Kdo podporuje Zemana? Nedohledatelní dárci, zbrojař Strnad i známá ruská spojka

Eliška Hradilková Bártová

Koncové dárce prezidentské kampaně Miloše Zemana nelze až na výjimky dohledat. Odmítají je odkrýt i zástupci jeho volebního týmu. Proto je také Zemanova kampaň označována za nejméně transparentní ze všech původních kandidátů.

Stejně jako se Miloš Zeman vyhýbal před prvním kolem volby debatám s ostatními prezidentskými kandidáty, vyhýbá se i zveřejnění informací o tom, kdo mu jeho kampaň vlastně platí.

Nejde přitom o žádné malé částky — nepeněžité plnění přišlo jeho donory na téměř 17 milionů korun. Koncové dárce, kteří v kampani poskytli služby v hodnotě 9,2 milionu korun, přitom nelze dohledat.

Příspěvky, kterými byla hrazena například venkovní reklama či výroba plakátů a reklamních bannerů, putovaly přes stranu SPO a spolek Přátelé Miloše Zemana. Prezidentův tým tak obešel zákonnou povinnost a veřejnost se nemůže v reálném čase dozvědět, od koho peníze pocházejí.

Jak vyoučit podezření, která se za této situace nabízejí? Foto hrad.cz

Jména skutečných donorů odmítl Zemanův tým zveřejnit také na konkrétní novinářský dotaz. „Vše samozřejmě zveřejníme přesně tak, jak požaduje zákon (až několik měsíců po volbách — pozn. red.),“ reagovala zástupkyně týmu a zároveň šéfka kanceláře SPO Barbora Filípková na dotaz HlídacíPes.org po jménech firem či fyzických osob, které poskytly peníze na financování kampaně.

Otázku, jak chtějí vyloučit podezření, která se za této situace nabízejí, tedy že kampaň může být financována například ruskými či jinými zájmovými skupinami, nechala bez odpovědi. Na dotazy nereagoval ani Zemanův poradce a hlavní zákulisní hybatel Martin Nejedlý.

×