Úřad londýnského biskupa bude poprvé zastávat žena
Ivan ŠtampachDo čela třetí nejvýznamnější anglikánské diecéze byla poprvé jmenována žena. Ženy do nejvyšších pozic v různých křesťanských církvích pronikají stále častěji, i když mnohdy musí čelit odporu.
Do čela londýnské diecéze anglikánské církve byla poprvé jmenována žena. Novou biskupskou je osmapadesátiletá Sarah Mullallyová, povýšená roku 2005 do šlechtického stavu za zásluhy v oblasti porodnictví a péče o děti. V Church of England, mateřské církvi celosvětového anglikánského společenství, se hlavě hlavního města přiznává třetí pořadí za arcibiskupem canterburským (primasem Anglie) a yorským. Stává se tím zároveň členkou Sněmovny lordů.
Biskupka Mullallyová podle tradice třikrát zabušila biskupskou berlou na západní bránu katedrály sv. Pavla, aby byla vpuštěna do chrámu a intronizována. Při nástupní bohoslužbě připomněla výročí události z roku 1868, kdy sufražetky umístily bombu pod biskupský stolec, na nějž právě usedla. Svým kázáním dala najevo, že její církevně politické pojetí nespočívá v náboženské přízdobě státní politiky.
Církve a ženy
Ženy v křesťanské duchovenské službě nejsou novinkou. Vzácnější je to však v církvích, které zachovaly tradiční biskupské uspořádání — kromě anglikánů (resp. episkopálů) jde o starokatolíky a skandinávské luterány. Church of England kněžské svěcení žen schválila v roce 1992 a biskupskou ordinaci před čtyřmi lety. Proti tomuto kroku vznikla opozice, jejíž část opustila své společenství po dohodě se Svatým stolcem, že budou moci být římskými katolíky s mírně upravenou anglikánskou liturgií a s ženatým duchovenstvem. Podobný průběh mělo zrovnoprávnění žen v americké episkopální církvi.
Rovný přístup žen a mužů ke službě v církvi se však postupně ujímá. V anglikánské komunitě dosud rovnoprávnost žen odmítají církve třetího světa. Ve svazku starokatolických církví tuto možnost odmítá jen Polská národní katolická církev. Čeští starokatolíci jsou na půli cesty.
Britské specifikum
Ve Spojeném království je zavedení kněžské a odnedávna i biskupské služby žen političtějším tématem než jinde. Church of England a s ní skotská presbyteriánská církev mají pozici etablovaných, tedy fakticky vzato státních církví. Biskupy navrhuje Generální synod církve složený z komory biskupů, komory kléru a komory laiků. Zavedení biskupské služby žen nejdéle vzdorovala komora laiků.
Synod navrhuje tři kandidáty, mezi nimiž volí premiér. Po projednání v parlamentu jednoho nebo jednu z nich jmenuje v zastoupení královny. Panovník má v církvi teoreticky nejvyšší pravomoc podle Zákonů o svrchovanosti (1534 a 1559) jakožto generální guvernér církve (od Alžběty I.). Součástí rozvětveného oficiálního titulu britských panovníků je poangličtěná verze latinského titulu Fidei defensor („ochránce víry“), který králi Jindřichu VIII. udělil papež Lev X. r. 1521.
Pokud jsou normy přijaté Generálním synodem schváleny parlamentem a získají královský souhlas, stávají se zákonem, což podle ostrovního pojetí práva (na rozdíl od práva kontinentálního) znamená, že jsou neměnné. Prakticky se však změny zavádějí rozvedením nebo doplněním starších, teoreticky nezrušitelných zákonů. To se týkalo např. Book of Common Prayer (Knihy společných modliteb), tedy oficiální knihy anglikánské liturgie.
Ale už vůbec nejsem spokojen s tím, že mou značkou jsou pokryty věcné chyby. Londýnská diecéze si biskupku nezvolila, nýbrž jí biskupku jmenoval premiér, jak se ostatně v jiné části zprávy vysvětluje.
Biskupské uspořádání nezachovala část skandinávských luteránů, ale všichni. Rozhodnutí o ženách v kněžské a biskupské služě rozhodně není poetičtější,nýrž více politické (chce-li někdo:političtější). .
Groteskní je "cappa magna" se sedmimetrovou vlečkou, ve které si libuje kardinál Burke. https://www.google.cz/search?q=burke+train+cardinal&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiZ0MGFgJrbAhWFVSwKHYc7BzcQ_AUICigB&biw=1366&bih=637#imgrc=cDRX6KvlTLrBgM:
¨
Kdysi se prý ta cappa magna nosila s vlečkou ještě dvakrát delší
Ale některé prvky oblečení církevních osob přece jen trochu směšné jsou. Včetně té vlečky, na niž odkazujete. Mně se příliš nelíbí ani některé pokrývky hlavy řádových sester. Ale jinak se mi zdá, že v jejich oblečení došlo i k určitým změnám. Nedá se to snad nazvat modernizací, ale lze tam, podle mého názoru, vypozorovat menší míru upjatosti.