Jaká jsou lidská práva teroristy Breivika?
František KostlánMasový vrah Anders Breivik si odpykává trest za zavraždění sedmdesáti sedmi lidí. Nedávno podal stížnost, že ve vězení jsou porušována jeho lidská práva. František Kostlán se ptá, do jaké míry bychom měli s takovým vězněm soucítit.
Soud v Norsku začal projednávat stížnost norského teroristy Anderse Breivika. Ten si odpykává jednadvacetiletý trest vězení za vraždu sedmdesáti sedmi lidí při útocích z roku 2011. Breivik napřed bombou, potom střelnou zbraní postupně zabíjel převážně mladé, levicově uvažující lidi, tedy své ideové odpůrce. Střílel bez milosti, bez sebemenšího záchvěvu mysli, pevnou rukou, promyšleně, chladnokrevně.
Dnes si stěžuje, že ve věznici jsou porušována jeho lidská práva. Jako aktivní zastánce lidských práv si nutně musím klást otázku: Nakolik má mít ten, kdo masovým vražděním upřel práva druhým, nárok na vlastní lidská práva?
Empatie vůči masovému vrahovi?
Taková otázka začíná u výše (níže) trestu, protože i z toho se skládá mozaika celého případu a našeho přístupu k němu. V České republice dostali čtyři žháři za útok na romskou rodinu ve Vítkově, respektive za pokus o vraždu členů této rodiny, tresty okolo dvaceti let. Bylo to správné rozhodnutí, násilí proti Romům se stupňovalo a tento brutální čin byl jedním z jeho vyvrcholení. Breivik byl odsouzen k trestu v přibližně stejné výši za dokonanou naplánovanou vraždu téměř osmdesáti lidí.
Jistěže máme soucítit s každým člověkem, sebebídnějším. Ale jen velmi těžko můžeme být empatičtí vůči psychopatovi, který vraždí nevinné lidi z ideologických důvodů (to se pochopitelně týká všech teroristů či masových a sériových vrahů, protože k pochopení jejich motivů bychom museli uvažovat stejně jako oni).
Pane Kostláne: ty ohledy vůči masovému vrahu se z hlediska hesla "oko za oko" mohou být samozřejmě zdát nepřiměřené a přehnané. Ve skutečnosti tyto ohledy ale v žádném případě nejsou příznakem nějaké "degenerace evropské demokracie" - naopak, je to příznakem a projevem síly právě této demokracie, že dokáže být spravedlivá a humánní i vůči jejím nejzapřisáhlejším odpůrcům a nepřátelům.
Na rozdíl třeba od takové demokracie americké, která jak známo své nepřátele mučila, a držela a dodnes drží v nehumánních podmínkách bez soudního procesu.
Z toho plyne, že odebrat člověku lidskou důstojnost, tedy nechat jej trpět a strádat, může zase jenom Bůh. A ten nic takového – pokud je mi známo – Breivikovi neudělal.
Bůh také i u největších zločinců připouští, že se takový člověk může změnit a může se z něj stát člověk dobrý. Připouští-li toto Bůh, asi bychom tuto možnost neměli mařit.
Proto při výkonu trestu nesmí nikdo trpět, musí mít přiměřené ubytování, dostatek zdravého jídla, lékařskou péči, ošacení, čisté prostředí a možnost rozvíjet se v člověka dobrého, atd. Trest spočívá a musí spočívat pouze v tom, že si trestaný nemůže volit svůj způsob života, ale musí žít tak, jak mu určuje právní řád. Takový řád musí ovšem dbát na lidskou důstojnost. Sympatie, nesympatie a srovnávání viny s trestem zde nemají žádné místo. Tím méně nějaké myšlení motivované byť jen odstínem odplaty.
Ježíš to říkal asi takto: Když tě udeří přes jednu tvář, nastav druhou. Na zlo se nesmí odpovídat zlem.
Norské úřady proto jednají správně.
Jiří Vyleťal
Vyspělá společnost nemá "přepálená" lidská práva, ale dokáže přiznat a dodržet práva i někomu, kdo by sám práva svým spoluobčanům upřel, kdyby se dostal k moci. Lze tu použít heslo, které bylo aktuální r. 1989: Nejsme jako oni. Je třeba trvat na tom, aby Breivik vykonal trest, který mu byl uložen nezávislým soudem.
Ono se často píše, že si někdo "odsedí" třeba 15 let za vraždu. Většinou je to ovšem podstatně méně. Jsme tak psychologicky zpracováváni, abychom souhlasili s praxí postihů, kdy za nejstrašnější zločiny stráví člověk ve vězení jen zlomek svého života.
A nabízejí se dvě otázky: v jakém vězení a proč bez toho, že by se musel kát. Přišla mi na mysl moje dovolená v Norsku. Spal jsem v malé spartánské chatce (typ Turist), s dalšími třemi lidmi. Přišlo mi to celkem normální. A přijde mi to tak i dnes. Mohu však říci, že by mi přišlo nelidské, kdyby třeba část trestu trávil v podobných podmínkách, sám, či ve dvojici, masový vrah? Ohledně druhé otázky si myslím, že zlepšení podmínek, či dokonce dřívější propuštění by mělo být vázáno na uznání viny, omluvu a účinnou lítost (finanční dar).
Mimochodem, dostáváme se do poměrů, kdy stále častěji jsou útočníci radši zastřeleni, byť je bylo možné dopadnout živé.
Otřesné je, že soud připustil při projednávání stížnosti přítomnost médií.
Ten chlap chladnokrevně zavraždil 77 mladých lidí a je to bestie bez lítosti, měla se nad ním navždy zavřít voda, ne že bude hajlovat do kamer...
Ovšem, jak jsem se dále dočetl, Breivik se skutečně neustále velmi aktivně snaží vybudovat nějakou svou fašistoidní buňku - právě proto žádá také volný přístup k internetu, pro daný účel využívá také jak svých návštěvníků, tak i své korespondence. (Z toho důvodu část jeho dopisů - z celkového množství tuším dvou tisíc! - bylo nutno zabavit.)
To znamená: Breivik je skutečně i nadále velice aktivní, fundamentalistický, a okolnímu světu nebezpečný (neo)fašista. Z tohoto pohledu se ty obavy vedení věznice, že by mohl ve svém smyslu indoktrinovat i jiné vězně, nejeví zase tak zcela nepřípadné.