Zeman inzeráty míří do vlastních řad, tvrdí mediální experti

Radek Kubala

Veřejnou debatu v posledních dnech rozvířil inzerát očerňující jednoho z kandidátů na prezidenta Jiřího Drahoše. Podle mediálních expertů Miloš Zeman inzerátem mobilizuje vlastní voliče.

Jedním z nejvýraznějších příspěvků do kampaně před druhým kolem prezidentských voleb jsou prozatím novinové inzeráty a plakáty zhotovené spolkem Přátelé Miloše Zemana. Krátce po jejich čtvrtečním zveřejnění začala média diskutovat o neprůhledném financování Zemanovy kampaně a o etických hranicích, které by politické kampaně neměly překračovat.

Podle expertů na mediální a politickou komunikaci je spíše nepravděpodobné, že by inzeráty s titulkem Stop imigrantům a Drahošovi pomohly současné hlavě státu přesvědčit váhající voliče.

„Pokud jde o rozhodnuté Zemanovy voliče, tak o rezonanci takové

komunikace nemůže být pochyb. Zeman však potřebuje mobilizovat lidi, kteří zůstali v prvním kole doma. Tito voliči na protiimigrační a nacionalistickou kartu příliš neslyší. Spíše kriticky vnímají nízkou politickou zkušenost Jiřího Drahoše,“ vysvětlil Deníku Referendum Jaromír Volek, expert na mediální komunikaci z brněnské Masarykovy univerzity.

S názorem, že Zemanovy inzeráty cílí zejména na již přesvědčené voliče, souhlasí i publicistka a specialistka na politickou komunikaci Marie Heřmanová. „V současné chvíli je společnost jasně rozdělená na dva tábory a nerozhodnutých voličů je menšina. Lidé, kteří na podobné radikální výkřiky slyší, už jsou nejspíše dávno v jádru podporovatelů současného prezidenta,“ tvrdí Heřmanová.

Naopak podle ní může podobný styl kampaně nerozhodnuté voliče odradit. Oba námi oslovení experti se domnívají, že komunikace nastolená Zemanovými souputníky je spíše kontraproduktivní. Pro oba kandidáty by dávalo větší smysl vykročit z vlastní bubliny a snažit se přetáhnout voliče z tábora protivníka.

×