V mořích se kvůli oteplování přemnožily nebezpečné bakterie

Radek Kubala

Výzkumníci z americké Národní akademie věd zdokumentovali souvislost mezi aktuálním přemnožením bakterie rodu Vibrio v Atlantickém oceánu a změnami klimatu. Důsledky ohrožují zejména chudé země, nevyhnou se však ani bohatým.

Teplomilné bakterie rodu Vibrio, které způsobují otravu jídlem, nepříjemnou infekci a některé druhy i smrtonosnou choleru, se kvůli stoupající teplotě oceánů přemnožily. Dokládají to zjištění amerických vědců. Podle závěrů studie Národní akademie věd USA zveřejněné minulé pondělí je výskyt bakterií enormní zejména v Atlantickém oceánu a mořích severní Evropy.

Lidé se mohou bakteriemi nakazit konzumací tepelně neupravených mořských plodů nebo koupáním v infikovaném moři s poraněním na těle.

Vědci z Národní akademie věd spojili v své studii vůbec poprvé šíření bakterie Vibrio s lidmi způsobenými změnami klimatu. Právě teplejší oceány totiž poskytují lepší prostředí pro množení bakterie, kvůli čemuž stoupá každoročně počet nakažených lidí.

Jenom ve Spojených státech onemocní kvůli bakterii ročně více než osmdesát tisíc lidí a sto jich zemře. Na choleru způsobenou nejnebezpečnějším druhem bakterie (Vibrio cholerae) zemře podle Světové zdravotnické organizace ročně více než 140 tisíc lidí.

„Jsme schopni dokázat, že trojnásobně vyšší počet bakterií Vibrio v oceánech souvisí s rostoucím oteplením celé planety. Zároveň to celé způsobuje zvýšený výskyt infekcí způsobených těmito bakteriemi,“ uvedla pro Washington Post Rita Colwellové, mikrobioložka z Marylandské univerzity.

Hrozba epidemie a možnosti prevence

Podle Colwellové je množení bakterie Vibrio pouze jedním z příkladů proměny mořských ekosystémů. Změny klimatu nabourávají například také přirozený výskyt mikroorganismů v oceánech, což způsobuje vymírání řady druhů.

„Nečekejme, že se nás ničení oceánů nijak nedotkne. Změny v oceánských ekosystémech ohrožují i rybolov a lidské zdraví,“ dodala Post Colwellová pro Washington Post.

Podle autorů studie nehrozí, že by v Evropě nebo Spojených státech propukla epidemie cholery, jelikož moderní vodárenství dokáže účinky bakterie zmírnit. Zvýšený počet bakterií v oceánech však může být vážným problémem pro chudé země globálního jihu.

Centrum pro kontrolu a prevenci chorob již vydalo soupis rad, jak se nakažení bakterií Vibrio vyhnout. Lidé se mají vyhýbat především požívání tepelně neupravených měkkýšů (ústřice, humři), nekoupat se v moři, pokud jsou poranění na těle, a při manipulaci se syrovými mořskými plody nosit rukavice.

The Washington Post Study links global warming to rise in waterborne illnesses