Dánové odpověděli na protiuprchlické inzeráty své vlády: zaplatili si konkurenční

Gaby Khazalová

Kabinet Larse Rasmussena zaplatil inzerci v libanonském tisku, jež má oficiálně podat informace o azylových podmínkách v zemi. Podle kritiků však vyjadřuje jediné: Uprchlíci, v Dánsku vás nechceme. Občané s jiným názorem tak přišli s odpovědí.

Ve čtyřech hlavních libanonských novinách se během jednoho měsíce objevily dva různé typy inzerátů: první se snaží uprchlíky odradit od cesty do Dánska a zaplatila jej z rozpočtu dánská vláda; druhý využívá textu předcházejícího, vysbírali si na něj sami angažovaní Dánové a vyjadřuje pravý opak. Oficiální text totiž doplňuje červeně psaným dovětkem:

„Omlouváme se za výše vyjádřené nepřátelství vůči uprchlíkům. Jako běžní Dánové chceme dát najevo naši účast a soucit s kýmkoli, kdo prchá před válkou a zoufalstvím.“

Vládní inzerát s titulem „Dánsko rozhodlo v mnoha ohledech zpřísnit uprchlická opatření“ zaujal masmédia nejvíce 7. září, kdy byl publikován v anglické verzi v libanonském listu Daily Star. Dva dny poté spustila skupinka Dánů facebookovou kampaň s názvem People Reaching Out s cílem adekvátně odpovědět.

Během tří a půl dne se podařilo vybrat 168 tisíc DDK, tedy dánských korun (téměř půl milionu Kč). Minulý pátek pak vyšel ve uvedených čtyřech libanonských novinách onen červeně doplněný inzerát s lapidárním věnováním: „Od lidí pro lidi“.

Zveřejnění doplněných inzerátů přišlo iniciátory kampaně na 80 tisíc dánských korun. Zbytek vybrané částky teď chtějí kampaníci použít na přímou pomoc uprchlíkům.

Oficiální vládní inzerát s červeným občanským doplněním. Repro People Reaching Out

Argumenty vlády a kritika

Inzertní kampaň dánského Ministerstva integrace, která Dánsko stála 252 tisíc DKK, vzbudila nesouhlasné reakce nejen aktivistů a občanů, ale i některých členů vládnoucí pravicové strany Venstre a části opozice, především levicových stran.

Kvůli obvinění z šíření zavádějících informací teď vládní inzerát, který byl také v různých jazykových mutacích vyvěšen v dánských azylových centrech a koloval na sociálních médiích, vyšetřuje ombudsman.

Nová ministryně pro integraci Inger Støjbergová trvá na tom, že inkriminovaný vládní inzerát obsahuje pouze „střízlivé“ informace pro uprchlíky. Píše se v něm mimo jiné o nových imigračních opatřeních, jako je zpřísnění podmínek pro žadatele o azyl, nebo o snížení sociálních dávek pro nově příchozí uprchlíky až o padesát procent.

Experti na migraci jej ale považují za neefektivní. „Vzhledem k tomu, jaký je na Evropu vytvářen tlak, neočekávám, že podobný inzerát může uprchlíky odradit,“ uvedla výzkumnice Ninna Nybergová Sørensenová pro dánské noviny Jyllands-Posten.

Podle odsuzujících reakcí řady Dánů je přesto zřejmé, že krok své vlády považují za podstatný minimálně v symbolické rovině.

Další kampaň a poslední zpřísnění

Kampaň People Reaching Out není v Dánsku ojedinělou — 16. září se například jiné skupině, jíž si vytvořily tři dánské aktivistky, podařila vybrat ještě o sto tisíc korun vyšší částka, a to  na zaplacení inzerce v britském listu The Guardian a německých novinách Tageszeitung. Vzniklý inzerát „Uprchlíci vítejte v Dánsku“ se opět vymezuje proti údajné zastrašující politice vlády a zdůrazňuje, ne všichni Dánové postoj kabinetu sdílejí.

Druhý z inzerátů publikováný v Guardianu a Tageszeintug. Repro DR

Přístup dánské reprezentace k uprchlické krizi zůstává nicméně stejný — poté, co se od září výrazně snížily dávky pro žadatele o azyl, schválila tento týden vláda i zpřísnění podmínek pro žádost o občanství, včetně ztížení jazykových a znalostních testů nebo požadavků na finanční soběstačnost.

×
Diskuse
October 11, 2015 v 14.32
Občané s jiným názorem,
nebo "neziskovky", které mají v migrantů vejvar?
October 12, 2015 v 9.29
Za People Reaching Out mluvívá Ilia Swainsonová, což je dánská herečka, a ta iniciativa nemá ani webovky, takže o neziskovku určitě nejde. V případě druhého inzerátu není žádná z těch třech žen, které na inzerát vybraly, jmenována.