míry je kdokoli oprávněn stavět se po bok autoritativních vládců.
Tady je jedna věc zajímavá. Jiný německý - byť už ne aktivní, ale stále velice známý - fotbalista, Lothar Matthäus, se při nedávném mistrovství světa ve fotbale nechal vyfotografovat spolu s Putinem. Tedy vládcem s víceméně stejnými autokratickými sklony jako Erdogan. Ale - Matthäus se svým počinem vzbudil v Německu daleko menší veřejné pozdvižení, nežli Özil. Takže se zdá, že zde platí přece jenom určitá asymetrie - co si může dovolit domácí Němec, to si nesmí dovolit německý Turek.