Náš život v pravdě

Ondřej Vaculík

Česká společnost i česká státnost jsou založeny na odporu k církvi — potom by ale neměly nijak odkazovat k Husovi, který byl člověkem církve a „života v Kristu“.

Konstatovat, že německá náměstí jsou velice úpravná, zvláště teď na jaře, kdy jsou jeden květ, a zvláště třeba ve Švábsku, není nijak originální postřeh. Přesto: Téměř za každou obcí táhnou se políčka a záhony, a chcete-li teď tulipány, samoobslužně si je natrháte a do kasičky připevněné na kůlu vložíte příslušný obnos. V létě prý si takto můžete natrhat třeba jahody nebo načesat rybíz a nikdo vás nekontroluje. A funguje to.

U nás by se možná většina zákazníků snažila kasičku nějak šidit a dříve či později by ji někdo ukradl. U nás by to nešlo. U nás nemohou být ani otevřené kostely. V Německu do nich můžete normálně vstupovat a v mnohých případech si prohlížet originální výtvarná díla, proti ukradení nijak nezabezpečená. Například v Herrenbergu v Stiftskirche takto celá staletí visí raně renesanční obrazy, malované na dřevě. Můžete až k nim, nikdo si vás nevšímá, žádný prostor není jištěn provazy a alarmem. To ve srovnání s našimi kostely v devadesátých letech pět až sedmkrát vykradenými, dnes zamykanými na sedmero západů, působí jako zázrak.

×
Diskuse
JV
May 14, 2013 v 15.24
Trefná povšimnutí
Moc pěkný článek, pane Vaculíku, s velice trefným povšimnutím. Těch negací vedle odporu ke katolické církvi bylo při ustanovení Československa v r. 1918 více. Dodnes se s námi táhnou a jsou prapříčinou naší rozporuplné zahraniční politiky, vnitřního politického marasmu a těžkého soužití občanů na té nejzákladnější úrovni. Nejsme schopni se domluvit ani na tom, že v neděli se nedělá a má být klid.
S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
Jiří Vyleťal
May 14, 2013 v 16.43
Já mám k článku tři poznámky:
1) V autorově lehce blasfemickém duchu říkám: u mě je Jan Hus hned za Karlem Marxem (a v něčem možná i před ním!)
2) Pokud má autor na mysli, že v Německu se méně krade díky tomu, že lidé jsou tam nábožní, pak musím namítnout, že v leckterých zemích, kde ateistu téměř nepotkáte, jsou na tom se zločinem daleko hůře než u nás. Pravda, křesťanů je tam málo. V tom asi bude ten háček. Co kdybychom jim křesťanství vnutili? Jistě by se hned polepšili.
3) Zda někomu z nás v posledních padesáti letech udělala církev něco špatného? Patrně ne, protože v posledních padesáti letech k něčemu takovému církev neměla vůbec žádnou moc. Zato znám případ (před 55 lety), kdy katoličtí rodiče své vlastní dospívající děti násilím a surovým bitím donucovali k tomu, aby chodily do kostela. Patrně je chtěli spasit i proti jejich vůli a zároveň je tímto osvědčeným způsobem přikovat k rodné hroudě. Osvobodil je až komunismus, který ovšem zase postihl jiné lidi (bohužel mnohdy i nevinné, abych řekla úplně celou pravdu).
May 15, 2013 v 5.08
A takových lidí, kterým byla katolická víra násilím vnucována (nejen ve starších dobách, ale i v novějších), bylo v našich zemích víc.. Proto tady u nás převažuje ateismus. A možná je to pro všechny nakonec úplně nejlepší, že jsou Češi ateisté. Kdo ví, jak by se chovali, kdyby byli věřící. Třeba by byla znovu třicetiletá válka.
JH
May 15, 2013 v 11.14
Absence plotů
je jistě pozoruhodná, ale křesťanstvím to asi nebude. Švýcarsko je asi tak stejně nábožné jako Německo, a nějakou velkou odlišnost od ČR jsem tu nezaznamenal. Ploty se jednoduše nestaví tam, kde k tomu není důvod, třeba když je mez baráky vzdálenost desítek metrů a pozemek je tam stejně nevyužitý.
Snad "nejproplocenější" dědina, co jsem kdy viděl, byl Braunwald v Glaruských alpách, a vsadím boty, že tam do kostela taky chodí půlka lidí.
PM
May 16, 2013 v 12.20
Nadměrná ignorace křesťanské etiky
zdejším občanstvem je patrná jak v religiózním/teistickém tak ateistickém hávu.
Zkušenost, že jak zbožnost tak ateistický humanismus jsou ověřeně nespolehlivým etickým podkladem zdárně demokratického režimu má oproti západu, mocnější a vlivnější kořání. Masarykova stále platná republikánská výzva nebát se a nekrást plně vystihuje dodnes vyjímečně silně narušenou schopnost stotožnění se společností.
Podobné podezření doprovázelo koneckonců i tvůrce vídeňské školy a neoekonomismu dneška. Proto se zde tak rozbujel a zdárně bují a v té nejvulgárnější klausiánské podobě.
Mezi dělným lidem na východní periferii Evropy stále plně platí - politika je panskoje hucůlstvo........ doslechl jsem se.