Hraje se o trůny. A mezitím — zima přichází

Josef Patočka

Do hry o trůny vstupuje na jejím konci jiný hráč — o trůn nestojí a pravidla nedodržuje. Svět seriálového trháku se sice na rozdíl od našeho ochlazuje — přesto o něm vypovídá víc, než by snad sám chtěl.

„Jak mám přesvědčit lidi, které neznám, že nepřítel, na kterého nevěří, je přichází všechny zabít?“

„Lidská mysl není na tak velké problémy stavěná, Jone“.

Ne, smrtící hrozba o níž Tyrion Lannister a Jon Snow v třetím díle nejnovější série Hry o trůny hovoří, není katastrofické oteplení celé planety — ba naopak. Na mytický kontinent Západozemí totiž přichází kriticky krutá a dlouhá zima a k olbřímí ledové zdi, která odděluje říši lidí od nevyzpytatelného a nebezpečného severu, se pod vedením Nočního krále pomalu ale jistě blíží nezměrná armáda „bílých chodců“ — oživlých mrtvol — s cílem zahubit vše živé.

Potíž spočívá v tom, že na existenci chodících mrtvol takřka nikdo nevěří — kdo by se divil — a že západozemská společnost je již po několik let ponořena do vražedné občanské války, takže na smrt znepřátelené frakce, vyčerpané nasazením v eskalující mocenské konfrontaci, nemají na nějaké existenční problémy přesahující horizont nejbližších událostí — natožpak na společný postup proti nepříteli — ani pomyšlení.

Jedna z ústředních postav seriálu se zoufale snaží zmobilizovat svět zmítaný vnitřní válkou proti společné hrozbě. Foto archiv FB GoT

Zdá-li se vám to povědomé, nejste sami. A nic nezáleží na tom, zda to tak tvůrci popkulturního hitu zamýšleli. Pokud ne, tím lépe — znamenalo by to, že se jim navzdory žánru podařilo zachytit něco podstatného o našem vlastním světě, něco, v čem se lidé poznávají.

Hráč, který nechce trůn a nehraje podle pravidel

Hra o trůny byla kritiky i fanoušky oceňována pro své bezohledně realistické vykreslení bezskrupulózního boje o moc, ne nepodobné žánrově odlišnému, ale tematicky spřízněnému Domku z karet.

Má rovněž element dobrých dystopií. Občanská válka o následnictví na železném trůně, který symbolizuje vládu nad celým kontinentem, pustoší kompletní sociální strukturu západozemské civilizace. Rodiny jsou vyvražďovány, vesnice páleny, tisícileté náboženské instituce i tradiční spojenectví ze dne na den zanikají. Šlechetní hrdinové tragicky hynou, pomstychtiví psychopati triumfují a chápou se vlády, šíří se pološílená apokalyptická proroctví i sektářské orientální kulty. Tušení zániku je neodbytné — zdá se, že kdokoliv by ve hře nakonec zvítězil, stane se pánem doutnajících trosek.

A zatímco sedm království Západozemí hoří, od severu přichází zima. V Bílých chodcích vstupuje do“hry“ něco jiného (ne bez důvodu se jim „jiní“ přezdívá) — hráč, který nestojí o trůn a nehraje podle pravidel. Jejich jednání sleduje jedinou, perverzní logiku totálního nepřátelství k čemukoli živému. Jejich jediným cílem je obestřít celý svět mrazivou nehybností absolutního chladu.

×