Odpadová klika v Čáslavi bezdůvodně útočí na zdroj informací Deníku Referendum
Daniel KoteckýDR dokázal, že marketingová agentura spolupracující s Křetínského AVE koordinuje kampaň za rozšíření čáslavské skládky s členem vedení radnice. Aktéři kauzy se nyní snaží diskreditovat náš zdroj. Jedná se o účelovou dezinformační taktiku.
Když chcete zpochybnit určitá fakta, není nic snazšího než informační prostor prostě zaplavit protichůdnými tvrzeními. Právě s takovou snahou se zřejmě nyní setkáváme v kampani před referendem o rozšíření čáslavské skládky, provozované Křetínského odpadovou firmou AVE.
Minulý týden jsme v Deníku Referendum publikovali zjištění, že údajně nezávislá občanská iniciativa čáslavského stavitele Jaroslava Vaňátka zřejmě koordinuje kampaň za rozšíření skládky s marketingovou agenturou spolupracující s AVE. Vyplývá to ze screenshotů pracovní verze videa, kterou omylem sdílel radniční zastupitel Drahomír Blažej (ANO).
Analýza●Daniel Kotecký
Radniční zastupitel a marketéři AVE: kdo koordinuje kampaň za čáslavskou skládku
Pravost screenshotů jsme si důkladně ověřili, není o ní pochyb. Jaroslav Vaňátko se místo toho, aby uznal chybu a slíbil, že se polepší, snaží nyní odlákat pozornost a současně přitom zdiskreditovat zdroj našich informací.
Když jsme se stavitele Jaroslava Vaňátka ptali, proč jeho videa připravuje marketingová agentura spolupracující s AVE, nijak nezareagoval a raději po vyslechnutí našich dotazů rovnou položil telefon. Nyní se v novém profesionálně zpracovaném videu snaží naše zjištění shodit ze stolu se slovy, že se jedná o „mediální útok“.
Sám přitom útočí i na zdroj našich informací, paní Ladu Bartošovou. Podnikatel tvrdí, že prý od „nejmenovaného občana“ obdržel screenshot, podle něhož má paní Bartošová řídit zřejmě falešný účet na sociálních sítích, který se v diskusích vyjadřuje kriticky vůči snahám skládku rozšířit.
Způsob, jakým to dokládá, ale není věrohodný. Onen „nejmenovaný občan“ se měl o údajném propojení prý dozvědět tak, že ho falešný účet označil v diskusi a v notifikacích se mu objevilo, že ho označila paní Bartošová. Tak ale Facebook nefunguje, a je tudíž prakticky vyloučeno, že by takto šlo propojení mezi účty identifikovat.
V minulosti se sice stalo, že se na krátkou dobu u příspěvků na Facebooku veřejně ukázali administrátoři facebookových stránek a novinářům se díky tomu podařilo například rozkrýt trollí farmu uhlobarona Tykače. Jednalo se ale o správce konkrétní stránky, nikoli o účty dvou samostatných osob. A hlavně se jednalo o masivní poruchu Facebooku, o níž se následně v médiích hojně diskutovalo.
Nic takového se nyní nestalo. Navíc paní Lada Bartošová se svým odporem vůči rozšíření skládky nijak netají, nemá tedy žádný důvod svůj názor skrývat.
Celá Vaňátkova konstrukce tak působí jako zoufalá snaha proti pečlivě prověřeným důkazům, jež prokazují propojení mezi Křetínského marketéry, „nezávislou“ občanskou iniciativou a radničním zastupitelem, přijít s vlastní verzí podobného příběhu, jenom naruby a bez důkazů. Vaňátko doufá, že v dnešní roztěkané době veřejnost zmate a nikdo nakonec nebude vědět, čemu má věřit.
Jedná se ostatně o osvědčenou dezinformační strategii. Informační prostor zaplavíte těžko ověřitelnými výroky a lidé pak přestanou věřit i tvrzením, která ověřena skutečně byla. Jak v nedávném rozhovoru v našich novinách popsal expert na dezinformace Tomáš Koblížek, cílem je, aby si publikum řeklo: „Kdo ví, jak to vlastně přesně bylo.“
Zřejmě se tak ukazuje, že čáslavské klice horující za zdvojnásobení kapacity skládky provozované firmou důvodně podezřelou z organizování několikamiliardového zločinu zbývá v tuto chvíli jediné: lhát.
A ukazuje se znovu rovněž, jak zdejší oligarchové a jejich obslužný personál v marketingových agenturách a politických stranách rozežírají politický systém demokracie. Vzpomeňme si na to, až příště Daniel Křetínský znovu vyrazí do západních médií kázat o potřebě bránit liberální hodnoty.