Ugrofinové v Rusku: přehlížená tvář útisku

Jitka Komendová

Ugrofinské národy v Rusku trpěly za carského Ruska, za Sovětského svazu i v Putinově režimu. Pozoruhodným a v Evropě prakticky zcela stranou pozornosti stojícím kulturám dnes akutně hrozí zánik.

Příklad neo-etnického umění současných Ugrofinů v Rusku. Pavel Georgijevič Mikušev, Na lov. Repro DR

Ruská invaze na Ukrajinu paradoxně přiměla Evropu, aby si uvědomila velmi nerovnoprávné postavení různých národů Ruské federace. Dramatický rozdíl životní úrovně mezi centrálním evropským Ruskem a vzdálenou provincií představuje problém, který je dobře známý už od dob carského Ruska a stále přetrvává. Avšak teprve nyní, když není možné přehlédnout nadproporční zastoupení „asijských tváří“ ve složení ruských invazních vojsk, evropská společnost konečně uslyšela hlasy těch, které dosud povětšinou zcela ignorovala — neruských národů Ruské federace.

Ruská státní moc se s těmito národy nestřetává v konfliktech, které by šokovaly svou brutalitou podobně, jako svého času válka s Čečenci — byť i ona se pod přívalem mnoha dalších tragédií tohoto světa už téměř vytratila do zapomnění. Přesto ne-Slované v Rusku zažívají trvalou diskriminaci.

Zda lze přímo hovořit o genocidní politice, jak to prohlašují někteří aktivisté, je téma k diskusi. Nelze však pochybovat o tom, že při obecném pohrdání životem jednotlivců jsou pro Kreml životy neruských občanů ještě méněcennější než životy Rusů.

Pokud už světová média referují o neslovanských národech Ruské federace, pak vesměs o těch, jež se Evropanům jeví jako nápadně odlišná vzhledem, kulturou a způsobem života — Burjaté, Tuvinci, Něnci a některé další sibiřské národy, Tataři či národy Kavkazu. Stranou zájmu ale stále zůstává skupina vesměs nepočetných evropských národů, které byly vystaveny dlouhodobému útlaku ruské státní moci, za carského režimu, v Sovětském svazu i v dnešním Putinově Rusku — Ugrofinové.

Neviditelné dějiny

Přestože se nejrůznější intelektuálové přinejmenším od éry postmoderny všemožně distancují od pojetí „národa“, jak jej formulovalo 19. století, ve společnosti stále přežívá fascinace historismem a pro přítomné politické kroky i pro žádoucí budoucnost států či národů se nadále čerpají argumenty z minulosti.

Ugrofinové Ruské federace se v tomto směru dostávají ve srovnání s velkými evropskými národy do handicapovaného postavení nejen proto, že jsou málo početní, ale především proto, že jsou z dějin stále znovu „vytěsňováni“. Když se dnes Rusové a Ukrajinci přou o to, komu patří středověká Rus, oba národy shodně přehlížejí, že už v legendárním vyprávění o počátcích státu se na pozvání Varjagů podílejí jak slovanské, tak ugrofinské kmeny.

Z výkladu dějin Rusi se vytrácejí, byť odtud nikam neodešli a celá řada východoevropských toponym a hydronym — včetně jména Volha — je ugrofinského původu. Ugrofinové si ale nikdy v dějinách nevytvořili mocné státní útvary, k nimž by se mohli hlásit, až do 20. století neměli vlastní písemnictví, a tudíž si nevytvořili vlastní silný dějinný příběh. Dodnes tak zůstávají na okraji příběhu expandujícího ruského státu.

Nemuselo tomu tak být. Na postoji ruské státní moci k ugrofinským etnikům obývajícím rozsáhlé prostory od Pobaltí k Bílému moři a dále na východ po obou stranách uralského hřbetu se však dramaticky podepsala jak tvrdě rusifikační politika carského režimu, tak především sovětská národnostní politika.

Navzdory všem proklamacím o právu národů na sebeurčení v Sovětském svazu panovala pevná hierarchie národů: první místo z hlediska prestiže patřilo Rusům, jim podřazení byli ostatní Slované jakožto „mladší“ bratři vůči „staršímu“, a poté ostatní neslovanské národy. Pocit méněcennosti, vštěpovaný Rusy, přitom mnohdy přejímali i sami příslušníci neruských etnik, kteří ruské umění vnímali jako etalon „velké kultury“ — v první generaci gramotných příslušníků neruských národů byl například velmi často chápán vznik překladu Puškinovy tvorby do místního jazyka jako důkaz vstupu do světa civilizace a „skutečné“ kultury.

V rámci Stalinova tažení proti národní inteligenci byli perzekvováni příslušníci nejrůznějších etnik, ale na intelektuály ugrofinských národů dopadaly represe mimořádně silně a dějiny Ugrofinů či ugrofinská filologie byly vymýceny z akademických institucí. Ugrofinské národy v SSSR byly permanentně podezírány z neloajality vůči sovětskému režimu, vazeb na samostatné Estonsko a Finsko a ze špionáže v jejich prospěch.

