Vyvolení proti rovnoprávnosti?
Ivan ŠtampachNa území Izraele žije přes milion arabsky mluvících občanů. Mají volební právo, jsou zastoupeni v parlamentu, studují na univerzitách, jsou součástízdravotního a sociálního systému. Přesto mají omezené možnosti. Souvisí to s náboženstvím?
V Knesetu, parlamentu izraelského státu, se projednával návrh zákona, který by zrovnoprávnil izraelské občany před zákonem. Zákonná předloha byla podle očekávání zamítnuta. Izraelští Arabové mají sice občanství a volí své zástupce do zákonodárného sboru, ale zůstávají občany nižší kategorie. Stát Izrael je mimo jiné definován jako židovský stát a popírání tohoto jeho charakteru zůstává v rozporu se zákonem.
Mnoho lidí u nás je přesvědčeno, že stát má být založen na národním principu. Mezistátní vztahy, například organizace sdružující státy nebo smlouvy mezi nimi, se označují jako mezinárodní. Ústřední banka státu starající se o měnu byla nazvána Českou národní bankou. Sportovní reprezentace státu se označuje např. jako národní mužstvo. V některých zemích stát a národ je totéž, například ve Francii nation. Vše to by podporovalo představu, že subjektem, který stát zakládá, je národ.
Přitom právě Česká republika byla k 1. lednu 1993 moudře konstituována na občanském principu. Subjektem přijímajícím ústavu a celý ústavní pořádek jsou výslovně občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. O národu není v ústavních dokumentech ani letmá zmínka. Plnohodnotnými občany jsou obyvatelé se státní příslušností k České republice, ať jsou to Češi, Moravané, Slezané, Slováci, Poláci, Němci, Židé, Romové, Ukrajinci a cokoli jiného.
Udělat znamením příslušnosti ke státu náboženství, to snad tady nikoho v roce 1992, když se vše připravovalo, nenapadlo ani v nejdivočejším snu, přestože i to je např. v zemích Evropské unie možné. Tak třeba maltská ústava definuje katolické vyznání jako náboženství Malty, dává jeho činitelům povinnost a právo vyjadřovat k principům veřejného života a ukládá výuku tohoto náboženství na státních školách jako povinnou.
Stát Izrael vznikl 14. května 1948 na základě rozhodnutí Valného shromáždění OSN zřejmě též jako projev uznání vlastní chybné politiky států západního společenství. Postavily se sice ve válce proti nacistickému totalitnímu režimu, ale neprojevily dost ochoty přijmout židovské exulanty před válkou, když se schylovalo ke genocidě, která se pak na plné obrátky rozběhla v podobě takzvaného konečného řešení židovské otázky ve čtyřicátých letech. Mohly tak mnoho Židů zachránit. Iniciativa Sira Nicholase Wintona byla spíše soukromá a ojedinělá a zachránila 669 převážně židovských dětí z tehdejšího protektorátu Čechy a Morava.
Dva a jeden národní stát
Potíž je v tom, že v poválečném období ještě národnostní princip převládal, a bylo rozhodnuto o dvou národních státech. Usnesení OSN č. 181/1947 však věnuje pozornost Židům v arabském státě, jehož vznik se předpokládal, a Arabům v židovském státě. Oba státy měly přijmout demokratickou ústavu. Obecně uznaný stát Palestinců dosud nevznikl a Stát Izrael dosud nemá ústavu a garance občanských svobod a lidských práv je selektivní.
Vzhledem k historickým dluhům zejména Evropanů vůči Židům je nutno bezpečnou existenci státu, v němž by se cítili doma, respektovat. Je nepřijatelné označovat Izrael za „sionistickou entitu“ a popírat právo tohoto státu na existenci. Stejně tak je však nezbytné vzít vážně, že před masivním příchodem Židů na toto území tam žilo po staletí arabsky mluvící obyvatelstvo islámského a křesťanského vyznání, které hospodařilo na tamní půdě, vybudovalo města a rozvíjelo kulturu. Byla to jejich vlast.
Židé se mnohokrát v dějinách, když zažívali těžká období, ptali: Proč sis, Hospodine, nevyvolil někoho jiného?