Hidžáb — módní doplněk a výraz svobody?

Fatima Rahimi

Mariah Idrissi se objevila jako vůbec první muslimská modelka s hidžábem v kampani evropské oděvní firmy. Řeší tak otázku, zda ženy mohou vyjádřit své náboženské vyznání: ano, mohou a navíc velmi módním způsobem.

Mladá Britka Mariah Idrissi ukazuje náboženský symbol jako součást každodenního života. Repro DR

Švédský prodejce oděvů Hennes & Mauritz, známější jako H&M, nedávno vypustil novou reklamní kampaň s heslem „There are no rules in fashion“, tedy „Móda nemá žádná pravidla“, zaměřenou na recyklované oblečení.

V opravdu rozmanitém videu se ve velmi krátkých scénách střídají a míjejí různí lidé. Muži a ženy, staří i mladí, malí a velcí, hubení a plnoštíhlí, sikh, muslim, transsexuál či muž s ponožkami v sandálech. Nejvíc diskutovanou postavou tohoto videa — nebo lépe řečeno celé kampaně —, se však stala třiadvacetiletá Britka s pákistánsko-marockými předky, Mariah Idrissi. Mariah má menší postavu, velké a výrazné oči a malý kroužek v nose. Rodačka z Londýna se do kampaně dostala díky svému profilu na instagramu.

H&M touto cestou představil svou vůbec první muslimskou modelku v hidžábu. Ve videu stejně jako ostatní účastníci předvádí nejnovější kolekci. Bílý top zastrčený do širokých černých kalhot, sluneční brýle s hnědými obroučkami, černou kabelku, volně svázaný šátek, bílé boty a broskvový kabát.

Šátek začala nosit ve svých sedmnácti letech. Do kampaně šla s cílem inspirovat tak muslimské ženy. Měla pocit, že ženy, které nosí hidžáb jsou — co se týče módy — ignorovány. A svým výstupem vzbudila opravdu intenzivní zájem veřejnosti. Mariah prý po zveřejnění kampaně dostala mnoho dotazů, jak správně vázat šátek, aby vypadal tak elegantně, jako když ho má ona v reklamě.

Je zajímavé sledovat, jak například některé módní značky, které působí přímo v Íránu, se snaží co nejvíce bojovat s hidžábem. Ve státě, kde stále působí „mravní policie“, existují modely, které jsou na dané poměry velmi odvážné, a šátek je zde spíše módním doplňkem. H&M má svoje velké pobočky v islámském světě a tento krok lze mimo jiné vnímat jako komerční snahu získat větší důvěru u tamějších zákazníků, proniknout k nim skrze hidžáb.

Díky reklamní kampani dostává modelka dotazy, jak šátek uvázat podobně elegantně. Foto thumbs.web.sapo.io

Při pohledu na Mariah jsem si vzpomněla na fotografie oblíbených hereček Audrey Hepburn a Elizabeth Taylor, které mají podobné snímky s šátkem a v brýlích. Může tedy být šátek náboženský symbol a zároveň módní doplněk?

×