IKEA — manuál na záchranu světa
Lukáš SenftIKEA své zákazníky mentoruje, aby šetřili přírodu i peníze. Rodiny puntičkářsky hlídající každou kapku vody ale planetu nespasí. Zpochybněny musí být čachry velkých hráčů.
IKEA má drzosti na rozdávání. Prodává šrouby a fošny, ze kterých se dá při správném postupu prý složit židle. S takovou logikou by pekaři prodávali strouhanku a k tomu manuál na výrobu rohlíku. Ale dobrá, aspoň se ta prkna vejdou do výtahu. Stejně floutkovsky se ale IKEA chová během placení daní, a sice tak, že je neplatí.
Nedávno přidala kreativně pojatou strategii, jak mentorovat vlastní zákazníky. Její iniciativa Šetrnější domov vyzývá k šetření peněz i přírody. Neplýtvejte vodou, třiďte odpad, sviťte úsporně. I malé změny prý mohou mít velký dopad.
Šetrnější domov připomíná centrálu společenského nadjá — přísné morálky, která nás bombarduje příkazy a bičuje k dokonalosti. Cítíme vinu za každé špatně roztříděné víčko od jogurtu, které tak nějak ničí celou planetu. Nadjá se totiž chová poťouchle a krutě. Čím více se mu podřizujeme, tím detailnější jsou jeho povely. IKEA tedy nabízí příklady, které připomínají obsesivní záchvaty puntičkářství: „Jaškovým už neuteče ani kapka vody“, „U Satkových se už nic nevyhodí zbytečně“ a „Durkáčovi zavádí řád do své kuchyně.“
Spasit planetu při omývání mrkví
Celý projekt stojí na „ekologii motýlích křídel“. Efekt motýlích křídel tvrdí, že mávnutí křídel drobné babočky může zapříčinit hurikán na druhém konci světa. Podobně se v nás IKEA snaží vzbudit dojem, že týpek z Vinohrad, který se často sprchuje, může způsobit hladomor v Etiopii.