Poučení z maďarského vývoje. Jak a proč se kapitalismus zbavuje demokracie

Josef Patočka

Nástup autoritářství je třeba chápat jako zákonitý důsledek neoliberální globalizace, argumentují ve svých analýzách Orbánova režimu jeho kritikové, filosof Gaspár M. Tamás a ekonom Gábor Scheiring.

Tři roky poté, co vítězná strana Fidesz zahájila po uchopení moci v Maďarsku systematickou demontáž institucí liberální demokracie — vyšel v časopise New Left Review rozhovor s filosofem Gaspárem M. Tamásem. Orbánův nástup, varoval Tamás čtenáře, nepředstavuje pouhé zaškobrtnutí na cestě k fukuyamovskému konci dějin. Ohlašuje se v něm spíše sesuv všech post-sovětských společností do delšího období nacionalistické psychózy, která rychle zaplňuje prostor uvolněný nenaplněnými přísliby transformace. Jakákoli budoucí politická alternativa, předvídal temně, se bude jen obtížně rodit z odporu proti této tendenci a z jasné distance vůči oběma dominantním vyprávěním „postkomunistického“ období — neoliberálnímu pokrokářství i ultrakonzervativní reakci.

Co hůř — dodával — osud Maďarů nelze svést v žádném případě na nějaká „kulturní“ specifika středoevropských národů, které by měly být demokracie snad až geneticky neschopné. Naopak se v ní časně projevuje úpadková tendence všech liberálních demokracií, včetně těch západních, k postupnému opouštění základní aspirace na uskutečnění rovnosti skrze ideál univerzálního občanství, jež je ve stále větší míře omezováno majetkovými, kulturními či etnickými předpoklady. Vývoj, jenž Tamás proslule počátkem našeho století pojmenoval jako „postfašismus“, je tím nebezpečnější, že se neohlašuje zdviženými pravicemi a dupotem holínek.

O pět let později můžeme právem hovořit o „orbánizaci“ evropské politiky. A je stále obtížnější přistupovat na hru na zlé populisty z východu a dobré západní demokraty. Orbánova vládnoucí formace je součástí Evropské strany lidové, největší frakce v unijním parlamentu. Jeho rakouský kolega Christian Kurz porazil krajně pravicové Svobodné za cenu přijetí jejich programu a dnes s nimi sedí v koalici. A naši lidovci, když právě nebrání demokracii před Babišem, gratulují do Budapešti k výsledkům zmanipulovaných voleb frázemi, opsanými z Okamurova slabikáře. Dnes, víc než kdy jindy, potřebujeme rozumět pravým příčinám selhání demokratické transformace na Východě i úpadku liberálních demokracií na Západě, máme-li ve střetu s nastupujícím autoritářstvím obstát.

Nahlédnout za oponu autoritářského kapitalismu

Takové vysvětlení se ve své analýze „Poučení z politické ekonomie autoritářského kapitalismu v Maďarsku“, publikované bezprostředně po tamních volbách, pokouší nabídnout ekonom Gábor Scheiring. Maďarská zkušenost může být podle něj pro ostatní svět pozoruhodná nejen proto, že Orbánův model již stabilně panuje osm let, a umožňuje tak pro budoucnost cenný vhled do mechanismů, jimiž se nové autoritářské režimy udržují. Základní je pro něj související otázka: jak to, že se maďarská demokracie zhroutila tak snadno a rychle? Země byla přece, připomíná, až do Orbánova nástupu považována za ukázkový příklad úspěšného budování tržní ekonomiky a liberální demokracie.

×
Diskuse
JP
April 20, 2018 v 13.40
To propojení mezi kapitalismem a (liberální) demokracií ovšem nelze tak jednoduše pohřbívat, jenom na základě momentálního vývoje v jedné zemi.

Je nutno si uvědomit: kapitalismus sám má vnitřně rozpolcený charakter. On potřebuje - a tedy i přináší - osobní svobodu jednotlivce, neboť potřebuje mobilního, aktivního, osobně volného pracovníka.

Na straně druhé ovšem ten samý kapitalismus nepřináší svobodu skutečnou, nýbrž právě jenom tu spojenou s čirým individuem. Krátce je možno říci: kapitalismus přináší svobodu těla, ale zároveň znevolňuje mysl.

A přesně na tom samém principu je založena i liberální demokracie: osvobozuje člověka jako jednotlivce, ale manipuluje jeho mysl.

Koná se zde tedy trvalý zápas mezi oběma složkami; a záleží na konkrétních okolnostech, která z obou stránek právě nabude vrchu.

