Placená marketingová akce ČNB?

Jiří Paroubek

Jiří Paroubek rozebírá dopady devalvace české koruny. Rozhodnutí České národní banky bývá vychvalováno, přínosné změny ve skutečnosti ale nenastaly.

Ve všech vlivných tištěných a elektronických českých médiích se v předchozích dvou dnech objevily úvahy na téma, jak mistrovsky to vlastně před dvěma lety udělala Bankovní rada ČNB, když rozhodla o faktické devalvaci české koruny o 8-9 procent. Jedná se nejspíše o cílenou marketingovou akci ve prospěch ČNB. Otázka jenom je, kdo ji platí.

Před dvěma lety svůj krok Bankovní rada zdůvodnila bojem proti deflaci a snahou podpořit české vývozce. Dnes Bankovní rada s veřejnou podporou premiéra Sobotky a naprosté většiny médií mluví o tom, jak toto opatření většině vývozců českého zboží pomohlo.

I kdybych připustil, že část vývozců si to skutečně myslí, tím hlavním kritériem by pro ČNB měla být spokojenost a zájem většiny českých občanů. Čeští občané ale platí více za nákup eura i dolarů, ať už jako osoby či v podnikové praxi.

ČNB se svým rozhodnutím poměrně nešťastně trefila do období, kdy klesají ceny prakticky všech významných komodit, surovin. A to jak energetických, tak zemědělských, ale také drahých a průmyslových kovů.

×