Romské ženy aneb když v boji za rovnost přehlížíme nerovnosti
Jan OrtBývalá romská Miss Mirka Pikolová postoupila do finále České Miss 2017. Toto sdělení serveru Romea.cz podle Jana Orta dobře ilustruje úskalí, která provázejí snahu o emancipaci nejen Romů, ale i dalších marginalizovaných skupin.
V září minulého roku byla v Hodoníně vyhlášena soutěž Miss Roma 2016. Server Romea.cz, který tehdy o celé soutěži informoval, následně otiskl rovněž vyjádření romského profesora Iana Hancocka a bývalého zplnomocněnce pro lidská práva Petra Uhla, kteří princip soutěží krásy kritizovali. Petr Uhl uvádí, že „[č]erta vyhánět ďáblem je nevhodno. Diskriminace Romů za současného snižování jejich lidské důstojnosti se nemůžeme zbavit tím, že ponižujeme lidskou důstojnost ženy obdivem k její kráse a ladným tvarům jejího těla.“
Nejenže tak trefně shrnuje kritiku soutěží krásy z feministických pozic, ale upozorňuje rovněž na to, že romským emancipačním politikám chybí intersekcionalistický přístup, tedy že nezohledňují další společenské nerovnosti, v tomto případě útlak žen.
Na marginalizaci romských žen v lidskoprávních aktivitách upozorňuje romská aktivistka Alexandra Oprea, která si všímá, že v boji za práva Romů není zohledňován genderový aspekt a v boji za práva žen aspekt etnický. Tyto aktivity pak často zcela opomíjejí zkušenost romských žen.
Oprea ale současně připomíná také nerovné zastoupení i postavení romských žen v rámci samotných romských politických hnutí. V tomto ohledu vyvolává jisté rozpaky i Hancockova kritika soutěží Miss Roma. V ní vyzývá, aby se Romky nepřizpůsobovaly neromským hodnotám, které má soutěž krásy symbolizovat. Zda jsou jím nabízené romské hodnoty v souladu s požadavkem na zrovnoprávnění žen, zůstává zahaleno pochybami: „Naše romské dívky jsou krásné a nepotřebují předvádět svá těla proto, aby byly přijatelné pro gadže. Gadžové nás díky tomu více respektovat nebudou, myslí si, že jsme jim ukradli jejich kulturu a svoji nemáme.“
Hancockův text tak poodhaluje další úskalí (pro)romských emancipačních snah: požadavek na zachování a podporu romské kultury. Při plnění takového požadavku, který chce respektovat specifickou romskou zkušenost a vyvarovat se obávaného etnocentrismu, však musíme být obezřetní, jakým obsahem onu romskou kulturu naplníme. Snadno se totiž může stát, že zdánlivý respekt k romské kultuře povede nejen k exotizaci Romů jako skupiny, ale i k zakonzervování nerovností v rámci ní. A obětmi budou často právě romské ženy.