Emoce, racionalita a levice

Karel Chlouba

Zaznívá kritika, že snímky uváděné na lidskoprávním filmovém festivalu Jeden svět jsou často až příliš emocionální. Není v některých případech pláč daleko přínosnější, než ona zkušenost zpacifikovaná do číselných tabulek?

Od 2. března se koná další ročník lidskoprávního filmového festivalu Jeden svět. I přestože bývá zleva kritizován za ideovou selektivitu, málokdo se zájmem o tuto problematiku si na něm alespoň nějaký dokument, který by jej oslovil, nenajde. Slýchám však kritiku, že zde uvedené snímky jsou leckdy příliš emocionální. O čem to vypovídá?

Vzpomínám si, jak jsem před lety byl na dokumentu o Omaru Khadrovi, v té době nezletilém chlapci drženém ve věznici Guantánamo. Dokument byl složen převážně ze záznamů z místnosti, kde probíhal poměrně nelidský výslech. Součástí dokumentu byl i krátký záběr, kdy Omar sám v místnosti pláče a volá svou matku.

Kolega, spolužák z ČVUT, mi na tomto příkladu demonstroval, co mu na těchto filmech vadí. Tvrdil, že ta emocionální scéna tam vůbec nemusela být, chápal ji jako svého druhu vyděračskou. Sám říkal, že proto si o tom raději přečte třeba v Respektu, kde dostane ta objektivní fakta, na základě kterých pak může racionálně rozhodovat.

×
Diskuse
TT
March 3, 2015 v 13.09
Emoce jako jasná informace
Obava z emocí pramení z toho, že nám naše celková physis dává jasnou reflexi na dodanou informaci. Ale to je něco, co po nás vyžaduje nějakou reakci. Tzv. objektivní psaní je vlastně relativizací skutečného problému. I když poskytuje čtenáři základní informace, zároveň mu říká, že to není tak špatné a není třeba s tím nic dělat. Proto to mají lidé rádi. Utvrzuje je to v jejich představě, že vše je vlastně v pořádku. (A utvrzování je podle Pierce první fáze poznávání či utváření víry).

Ostatně naše vlastní průzkumy ukazují, že negativní kampaň má větší mobilizační potenciál, než pozitivní.