Rozhovor s analytikem Reném Bormannem: Auta už nebudou oporou kapitalismu

Jan Šícha

René Bormann je spoluautorem zásadní studie o transformaci automobilového průmyslu a proměně pojetí mobility, z níž plyne, že odvětví čeká výrazný pokles prodeje a musí se chystat na komplexní transformaci.

Pane Bormanne, jste spoluautorem studie Budoucnost německého automobilového průmyslu. Transformace katastrofou, nebo transformace řízená. Ve studii je hodně alarmujících formulací. Začnu ale praktickou otázkou. Máme u nás jednu německou automobilku. Jmenuje se Škoda. Jaká je pravděpodobnost, že za deset let bude vyrábět třeba šlapací šicí stroje a škodovácká vysoká škola se osamostatní a bude konkurovat Karlově univerzitě?

Co se šlapacích šicích strojů týče, to opravdu nevím. Ale vaše otázka není úplně mimo. Mobilita se v celosvětovém měřítku radikálně mění. Nejvíce se mění v zemích, kam exportuje německý automobilový průmysl. Tento průmysl po léta vykazoval růst zásluhou exportu mimo Evropu.

Právě v zemích, jako je Čína, se mění pojetí mobility. Nevystačíme už s auty, která jsme po řadu desetiletí vyráběli. Otázka zní, jak přestat prodávat auta a začít prodávat služby.

Myslím, že auta budeme vyrábět dál, i když třeba jiná, elektrická, určená ke sdílení, řízená automaticky. Ale úkol prodávat služby zůstává. Nejen služby spojené přímo s auty jako opravy, pronájmy nebo třeba nabídky vyměnit si auto za větší, když jedete na dovolenou.

Elektroauto potřebuje daleko méně součástek. Kolik lidí v automobilce bude toto prosté konstatování stát místo?

Musíme nabídnout jiná místa. Z části ve službách spojených s mobilitou. Nyní máme před sebou přechodnou fázi hybridních aut. Auta budou mít dvojí pohon. Propouštění zatím nehrozí. Krátkodobě součástek v autech spíše přibude.

Přechodná fáze ale nebude trvat dlouho. Až skončí výroba aut se spalovacími motory, bude třeba zásadně transformovat pracovní trh v regionech, které žijí z automobilek. Ve své studii tvrdíme, že se transformace neobejde bez politické vůle.

Místa v automobilovém průmyslu jsou realitně dobře placená a kvalifikovaná. V transformaci automobilového průmyslu hrozí, že namísto dobrých míst vzniknou místa prekérní.

Není iluzorní představa, že politika bude řešit krizi, které ještě nenastala? Má politika reálnou sílu, aby se podílela na transformaci automobilek?

Politika má nástroje, aby ovlivňovala podnikatelské prostředí. Daněmi, pobídkami, zvýhodněními a tak dál. Problém je, že v případě automobilového průmyslu dosud politice chyběl inovativní přístup. Politika musí zvolit vlastní strategii, jak reagovat na změnu v mobilitě.

Vedli jsme důvěrné rozhovory s lidmi ve firmách i v politice. Všichni jsou zaskočeni rychlostí změn, které probíhají. Myslím, že všem hráčům už je jasné, že změnu nezvládnou sami. To se týká i odborů.

Připadá mi, že zpochybňujete německou kulturu. U vás se přeci chce, aby Němci a Němky šetřili na auto, a pak se v něm vozili po krásných dálnicích. V Číně je tolik lidí, že všichni mít auta nemohou. Německo ale je země, pro kterou je typické vlastnění aut.

×