Příznačně se Ugrofiny obývaná Karélie a Republika Komi staly prostorem pro masové represe, nacházela se tu řada táborů gulagu i nechvalně proslulý, vězni budovaný Bělomořsko-baltský kanál. Přítomnost velkého množství vězňů z celého SSSR samozřejmě výrazně limitovala život místních komunit a proměňovala demografickou strukturu tamní společnosti.

Vězni při stavbě Bělomořsko-baltského kanálu, 1932. Foto NA, WmC

Když se v důsledku dohody velmocí o poválečném uspořádání světa stalo Estonsko součástí SSSR, po celá desetiletí si navzdory tvrdým represím dokázalo uchovat pozici „malého Západu“ s pozoruhodnou kulturou, jež se i v dusivé atmosféře československé normalizace jevila jako doušek svěžího vzduchu. Pro sovětskou státní moc naopak Estonci a spolu s nimi i další Ugrofinové zůstávali trvale podezřelými, proto měli být systematickými represemi zlomeni a asimilováni.

Negativní postoj Rusů vůči Ugrofinům má tradičně i nepřehlédnutelný rasistický rozměr. Zatímco indoevropským Evropanům se i jako nepřátelům dostává jistého respektu, Ugrofinové jsou chápáni jako méněcenní. V době sovětsko-finské války se o nich často referovalo s užitím stereotypů zdůrazňujících jejich „zvířecí“ sepětí s přírodou, a i dnes v prostředí ruské krajní pravice silně rezonuje rasistický přístup deklarující nadřazenost Slovanů, interpretovaných jako „Árijci“, vůči neindoevropským Ugrofinům.

Ovšem rasistický postoj vůči Ugrofinům zdaleka není jen specifikem Rusů — údajná blízkost Rusů a Ugrofinů je velmi často používána za hranicemi Ruska jako argument, jež má Rusy diskreditovat a podtrhovat jejich „neevropskost“ — se všemi negativními stereotypy, které se s takovouto představou u Evropanů pojí.

Být hrdým Uralcem

V závěru Sovětského svazu se vzedmula velká vlna etnicko-emancipačních hnutí a zároveň se otevřela možnost rozkrýt mnohé bolestné kapitoly nedávné minulosti — nejen v podobě vědeckého zkoumání dříve tabuizovaných dějin represí, ale i v rovině rodinné paměti, neboť v mnoha rodinách se o prožitcích předchozích generací po celá desetiletí raději mlčelo. Estonsko, znovu nabyvší samostatnost, se ostře distancovalo jak od éry sovětské okupace, tak od postsovětského Ruska. Samo se začalo shlížet ve Finsku a zároveň z pozice „silnějšího“ bratra začalo podporovat národně-emancipační aktivity Ugrofinů uvnitř Ruska.

Na čem však stavět pocit svébytnosti? Jak definovat svou identitu ve světě konce 20. a počátku 21. století? Někteří představitelé pouralských Ugrofinů kladou důraz na „znovuoživení“ předkřesťanské spirituality. Dokonce i místní politici v 90. letech začali provázet své veřejné aktivity „pohanskými“ obřady, včetně například obětování hospodářských zvířat, což u ostatních Evropanů vyvolávalo spíše zděšení než respekt.

Ugrofinské národy se v posledních desetiletích velmi silně potýkají s problémem takzvané muzealizace vlastní kultury. Sovětský režim povoloval nejrůznější kulturní projevy původních národů Ruska jen ve formě folklorismu, živá kultura stále více odumírala, až se stala jen muzeálním exponátem.

Ale i v postsovětské éře je obtížné najít smysluplné formy kulturní opozice jak vůči ruské hegemonii, tak vůči uniformitě globální civilizace. Dokonce i Estonské národní muzeum, dnes sídlící ve velikášské stavbě na periferii Tartu, svou architekturou i rozměry připomínající spíše letištní halu, se sice pyšní svými nejmodernějšími interaktivními expozicemi o ugrofinských národech Ruska, ale ty jsou zde prezentovány výhradně projevy své kultury 19. a začátku 20. století.

Typická prezentace Ugrofinů v dnešním Rusku: snímek z propagačního materiálu národního parku v Karelii. Repro DR

Pozoruhodným pokusem o definování nové identity Ugrofinů se stalo etnofuturistické hnutí, vzniklé za perestrojky v tartuských undergroundových uměleckých kruzích a poté velmi populární zvláště v Udmurtsku. Etnofuturisté se nechtěli spokojit s vymezením kategorie ugrofinských národů pouze na základě jazykového příbuzenství a usilovali o vytvoření „uralské identity“.

Uralskou civilizaci přitom chápali jako svébytnou, zásadně odlišnou od světa Indoevropanů, silně spjatou s přírodou, životem pralesů nejvýchodnější části Evropy a mytologickým přístupem ke světu. Nemá se však upírat pouze k minulosti, ale potřebuje i svou současnou tvář, neboť jen tak může skutečně chránit před asimilací.

×