Hvězdy Hollywoodu začaly po #MeToo kampaň na podporu obětí, založily i fond
Radek KubalaOsobnosti amerického showbyznysu spustily kampaň Time's up, v rámci níž chtějí prakticky pomáhat obětem obtěžování v dělnických nebo obslužných profesích. Do zvláštního fondu shromáždily už 13 milionů dolarů. Mají ale i politické cíle.
Na tři sta hereček, režisérek a dalších postav hollywoodského prostředí se přihlásilo vespolek k nové kampani s názvem Time's up (Čas vypršel), jejímž cílem je pomáhat obětem zneužívání, obtěžování či sexuálního násilí na pracovišti v oblastech mimo mediální zájem: v nemocnicích, továrnách či například na zemědělských farmách. Kampaň byla zahájena oficiálně s novým rokem. Významným praktickým nástrojem Time's up má přitom být fond, z něhož mají být hrazeny obětem z dělnických nebo obslužných profesí náklady na právní asistenci.
Do fondu se již podařilo vybrat třináct milionů dolarů (přibližně 270 milionů korun) od zakladatelek hnutí, mezi které patří například Natalie Portmanová, Reese Whiterspoonová, Emma Stoneová nebo Eva Longoria. Na výzvu zakladatelek podpořili kampaň i Steven Spielberg, Meryl Streepová nebo Taylor Swiftová.
Zakladatelská iniciativa kampaně chce dále usilovat o uzákonění postihů pro firmy, v nichž je obtěžování dlouhodobě tolerované. Dlouhodobým cílem Time's up je pak prosadit rovné zastoupení obou pohlaví v rozhodovacích pozicích významných podniků a institucí.
„Boj za práva žen začal. Je na čase se ozvat na pracovištích, kde dosud dominují muži. Vypršel čas jejich neproniknutelného monopolu. Jsme si vědomy našeho privilegovaného postavení a přístupu do médií, který chceme využít k zesílení vašeho hlasu,“ uvedly iniciátorky kampaně v úvodním prohlášení, které je koncipované jako dopis neprivilegovaným ženám začínající oslovením Drahé sestry.
Reakce na kritiku #MeToo
I dle slov samotných zakladatelek je vznik kampaně a související iniciativy reakcí na kritiku hnutí #MeToo, jež bylo kromě jiného osočováno, že jeho vnější prezentaci dominují herečky, političky a další slavné osobnosti.
Iniciátorky Time's up uvedly, že na ně zapůsobil zejména otevřený dopis pracovnic v zemědělství z loňského listopadu, jež upozorňoval na rozšíření sexuálního obtěžování právě v tomto odvětví.
Hvězdy Hollywoodu tak nyní chtějí vytvořit pro manuálně pracující ženy zázemí, které by jim umožnilo se samostatně aktivně bránit. Zároveň iniciátorky počítají, že budou skrze svůj věhlas dále působit na veřejnost a různými symbolickými formami připomínat, že obtěžování je problém, který sám nezmizí.
První příležitostí k takové akci se má stát předávání filmových a televizních cen Zlatý globus 8. ledna, kam chtějí sympatizující herečky a režisérky dorazit výhradně v černých šatech.
„Tentokrát nejde o módu, ale o to ukázat solidaritu. Roky jsme se snažily dávat při podobných příležitostech na odiv naší krásu a vytříbený vkus. Nyní se však nebudeme otáčet dokola a usmívat,“ řekla Guardianu Eva Longoria známá ze seriálu Zoufalé manželky.
Podpůrná síť
Podle komentářů, jež daly iniciátorky Time's up newyorským Timesům, které věnovaly kampani na Nový rok celou zvláštní dvojstránku, by v důsledku kampaně měla ideálně vzniknout postupně decentralizovaná síť menších organizací bez hierarchické struktury po celých USA. V rámci ní by se pak oběti zneužívání a obtěžování vzájemně podporovaly, upozorňovaly na další vrstvy problému a usilovaly o jejich řešení.
Organizátorky Time's up plánují rovněž spolupracovat se zavedenými feministickými organizacemi.
„Konečně se navzájem začínáme poslouchat a respektovat. Nyní je čas jít solidárně ruku v ruce s každou ženou, jejíž problémy nejsou vidět,“ řekla New York Times herečka Reese Whiterspoonová.
Další informace:
The New York Times Powerful Hollywood Women Unveil Anti-Harassment Action Plan
The Guardian Time's Up: Hollywood women launch campaign to fight sexual harassment
ABC News 300 Hollywood women announce initiative to fight sexual harassment in all workplaces