Starbucks zaměstná v reakci na Trumpa deset tisíc uprchlíků
Petr JedličkaZnámá síť kaváren je první skutečně velkou firmou, která se vůči Trumpovým výnosům vymezila podobně konkrétním opatřením.
Globální kavárenský řetězec Starbucks zaměstná v příštích pěti letech deset tisíc uprchlíků. Oznámil to v pondělí výkonný ředitel korporace Howard Schultz v dopise zaměstnancům s tím, že jde o reakci na politiku nového prezidenta USA Donalda Trumpa. Trump zastavil v minulém týdnu prezidentským výnosem — kromě jiného — přijímání jakýchkoliv uprchlíků do USA po dobu 120 dní a uprchlíků konkrétně ze Sýrie na neurčito.
Nad to pak zakázal ještě na 90 dní vstup do USA všem držitelům občanství Íránu, Iráku, Libye, Somálska, Súdánu, Sýrie a Jemenu, avšak ne třeba Egypta, Pákistánu nebo Saúdské Arábie. To o víkendu způsobilo zmatky a četné protesty na letištích, jelikož do USA přestali být náhle vpouštěni i lidé s již vydanými vízy.
Podle Schultze se jedná o přístup, vůči němuž se Starbucks jako globální a mnohonárodnostní firma musí vymezit. „Ve chvíli, kdy každým dnem rostou nejistota a zmatky působené kroky nové administrativy, nemůžeme jen pasivně přihlížet ani zůstávat zticha,“ napsal ředitel společnosti zaměstnancům doslova.
„(Závazek Starbucksu) je z naší strany konkrétním projevem snah přivítat a dát příležitost těm, kdo prchají před válkou, násilím, persekucí či diskriminací,“ uvedl Schultz v dopise dále.
Nejen reklama
Agenturní zpravodajové připomínají, že text Schultzova listu nespecifikuje, zda bude Starbucks zaměstnávat uprchlíky přednostně v USA, nebo v některých z dalších pětasedmdesáti zemí, kde působí. Není též jasné, jakým konkrétním způsobem bude tyto své nové zaměstnance nabírat a na jaké pozice.
Komentátoři proto zdůrazňují, že krok znamená prozatím zejména důležitý symbolický distanc velkého podniku od nového prezidenta. Trumpova protiuprchlická a protipřistěhovalecká opatření kritizovala v minulých dnech také vedení dalších mamutích společnostní, například Googlu, Facebooku nebo Microsoftu. K podobně konkrétnímu gestu se ale žádné z nich dosud neodhodlalo.
Řetězec Starbucks si dlouhodobě buduje image provozovatele jakoby domáčtějších kaváren s pohovkami, přátelským personálem a vyššími cenami určenými zvláště pro klientelu z řad studentů perspektivních oborů, manažerů a movitějších turistů.