Gurmán Tomio Okamura

Fatima Rahimi

Tomio Okamura rád oslovuje voliče krátkými videi s jídlem. Tuto strategii používá stále více populistických politiků. Těží z algoritmických modelů sociálních sítí, u diváků vyvolávají kladné emoce a normalizují tím mobilizaci nenávistí.

Populistická komunikace pracuje s kombinací příjemného, tedy jídla, a negativního vymezování se vůči „těm druhým“, šíření strachu a nenávisti. Foto FB Tomio Okamura - SPD

Tomio Okamura, předseda hnutí SPD, se po neúspěšných volbách do Evropského parlamentu nechal slyšet, že „zařadí turbo a bude více makat“. Ačkoliv pokračuje v tradiční rétorice plné kontroverzních prohlášení a rasistických narážek, za které policie žádá Poslaneckou sněmovnu o jeho vydání, na svých sociálních sítích přidal další kampaňovou aktivitu: krátká videa s jídlem.

Reels, tedy krátké, zhruba patnácti až třicetivteřinové klipy, Instagram zavedl v polovině roku 2020. Inspiroval se u sítě TikTok, kterou si oblíbili zejména teenageři a mladí lidé do pětadvaceti let. Instagram nechtěl zůstat pozadu a předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie také ne. Okamura svoje reelsky s jídlem často natáčí v restauracích, jídelnách nebo fast foodech, kde rádobyvtipnou glosou komentuje aktuální politicko-společenské dění a poté si vezme sousto jídla. Divákovi utkví v paměti především zdánlivá „autentičnost“ politika a jeho chutě.

Není přitom překvapením, že Okamura dlouhodobě sází právě na jídlo. Gastronomii se věnuje už řadu let — provozoval několik restaurací a má obchody s japonským jídlem, na což v minulosti opakovaně upozorňoval i na svém Facebooku. Volební kampaň a jeho gastronomický byznys se tak částečně prolínají a Okamura tuto kombinaci umně využívá k budování své image „zkušeného“ podnikatele i „běžného“ člověka, který si s chutí dopřeje „obyčejné“ jídlo.

×