Stávku ve Volkswagen Slovakia vyhráli odboráři, vedení ustoupilo takřka ve všem

Petr Jedlička

Dosud největší stávka v podniku soukromého zaměstnavatele v zemi skončila po šesti dnech. Zaměstnanci si vymohli nejen navýšení platů, ale i zrušení nejnižších platových tříd, vstřícnější přístup k nemocenské či den dovolené navíc.

Velká stávka ve Volkswagen Slovakia, do níž se zapojilo téměř deset tisíc lidí, skončila úspěchem zaměstnanců. Stalo se tak v pondělí před šestou hodinou ranní po celkem šestidenním protestu. Vedení společnosti nakonec odsouhlasilo v nové kolektivní smlouvě růst zaměstnaneckých platů o 14,2 procenta (před stávkou nabízelo 8,9 procenta, odboráři žádali 16 procent), jednorázovou platbu 500 eur každému na ruku, den dovolené navíc a lepší prostupnost platových tříd.

Noví zaměstnanci mají být také od nynějška přijímání rovnou do třetí platové třídy, nikoliv do první. A vedení podniku slíbilo proplácet i první tři dny pracovní neschopnosti, i když jen do výše čtyřiceti procent platu.

„Ukončujeme štrajk (...) Všetky body, ktoré sme chceli, máme v podstate uzatvorené (...) Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí sa zúčastnili na štrajku, aj ako tým, ktorí štrajk podporovali. Bez ich úsilia by sme tento úspech nedosiahli,“ sdělil v neděli večer médiím Zoroslav Smolinský, předák Moderních odborů Volkswagen Slovakia, jenž se stal postupně nejvýraznější tváří stávky.

Nová kolektivní smlouva by měla platit do srpna 2019. Do stávky se aktivně zapojily přibližně dvě třetiny zaměstnanců podniku, jež tak obětovaly společným cílům svoji šestidenní mzdu. Odbory jim teď doplatí alespoň odvody na zdravotní pojištění.

Další důležitosti

Vedle své délky a mohutnosti — šlo o vůbec největší stávku v podniku soukromého zaměstnavatele ve slovenských polistopadových dějinách — byl protest zaměstnanců VW Slovakia důležitý dle pozorovatelů i v řadě dalších ohledů.

Jednalo se například o protest v podniku, který vyplácí na zemské poměry nadprůměrné mzdy (podle vedení 1800 eur, podle odborářů reálně 1000). V širším kontextu šlo pak o jeden z prvních podobně úspěšných protestů proti využívání — či lépe umělému udržování — levné pracovní síly ve středoevropských zemích západními koncerny.

Montovnám Volkswagen Slovakia se totiž ekonomicky v posledních letech daří a stále poptávají nové zaměstnance; na platech se to však odráží jenom pomalu. V Devínské Nové Vsi u Bratislavy se také sestavují ty nejluxusnější, a tedy i nesložitější vozy podniku. Rozdíl mezi platy zaměstnanců na Slovensku a v Německu zůstává přesto propastný.

Srovnání platů německých a slovenských zaměstnanců Volkswagenu. Díky stávce zmizí teď na Slovensku první a druhá platová třída, nastupovat se bude přímo do třetí. Zdroj FB Pracujúca chudoba

Protest byl dále organizován nikoliv tradiční odborářskou formací (v případě VW Slovakia odbory KOVO), ale již zmíněními Moderními odbory Volkswagen Slovakia — skupinou založenou teprve loni v reakci na malou akceschopnost tradičních odborů.

Velká část stávkujících z Volkswagen Slovakia se v neposlední řadě rozhodla trávit protest na směny přímo před vstupem do podniku. U brány hlavní montovny tak vznikly několik-dní-fungující protestní tábor a vzhledem k horkému počasí i provizorní stanové městečko.

Volkswagen Slovakia je největší ze slovenských automobilových výroben. Pozorovatelé nyní se zvědavostí očekávají, zda se podobný protest neobjeví také v továrnách Kia Motors a PSA nebo později v montovně Jaguar Land Rover, která se aktuálně staví u Nitry.

Další informace:

Pravda.sk Štrajk vo Volkswagene sa skončil, mzdy porastú o 14,2 %

Denník N Historický štrajk vo Volkswagene sa končí, odbory sa dohodli s manažmentom na platoch

SME.sk Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom