Konec Nového prostoru, jak ho známe
Alena ZemančíkováČasopis Nový prostor prodávaný lidmi z ulice poskytuje čtení, které člověk za svých padesát korun jinde nedostane. Jeho redakci dnes hrozí kompletní propouštění.
Minulý týden jsem dostala z redakce časopisu Nový prostor, s nímž jsem poslední léta spolupracovala, mail překvapivého znění:
Milé autorky a milí autoři NP,
dne 22.11. nám ředitelka NP Dagmar Kocmánková oznámila, že ukončuje spolupráci s redakcí. Stalo se tak, přestože se po delších jednáních podařilo mezi vydavatelkou a redakcí dosáhnout shody na další spolupráci (a odeslali jsme vánoční číslo do tiskárny), v zásadě bez uvedení důvodu.
V tuto chvíli Vám tak nemůžeme zaslat žádné další termíny uzávěrek NP ani nevíme, zda s vámi bude za Nový Prostor někdo komunikovat.
Děkujeme, že jsme s Vámi mohli léta vytvářet časopis, který se výrazně odlišoval od mediálního mainstreamu a v němž jsme snad nejen my spatřovali smysl. Vaší spolupráce si moc vážíme.
S pozdravem,
Tomáš Havlín
Dnes, kdy je ironizovaným prototypem západní civilizace výlupek perfektní syntézy peněz, sexu a šoubyznysu, již nejde o ožehavou otázku viny.
Možná rizika chladné kalkulace ..............bych dodal.
Nový Prostor stojí o deset korun více než Respekt, ale jednak není dotován zisky z Bakalova loupežného podnikání a za druhé je skutečně lepší — nebo aspoň do konce letošního roku byl. Například téma čísla pro Respekt znamená téma jednoho článku, na který redakce považovala za vhodné čtenáře upozornit, zatímco Nový Prostor věnuje tématu čísla vždy nejméně tři články, které k tématu přistupují z různých stran a úhlů pohledu.
Fabianu Golgovi je konec v Brazílii:
http://blisty.cz/art/81936.html
Od puče proti Dilmě Ruseffové se vrátil k psaní pro Britské listy:
http://blisty.cz/authors/27-fabiano-golgo#tabs-2
Časopisem obsahově blízkým právě končící podobě Nového Prostoru je A2: http://www.advojka.cz/
Jinak si dovoluji podotknout, že se mi zdá býti docela normální a v naprostém pořádku, když pan Miroslav z plzeňského nádraží zastává názory, které my nezastáváme a které se nám zdají být v rozporu s jeho zájmy. Domnívám se, že i když my máme jiné názory než pan Miroslav, pan Miroslav by se z tohoto důvodu neměl stávat předmětem našich studií a naší "blahosklonné shovívavosti".
Z pohledu pana Miroslava se totiž může naopak zdát, že i naše názory jsou v rozporu s našimi zájmy. Předpokládám, že pan Miroslav na nás ale z výšin své morálně-intelektuální věže blahosklonně neshlíží. Doufám, že je gentleman.
(((Nesdílím zde zmíněné názory pana Miroslava.)))
Ostře kriticky smýšlejícího pravičáka poznáte podle toho,
že kdybyste nebyli blbí, mohli jste se mít stejně dobře jako on.
S panem Miroslavem jsem se docela přátelila, možná dokonce, že mi svoje názory sděloval tak vehementně právě proto. Nikdy jsem toho ale nezneužila, k ničemu, dokonce ani k napsání žádné hry kromě jedné rozhlasové na téma morality O Komkoli a smrti, kdy hrdina, alegorický Kdokoli, potká žebráka a pohlédne jeho prostřednictvím do tváře sám sobě. Což je středověký motiv.
A na okraj věci bych podotkla, že každý text nutně nemusí mít jen jeden plán sdělení, v této rubrice a na některá témata si můžeme dovolit i sem tam nadsázku či metaforu, ostatně se to zhusta děje, o ironii nemluvě.
Příčinou může být:
a) nějaká porucha lidí, kteří Václava Klause obdivují
b) mylné přesvědčení v mojí hlavě o tom, jak věci mají fungovat
Už jsem se ale naučil chápat, že obdivovatelé Václava Klause nemohou pochopit, jak vůbec mohou existovat lidé, kteří Václava Klause neobdivují. Takový jev je podle nich velmi nepravděpodobný, ba téměř nemožný.
Příčinou podle nich může být:
a) nějaká porucha lidí, kteří Václava Klause neobdivují
b) mylné přesvědčení v jejich hlavách o tom, jak věci mají fungovat
Jelikož neexistuje žádná metoda jak objektivně zjistit, kdo z nás je normální, shodli jsme se s mými ideovými odpůrci - obdivovateli Václava Klause, že správná odpověď je v obou případech "b".
Příčinou může být:
a) ..........................
b) ...........................
Pokud bychom to dnes s mým otcem mohli probrat, myslím, že bychom se shodli na možnosti "b", na tom, že svět vnímáme prizmatem naší osobní zkušenosti zkresleně a každý jinak, na tom, že v těchto věcech nelze vznášet nároky na objektivitu a posuzovat podle toho "normalitu" člověka a správnost jeho myšlení.
Myslím, že pokud bychom nedokázali vnitřně přijmout tento "malý multikulturalismus", zůstane ten velký multikulturalismus jen prázdnou floskulí
Mela by stavajici redakce NP vůbec zájem hledat nějaké alternativní reseni tyhle situace? Zda se mi ze na tom muze hodne zalezet. Nebo se spis rozptyli po redakcích podobných periodik? Ono to zalozeni družstva by nemelo jen efekt pomoci konkretně NP ale spis i hledáni moznosti fungováni ruznych nezavislych projektu v dnesnich poměrech.