Hus reloaded?

Jan Randák

Kdekdo se při výkladu husovského výročí stylizuje do role vykladače dějin. Přitom by bylo nasnadě využít jeho odkaz k celé řadě současných výzev. Například tváří v tvář současné protiimigrantské kampani.

Baví mě číst veřejná prohlášení politiků či reprezentantů kulturní fronty k rozličným událostem a postavám především národních dějin. U příležitosti rozličných výročí se vyzdvihují hodnoty s nimi spojené, bojuje se proti ztrátě paměti, zaklínán je odkaz a tradice, které by měly dotyčné příběhy a osoby symbolizovat.

Schválně píši, že by měly. Ve skutečnosti jsou totiž takové promluvy svérázným břichomluvectvím — nejde o žádná nadčasová poselství, ale o představy a přání těch, kteří o minulosti a jejich více i méně významných aktérech mají potřebu hovořit.

Vždy se přitom jedná o selektivní zacházení s dějinami, které samo sebe často staví do role rozhodčího nad historií. Bylo tomu tak v minulosti a platí to i dnes, jak ukazuje letošní jubilant Jan Hus.

„Pro naše národní obrození, pro našeho prvního prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka a pro první republiku se Hus stal postavou symbolizující mravní autonomii jako náš národní demokratický program. Na Husův ideál života v pravdě navazovalo také odbojové hnutí za druhé světové války, reformní tendence občanské společnosti v období Pražského jara, oběti Jana Palacha i Jana Zajíce, a nakonec i sametová revoluce v roce 1989.“

×
Diskuse
July 8, 2015 v 14.28
Hus a imigranti
Tak pro Husa byly imigranti, podobně jako řada dnešních problémů (třeba životní prostředí) byly asi dost okrajovými věcmi a přejímal obecné církevní názory. Čili jak byl pro upalování heretiků, tak stejně tak dobře mohl být pro křížové výpravy do Svaté země (nevím, jestli se k tomu někdy nějak vyjadřoval) a obracení jinověrců na katolickou víru. Třeba by jeho názor bylo přijmout jen křesťany.
Ze stejného období zajímavější a nám bližší je polské poselstvo do Kostnice, které zpochybňovalo užití násilí pro konversi pohanů. Z jejich strany to bylo politikum. Chtěli zničit raison d´etre křižáckého státu v Pobaltí (který chtěli zabrat), se kterým pár let svedli bitvu u Grunwaldu. I tak to bylo zajímavé obohacení intelektuální diskuse na jednom z největších fór té doby.
A daleko zajímavější pro nás než Hus, je jiný rodák z JČ, Chelčický, ten když viděl, že pohané mají krále, státy,stavy, sociální stratifikaci, popřel feudální stát (potažmo vykořisťování) jako nekřesťanské. Jeho názor na imigranty by byl určitě smířlivější, ale pokud vím, nikde se k tomu také nevyjádřil.

"Jak by tonhle náš problém řešil Hus/TGM/kdokoli jiný" je tak do jisté míry zavádějící, ale na druhou stranu smyslem historie - dávat poučení pro budoucnost.