Dokonalý nájemník, nebo dokonalá past? O praktikách zprostředkovatelských firem

Ester Fischerová

Stále více lidí bydlí prostřednictvím tzv. zprostředkovatelských firem. Jde o problematický jev. Firmy jim sice zajistí bydlení, připraví je však o část práv, jež garantuje zákon. Těží tak z bytové krize. Nájemníci se začínají bránit.

Čím dál častější zprostředkované bydlení je důsledkem obecné bytové krize. Zoufalá situace si totiž žádá i zoufalé kroky. Foto pixabay

Společnosti jako Ideální nájemce, Dokonalý nájemník, Stálý nájem nebo VITOM fungují jako prostředníci mezi pronajímateli a nájemníky. Majiteli slibují mimo jiné garanci placení nájmu, i kdyby nájemník neplatil — což, jak víme, je v naší společnosti naprosto minoritní problém, jde však o argument, který majitelé vždycky zmíní, když hovoří o tom, proč je pronajímat byt řeholí.

Firmy zároveň převezmou veškerou komunikaci, nájemník podepisuje smlouvu s nimi, nikoli s majitelem, o majiteli neví vůbec nic. Prakticky to funguje tak, že zprostředkovatelská společnost si od majitele byt pronajme a nájemníkům jej pak tzv. podnajímá. Už onen krok je problematický a dle některých se tyto firmy dopouštějí obcházení zákona.

Podle Miroslava Jakaba, právníka a člena Iniciativy nájemníků a nájemnic, „řada zprostředkovatelských společností s ohledem na své postavení prostředníka počítá s tím, že se jejich smlouvy s obyvateli bytů neřídí zákonnou úpravou nájmu bytu. Takovéto společnosti pak obyvatelům rovněž nepřiznávají stejná práva, která jim zákon garantuje při uzavření nájemní smlouvy přímo s vlastníkem bytu. Tato praxe je z hlediska skutečné podstaty vztahů mezi zapojenými subjekty právně obtížné obhajitelná.“

Člověk musí neustále být připraven platit

Nájemníci, kteří u těchto firem bydlí, se také opakovaně setkávají s různými typy problémů. Mezi ty nejčastější patří zmatečná, obtížná a netransparentní komunikace, nelegální nebo nesmyslné poplatky ve smlouvách a zadržování vratných jistot (kaucí), které navíc firmy neúročí zákonem stanovenou sazbou.

Jak popisuje nájemnice firmy Dokonalý nájemník a členka Iniciativy, která chce z obavy o ztrátu bydlení zůstat v anonymitě, „bydlíme u zprostředkovatelské firmy už dva roky. Máme rádi místo, ve kterém jsme si vytvořili domov, ale občas si říkáme, jestli nám to stojí za nervy, které s firmou máme. Řešení problémů je možné jen zdlouhavou emailovou komunikací. Každý rok navíc trneme, co se stane při prodlužování smlouvy. Nejdříve jsme museli doplnit výši kauce, aby se rovnala dvěma nájmům. Pak jsme museli hradit poplatek 2000 Kč za pouhé vyhotovení smlouvy. Člověk musí zkrátka být neustále připraven platit.“

Smlouvy jsou často přímo v rozporu s občanským zákoníkem. Ukládají totiž buď nelegální nebo nesmyslné poplatky, například za domácí zvíře nebo za zřízení trvalého pobytu a pokuty, třeba za stržení nálepky s logem společnosti. Podnájemníci si také stěžují na časté změny zaměstnanců, což vede k tomu, že jakoukoli záležitost včetně akutní závady musí pokaždé zmatečně řešit s jinými lidmi.

Zároveň je velice častým problémem neoprávněné zadržování vratné kauce, na něž si stěžovala téměř polovina nájemníků, kteří se nám v rámci průzkumu Iniciativy nájemníků a nájemnic ozvali — někteří kauci dostali zpět až po mnoha komunikačních průtazích a urgencích po částech a až po roce, někteří vůbec.

Mnoho nájemníků těchto firem pociťuje také nedostatek soukromí, neboť ve smlouvách bývají často uvedeny praktiky jako kontroly co tři měsíce, povinnost opakovaného nafocení bytu, někdy dokonce i kontrola sociálních sítí nájemnictva.

Tak proč to podepisujete?

Nabízí se otázka, proč tedy lidé, kteří tak zjevně nepřátelskou smlouvu vidí, tuto smlouvu prostě neodmítnou podepsat, a proč počty lidí bydlících přes tyto společnosti, roste. Odpověď není složitá. Jde o další z důsledků krize bydlení — lidé si často nemohou dovolit nějakou smlouvu nepodepsat, neboť prostě potřebují bydlet a není z čeho si vybírat.

Mnozí proto kývnou i na takto nevýhodnou smlouvu, z níž plynou navíc nejistoty — smlouvy jsou vždy maximálně na rok — a potenciální problémy. Firmy jako Dokonalý nájemník a Ideální nájemce toho využívají a na současné krizi bydlení maximalizují své zisky.

Mnozí nájemníci se ocitají v pasti — nechtějí se stěhovat, bojí se ztráty domova. Zároveň ale chtějí na změně podmínek pracovat. Proto se současní i bývalí nájemníci u zprostředkovatelských firem začali organizovat pod hlavičkou Iniciativy nájemníků a nájemnic. Tento týden spustili výzvu Dokonalý nájemník, nebo dokonalá past? adresovanou zprostředkovatelským společnostem, v níž požadují především lepší a transparentnější komunikaci, zrušení nelegálních a nesmyslných poplatků, a nakonec větší stabilitu — smlouvy alespoň na tři roky.

Výzva má být podle Iniciativy prvním krokem ke změně k důstojnějším podmínkám nájemního či podnájemního bydlení. Podnájemníci tak vzkazují zprostředkovatelským firmám, že jejich jednání nezůstává bez povšimnutí, a dodávají odvahu i ostatnímu nájemnictvu, aby se ozvalo a společně se organizovalo.