Co se pak specificky maďarských podmínek týče, tady spíš rozhodující roli hraje maďarská historie: Maďaři byli za prvé nejvěrnějšími spojenci Hitlera (a zřejmě velice mnoho z toho fašistického dědictví se uchovalo v myslích mnoha Maďarů dodnes); a za druhé svou roli zřejmě hraje i rok padesátý šestý, s krvavým potlačením emancipačního hnutí sovětskou Rudou armádou. Kteréžto trauma zřejmě politické nálady maďarské populace posunulo ještě dále doprava.
PM
April 20, 2018 v 22.14
Osvobozený člověk jako jednotlivec a jeho mysl
je dnes sužovaná následující otázkou:
Proč je udělovaná politická moc a tím společenská zodpovědnost osobám, jejichž morální kompetence zjevně pochází pouze z oblasti surových obchodních intrik.
Proč vulgarita takových nachází podporu většiny, takže jejich cynická prolhanost zaručuje neohrozitelnost jejich hnízda.
Popř. jak to, že se to stalo je i základem ojedinělé zdatnosti o které se nikomu ani nesnilo - Trump rozmlouvá s Kim Jong-un o atomovém odzbrojení.....bych dodal.
IH
April 21, 2018 v 11.27
Ó, demokracie...
Myslím, že článek spolu s texty, jimiž se zabývá, představuje adekvátní popis aktuálních společenských procesů. Konkrétně se zaobírá Maďarskem, ale podobný přístup lze (a je to zapotřebí) vztáhnout a rozšířit i na širší společenství a delší dobu. Ideální by bylo postihnout důvody opakovaných propadů demokracie, jež se zdají být jakýmsi pendantem k výpadkům ekonomiky.
JP
April 21, 2018 v 12.00
Proč?
Pane Petrasku, už delší čas se výhledově zabývám myšlenkou napsat úvahu na téma "Proč vlastně být dobrý?"

A realizaci tohoto záměru tak dlouho odsouvám - kromě jiných důvodů - i z vědomí toho, jak extrémně složité bude na tuto otázku nalézt nějakou alespoň poněkud přesvědčivou odpověď.

Ale - svým způsobem je to opravdu možná postavené na hlavu, když my dnes s úžasem a zhrozením klademe otázku: Proč všude kolem nás ve světě vítězí špatnost nad poctivostí a ryzostí? Anebo Vašimi slovy: "Proč je udělovaná politická moc a tím společenská zodpovědnost osobám, jejichž morální kompetence zjevně pochází pouze z oblasti surových obchodních intrik?"

Bezprostřední - ovšem krajně deprimující - odpověď by vlastně nemohla znít jinak: "A proč ne? Lidé si přece v demokracii volí s v é reprezentanty; a když je samotná společnost mravně regresivní a nekultivovaná, zahleděná jenom na sebe a na vlastní prospěch - jak pak můžeme právem očekávat, že si do svého čela bude volit představitele čestné a spravedlivé?..."
PM
April 21, 2018 v 21.38
Žádat společnost, ve které mohou všichni slušně žít
byl stejně tak požadavek us demokratů zaštítěný rétorikou humanisty intelektuála, jako i dnes je požadavkem republikánů zaštítěný rétorikou samolibého podnikatele.
A teď bych rád věděl jak se orientovat v situaci, kdy samolibý podnikatel dosahuje ve společenskopolitické rovině nesrovnatelně slušnějších výsledků a to takových o kterých se dodnes nikomu ani nesnilo.
Trump a Kim Jong-un oznamují, že se rozhodli nerozpoutat atomovou válku.....bych dodal.
JP
April 22, 2018 v 10.41
"Všichni slušně žít" - tady je právě ta klíčová otázka, pane Petrasku, co konkrétně znamená to "slušně žít".

Podle republikánů to "slušně žít" v prvé řadě znamená aby se každý mohl pachtit za bohatstvím a konzumem jak mu jen srdce - a hrdlo - ráčí. A že jim do toho nikdo - a ze všeho nejméně stát - má co mluvit.

V podání demokratů to "slušně žít" má přece jenom trochu jinou podobu; jedná se sice také v prvé řadě o hmotné statky, ale ty mají být - právě prostřednictvím státu - přece jenom poněkud spravedlivěji přerozdělovány, od (hyper)bohatých k těm nemajetnějším.

A za druhé: ten konzum materiálních statků v podání demokratů je přece jenom poněkud umírněnější, přece jenom je tu nějakým způsobem přítomna i odpovědnost člověka - vůči přírodě, vůči budoucím pokolením, vůči ostatním lidem.

Vůbec, ta "odpovědnost" je tu základní pojem. K tomu "slušnému životu" v pravém slova smyslu je zapotřebí právě té odpovědnosti; jenže je velká spousta lidí, kteří svou vlastní odpovědnost odmítají. Oni chtějí žít jenom pro sebe, pro své vlastní osobní blaho.

A to je pak vysvětlení toho, že u (části) veřejnosti vítězí takový "samolibý podnikatel". Velice mnoho lidí - a tedy i voličů - se vidí v jeho bohatství, ale právě i v té jeho samolibosti, dokonce i v jeho obhroublosti.