Radniční zastupitel a marketéři AVE: kdo koordinuje kampaň za čáslavskou skládku

Daniel Kotecký

Firma AVE, spoluvlastněná Křetínským, usiluje o rozšíření své skládky v Čáslavi. Odhalujeme, že kampaň za její rozšíření organizuje agentura, jejímž klientem je právě AVE. Děje se tak těsně před místním referendem o budoucnosti skládky.

Firma AVE, kterou Daniel Křetínský vlastní spolu se svými obchodními partnery, usiluje o zvětšení čáslavské skládky na dvojnásobek současného stavu. Foto Filip Smelík, DR

Marketingová agentura, jejímž dlouholetým klientem je Křetínského firma AVE CZ odpadové hospodářství, dle nového zjištění Deníku Referendum připravuje přinejmenším s jedním členem vedení radnice v Čáslavi kampaň, která má pomoci prosadit plán na rozšíření tamní skládky nebezpečného a komunálního odpadu. Provozovatelem skládky je přitom právě firma AVE. Děje se tak krátce před místním referendem — plánovaným na termín parlamentních voleb —, které má o osudu skládky rozhodnout.

Čáslavský zastupitel a člen vedení města Drahomír Blažej (ANO) ve středu 3. září sdílel na svém soukromém účtu na Facebooku kampaňové video „nezávislé občanské iniciativy“, jež se občany snaží přesvědčit, aby v referendu hlasovali pro rozšíření skládky. Jednalo se o pracovní verzi videa, která nebyla určena pro veřejnost. Blažej ji krátce po zveřejnění opět stáhl.

I přesto se Deníku Referendum podařilo zjistit, že video nejspíš připravila konzultační agentura Ewing, která dlouhodobě úzce spolupracuje právě se společností AVE. Svědčí o tom zejména fakt, že video bylo nahráno z uživatelského profilu na YouTube, který nese jméno agentury Ewing.


Koordinovaná kampaň


Není to poprvé, kdy se AVE pokouší čáslavský plebiscit ovlivnit. Už v červnu před schválením referenda čáslavským zastupitelstvem firma adresovala starostovi Jaromíru Strnadovi a dalším místním politikům dopis, v němž apeluje, aby konání referenda zamítli. Redakce Deníku Referendum má dopis k dispozici.

V referendu mají čáslavští občané rozhodnout o tom, zda v příštích letech skládka odpadu rozšíří. Firma AVE, vlastněná Danielem Křetínským a jeho obchodními partnery, usiluje o zvětšení na dvojnásobek současného stavu.

Uniklé video, které zastupitel Drahomír Blažej sdílel ve středu 3. září nejspíše omylem, ukazuje, že vztahy mezi vedením Čáslavi a firmou AVE mohou být ještě mnohem provázanější. Ve videu vystupuje Jaroslav Vaňátko, zástupce údajně nezávislé občanské iniciativy Budoucnost Čáslavi je ve Vašich rukou. Divákům slibuje vyvrácení údajných dezinformací o skládce, které se mají šířit Čáslaví. Hovoří také o ekonomických přínosech a podobně.

Jak dokládají screenshoty statusu zastupitele Blažeje i samotného videa, které ještě před stažením videa pořídila bývalá čáslavská obyvatelka Lada Bartošová, zastupitel ve skutečnosti sdílel neveřejnou pracovní verzi videa. Spot je označen názvem „Budoucnost Caslavi_Hlavní_schválení“. Účet, který video nahrál na síť YouTube, navíc nese jméno Digital Ewing. A právě konzultační agentura Ewing, jejíž logo je u účtu uvedené, dlouhodobě spolupracuje s firmou AVE.

Ještě před tím, než Blažej svůj status smazal, mu stihla dát like jedna osoba: místostarostka Čáslavi Renata Vaculíková (ČSSD a nezávislí).

Pořízené screenshoty dokazují, že zastupitel Blažej sdílel neveřejnou, pracovní verzi propagačního videa. Deník Referendum jejich pravost potvrdil. Mezi snímky můžete proklikávat pomocí šipek. Screenshot Lada Bartošová

Samotný Blažejův status již nelze dohledat. Smazáno bylo rovněž i video. Pravost screenshotů a existenci videa však i přesto ověřit lze. Konkrétní kroky popisujeme v infoboxu. Zastupitel Blažej tedy skutečně sdílel — a následně také v rychlosti smazal — kampaňové video označené logem agentury Ewing.

Tento postup svědčí o tom, že člen vedení radnice měl přístup k neveřejné verzi videa. Veřejnou verzi naopak zveřejnila až o den později údajně nezávislá občanská iniciativa. Tentokrát bez loga agentury Ewing.

Samotný účet Digital Ewing na YouTube vznikl krátce před začátkem kampaně ke komunálním volbám v roce 2022, jež vyhrál právě současný starosta Strnad. Podle Vlastislava Málka, který byl starostou před Strnadem, nová zjištění o spolupráci stávající radnice s agenturou potvrzují jeho dlouhodobé přesvědčení, že firma AVE aktivně podporuje současné vedení radnice.

„Už před posledními komunálními volbami jsme měli podezření, že existují vazby mezi AVE a koalicí pana Strnada a že firma pomohla koalici k tomu, aby vyhráli volby a aby s nimi mohli následně uzavírat dohody a spolupracovat,“ řekl pro Deník Referendum bývalý čáslavský starosta Málek.

