Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter
Pavel HolubecPavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.
Černý panter, údajně jeden z nejvýdělečnějších filmů historie na severo-americkém trhu by se dal s nadsázkou označit jako „Lví král pro dospívající“. Přestože je mu připisován politický rozměr, jedinými politickými tématy je v něm depolitizace a určitý snový a od reality dosti odtržený idealismus. Kdybychom totiž Wakandu hledali na současné či historické mapě světa, srovnání s realitou by vždy kulhalo na obě nohy.
To, že se nabízí snímek číst politicky, považuji spíše za marketingovou vábničku, zajišťující filmu popularitu a diskutovanost mezi Afroameričany. Má-li totiž Černý panter nějaký politický obsah, jde, jak píše Slavoj Žižek, o ideologickou manipulaci, spočívající v přivlastnění jména radikálního černošského osvobozeneckého hnutí, aniž by skutečné Černé pantery byť jen zmínilo.
A to zdaleka ne jenom v tomto případě. A zdaleka ne jenom co se týče (plytké respektive pseudovýznamové) filmové produkce.
... také zájemcům o téma, kterým přijde, že je snímek málo politický, doporučuju podívat se, jak o filmu píše americká konzervativní pravice.
Jinak ta genderová nevyhraněnost -- i když podle mě jde zde spíše o korektnost -- je v posledních letech obecným rysem všech filmů Marvelu, je to jejich politika, přístup k světu superhrdinů v duhu takového toho Trudoovského "protože je rok 2015".