Odmítat referendum znamená přitakat populistům
Vladimír HanáčekPokud je podle české ústavy „lid je zdrojem veškeré moci ve státě“, je možné zbavovat ho odpovědnosti za rozhodování o zásadních státních otázkách? Co tím vlastě odpůrci voličům vzkazují?
V Poslanecké sněmovně se objevily hned dva návrhy na zavedení všelidového hlasování coby ústavního institutu demokratického rozhodování. Jeden pochází z dílny ČSSD, druhý z pera SPD. Oba návrhy se však v mnoha ohledech diametrálně liší. ČSSD počítá s poměrně přísnými podmínkami jak vyhlášení, které se bude moci uskutečnit po předložení petice a následném ověření pravosti podpisů od 10 procent voličů, tedy zhruba od 850 tisíc občanů České republiky. Výsledek by pak byl závazný pouze v případě, že přijde hlasovat více než polovina oprávněných voličů.
Z otázek, které by šlo v referendu předložit, je pak vyňato členství České republiky v mezinárodních organizacích a plnění mezinárodních závazků stejně jako otázky základních práv a svobod, sociální a daňové záležitosti a v neposlední řadě i hlasování o odvolání lidí z funkcí či jejich jmenování.
Návrh SPD jde z hlediska vymezení podmínek směrem přesně opačným. Okamurova strana navrhuje umožnit podat platný návrh na vypsání referenda pouhým 100 tisícům petentů. Druhým oprávněným orgánem je pak vláda. Z předmětných otázek referenda by bylo vyloučeno vymezení základních práv a svobod, otázky rozporné se závazky vyplývajícími z mezinárodního práva a zásahy do soudní moci. O přípustnosti referenda by rozhodoval Ústavní soud a prezident by mohl referendum vypsat jen po jeho souhlasném verdiktu.
Otázky členství státu v mezinárodních organizacích by pak v referendu položeny být mohly. Výsledek referenda by byl absolutně závazný a platný bez ohledu na účast při hlasování. Pravicová opozice, zejména pak ODS, TOP 09 a STAN, návrhy odmítá a referendum nechce uzákoňovat vůbec. Vládnoucí hnutí ANO referendum podporuje, ale chce do jeho finální podoby přímo zasáhnout. Podobnou ambici pak mají všechny ostatní strany.
Pojmový a myšlenkový chaos před rozhodnutím
Na české diskusi o větším prosazení prvků přímé demokracie je dlouhodobě pozoruhodných několik rovin argumentace. Předně je třeba říct, že zde existuje nezanedbatelný pojmový zmatek. Tak například za prvek přímé demokracie je často označována i přímá volba prezidenta republiky či přímé volby starostů a hejtmanů, a to přesto, že se jedná o volbu volených zástupců lidu, kteří posléze rozhodují o příslušných věcech v souladu se svými kompetencemi. Jde tedy o prvky zastupitelské demokracie, nikoliv přímé!
Do kategorie prvků přímé demokracie naopak nepochybně patří všelidové hlasování o konkrétních věcných tématech. Zde je však zajímavé, že motivací k úvahám, zda a v jaké podobě mít či nemít referendum zakotveno v Ústavě, slouží postoje daného člověka k aktuálním politickým otázkám.
Zcela zásadní je pak otázka členství v EU. Ti, kteří si přejí setrvání České republiky v EU, mají tendenci institut referenda odmítat, a pokud připustí jeho existenci, rozhodně se staví proti možnosti poskytnout občanům pravomoc rozhodovat o členství naší země v mezinárodních organizacích. Ti, kteří si naopak takzvaný czexit přejí, pak horečně volají po referendu a implicitně předpokládají, že jeho odhlasování všelidovým plebiscitem je nejjednodušší cesta, jak ho dosáhnout.
Pro zdůvodnění tohoto svého úhybu používá bohužel značně manipulativního způsobu argumentace. Když se totiž dostává do důkazní nouze, pak pronese slova o "hloupém lidu". Který z pohledu odpůrců metod přímé demokracie není schopen sám kompetentně rozhodovat.
Jenže: kdo by se dnes odvážil veřejně něco prohlásit o "hloupém lidu"?... A tak V. Hanáček dosahuje svého cíle - oprávněnosti referenda a přímé demokracie vůbec - velice lacinými prostředky, aniž by se musel jakkoli vypořádávat se skutečnou složitostí a vnitřní rozporuplností celé záležitosti.
Zkusme ale celou záležitost otočit. Jestliže tedy V. Hanáček svou protistranu vmanévrovává do pozice těch, kteří nemohou veřejně pronést svůj úsudek o "hloupém lidu", pak vyzvěme jeho samotného, aby - při pohledu na volební výsledky v ČR, USA, v Rusku, v Turecku atd.atd. - aby jasně a s plnou odpovědností vyhlásil, že v demokracii máme kdykoli k dispozici naprosto a bezvýhradně "inteligentní lid".
Že tu máme vzdělaný, inteligentní, občansky odpovědný lid, který je kdykoli schopen jak zcela kompetentně rozhodnout složité věcné otázky (například v oblasti ekologie), tak i zvolit si do svého čela slušného, solidního, inteligentního a mravně vysoce vyspělého reprezentanta.
Protože jenom za těchto okolností je možno veškeré těžiště politického rozhodování přesunout v rámci přímé demokracie na onen "inteligentní lid".