Právě Málek se velkým dílem zasloužil o to, že firmu AVE vyšetřuje Národní centrála proti organizovanému zločinu. Firma se měla dopustit krácení poplatků za ukládání odpadu, a připravit tak stát a Čáslav společně s třemi dalšími obcemi téměř o čtyři miliardy korun. V červnu policie navrhla vrchnímu státnímu žalobci podat obžalobu. Deník Referendum se celému případu loni věnoval ve velké investigativní analýze.

Drahomír Blažej na opakovaný dotaz Deníku Referendum, jak je možné, že měl přístup k pracovní verzi videa, neodpověděl. Na otázku, zda spolupracuje na kampani za rozšíření skládky s občanskou iniciativou Jaroslava Vaňátka a s agenturou Ewing, potažmo se společností AVE, odpověděl: „Já osobně nespolupracuji s firmou Ewing a ani s firmou AVE, mám pouze podobný názor jako pan Vaňátko.“

Čáslavský starosta Jaromír Strnad Deníku Referendum řekl, že si není vědom spolupráce mezi svým koaličním partnerem a agenturou Ewing. Že by jeho vlastní strana ČSSD a nezávislí spolupracovala s konzultační firmou Ewing, odmítá.

Odpadová firma AVE se k aktuálním zjištěním nechtěla vyjadřovat. „Společnost AVE je v souvislosti s blížícím se referendem samozřejmě v oficiálním kontaktu s vedením města Čáslav a aktivity místních spolků jsme rovněž zaznamenali. Ke spekulacím obsaženým ve vašem dotazu se však vyjadřovat nebudeme, neboť nechceme přispívat k jejich šíření,“ napsala Deníku Referendum mluvčí firmy AVE Barbora Kottová v odpovědi na dotaz, zda AVE koordinuje s agenturou Ewing, vedením radnice a zmíněnou občanskou iniciativou kampaň za rozšíření skládky.

Kdo jsou aktéři spjatí s videem

S komunikační agenturou Ewing spolupracuje firma AVE už více než dekádu. Konzultanti společnosti radí s prezentací firmy vůči veřejnosti, krizovou komunikací či s tím, jak dostat své PR na stránky médií. „Potřebujete rozšířit skládku, postavit spalovnu či otevřít třídicí linku odpadu? Vše je třeba náležitě vysvětlit veřejnosti a ještě i všem stakeholderům zvlášť,“ píše Ewing na svém webu.

Marketingový konzultant Martin Jaroš, který je partnerem, a tedy jednou z klíčových osob firmy Ewing, se například jménem AVE vyjadřoval k již zmiňované několikamiliardové kauze krácení poplatků za ukládání odpadů.

Agentura ve svém portfoliu vysvětluje i to, jak konkrétně pomáhá svým klientům z AVE pěstovat si na veřejnosti pozitivní obraz o své činnosti: „Jeden příklad za všechny: natočili jsme video, jak se na rekultivované skládce pasou ovce, a takto prezentovali klienta jako odpovědnou společnost, pro niž udržitelnost není prázdným pojmem. Toto video bylo bez jakékoliv editace převzato jedním z největších informačních portálů v zemi, iDnes.cz“.

Agentura Ewing, jejíž jméno nese účet spjatý s uniklým videem, dlouhodobě vylepšuje veřejný obraz firmě AVE a jejím skládkám. Foto Filip Smelík, DR


Aktuální videospot v jeho veřejné verzi vykazuje za první týden patnáct tisíc zobrazení. Pro srovnání: v samotné středočeské Čáslavi žije jen něco málo přes deset tisíc obyvatel.

Agentura Ewing na otázku, zda se podílela na tvorbě obsahu ve prospěch rozšíření místní skládky a zda tuto činnost koordinovala s předmětnou občanskou iniciativou a vedením radnice, odmítla odpovědět. „Společnost AVE patří mezi naše dlouholeté klienty a tuto skutečnost prezentujeme mimo jiné i na našich webových stránkách. Konkrétní obsah spolupráce nekomentujeme u žádného z našich klientů,“ zní odpověď agentury pro Deník Referendum.

V samotném profesionálně zpracovaném videu vysvětluje stavitel Jaroslav Vaňátko, proč založil iniciativu Budoucnost Čáslavi je ve Vašich rukou. Upřesňuje také, že jejím cílem je přesvědčit zdejší veřejnost, aby v referendu hlasovala ve prospěch rozšíření skládky. Vyjmenovává rovněž údajné ekonomické přínosy skládky, jimiž dlouhodobě argumentuje i radnice.

Na svém webu se pak iniciativa představuje následovně: „Jsme skupina občanů Čáslavi, kterým záleží na budoucnosti našeho města. Prohlašujeme, že nejsme placeni AVE a čerpáme z našich vlastních finančních a časových zdrojů.“

Sám Vaňátko přitom není jen tak obyčejný občan Čáslavi. Je majitelem firmy Realitní a stavební společnost, která dle registru smluv od jeho spuštění před devíti lety získala od Čáslavi a městských příspěvkových organizací zakázky v hodnotě více než 100 milionů korun, a to především během předchozích funkčních období současného starosty Jaromíra Strnada.

Deník Referendum položil Vaňátkovi telefonicky dotaz, zda s radnicí a firmou Ewing, potažmo firmou AVE, koordinuje kampaň za rozšíření skládky. Vaňátko ale telefon položil. Na následné otázky zaslané textovou zprávou, neodpověděl.

Na analýze jsme spolupracovali s Vítem Patočkou. Máte-li další informace k činnosti firmy AVE a tématům souvisejícím s odpadovým hospodářstvím, můžete nám napsat na zabezpečenou e-mailovou adresu danielkotecky@protonmail.com.