HateFree aneb nástrahy transakčního aktivismu
Josef PatočkaAktivismus organizovaný shora a placený státem se jako životaschopný model příliš neosvědčil. Teprve až skončí jeho podpora, ukáže se, zda má nějaký potenciál.
Sociální demokracie pokračuje ve svém ohlášeném tahu na mladé, městské, liberální voliče. V čele bohulibého snažení stojí samozřejmě muž ze všech nejpovolanější, rytíř svobody, spravedlnosti a solidarity, ministr vnitra Chovanec.
V sobotu nám na videu ukázal svou bouchačku, aby stvrdil své odhodlání neohroženě hájit ze všech ohrožených práv a svobod to nejohroženější, totiž právo nosit zbraň, které by rád nechal pojistit ústavním zákonem.
Při pondělku si pak vyrazil na návštěvu do plzeňských ubytoven, obývaných zahraničními dělnicemi a dělníky. Demokrat, nejen sociální, by snad už chtěl zaplesat, že se konečně někdo povolaný zastane těchto lidí z nejutlačovanějších, lidí té nejlevnější práce v zemi, jíž je levná práce druhým jménem, lidí, kteří mohou často považovat za štěstí, pokud jim šejdířské pracovní agentury vůbec zaplatí.
Ne tak ministr Chovanec, ten se přijel ukazovat, jak si umí na cizáky došlápnout a kasal se, že na „naše ženy“ (kde jen jsme to ohavně majetnické spojení už slyšeli) nebude nikdo „halekat“.
Směšní, nechutní a trapní
Dokonale to svého času vystihl - v německém Mnichově žijící - ruský spisovatel (dříve sovětský disident) Vladimír Vojnovič, když někdy před deseti lety konstatoval o společnosti v dřívějším Sovětském Svazu, že "Sovětský Svaz se sice rozpadl, ale bude trvat snad ještě dalších sto let, než zmizí i samotný homo sovieticus". Tedy ten podivný lidský typus, který sice potichu brblá na poměry, ale ve skutečnosti se plně aranžoval se státní mocí, akceptoval její panství nad sebou, a sám jenom hledí na to, jak by se co nejlépe prochytračil ke svému vlastnímu osobnímu prospěchu. (Kdo by v tomto živočišném druhu "homo sovieticus" rozpoznal poměr dnešního průměrného Rusa k putinovskému režimu pseudodemokratického samoděržaví, asi by nebyl daleko od pravdy.)
Zkrátka: ta mentalita člověka totalitní společnosti se ukázala být mnohem trvanlivější, nežli samotný režim který ji zplodil. Životní mízou této mentality je jakási zapšklá nenávistnost vůči všemu progresivnímu; všemu, co překračuje ten omezený horizont vlastního osobního prospěchu. A bude trvat asi opravdu ještě velice dlouho, nežli se národům východní Evropy podaří toto neblahé dědictví totalitních časů opravdu překonat.