PEGIDA a temnota xenofobie
Jiří DolejšV Německu vzniklo xenofobní hnutí PEGIDA. Na demonstracích, které organizuje, se už týdny scházejí v různých městech tisíce protiimigračně naladěných Němců. Vlna xenofobie a nacionalismu není jen německý problém.
V reakci na imigrantský problém vzniklo v sousedním Německu xenofobní hnutí PEGIDA (Patriotische. Europäer gegen Islamisierung des Abendlandes). Hnutí má blízko k novému subjektu na německé scéně, protievropské AfD (Alternative für Deutschland), která má ve hnutí své zástupce — pozorovatele. Pod jeho vlajkou se už týdny scházejí v různých městech tisíce protiimigračně naladěných Němců. A pochopitelně přitahuje i otevřeně extrémně laděná uskupení jako např. fotbalové Hooligans.
Němečtí Zelení (Die Grüne) obvinili zejm. bavorskou CSU, že tomuto hnutí nepřímo pomáhá, podobně jako křesťanští konzervativci pomohli vytvořit prostor pro legální etablování AfD. CSU se chystá podpořit i požadavek na rychlý zpětný odsun uprchlíků. Angela Merkelová se ve svém novoročním projevu kriticky zmínila o PEGIDA, ale zároveň vyzvala k většímu pochopení pro požadavky tohoto hnutí. Obdobně se k problému staví FDP.
To SPD je přeci jen kritičtější. Gerhard Schröder obvinil PEGIDA, že rozdmýchává předsudky a intoleranci. A předsedkyně německé Levice (Die Linke) Katja Kipping vyzvala další parlamentní subjekty ke společné demonstraci proti rasismu a za otevřenou Evropu a Německo, jako hrázi proti současné vlně demonstrací organizovaných hnutím PEGIDA.
5. ledna se v Drážďanech, městu ovládaném CDU, kde je silná i AfD, ale i otevřeně nacionalistická uskupení, sešlo na demonstraci PEGIDA na osmnáct tisíc účastníků. Situace je vážná a reagují na ni už i církve. A nejen němečtí evangelíci v nejvíce ohrožených spolkových zemích. V listopadu 2014 dokonce vyzval papež František v Cařihradu s pravoslavným patriarchou Bartolomějem k soužití s muslimy.
Většina lidí zjevně zatím neztrácí rozum. Slavná kolínská katedrála například nedávno zhasla své osvětlení jako výraz odporu vůči xenofobii akcí PEGIDA. Podobně drážďanská továrna na Volkswagen tak symbolicky vyjádřila, že kde kráčí PEGIDA, tam nastává temnota. Vznikla také petice „Für ein buntes Deutschland“ (Za pestré Německo), která sbírá podpisy proti antiislamistické politice PEGIDA a od konce minulého roku jich už získala více jak 300 tisíc.
Je dobrým signálem, že právě Německo, které zažilo hrůzy z éry nacionálního socialismu, je schopné aktivně reagovat. Novému premiérovi Durynska (Bodo Ramelow z Die Linke) ale hrozí soudní řízení v Sasku za účast na antinacistické akci v Drážďanech v roce 2010. Sám nabídl vzdát se poslanecké imunity a označil toto řízení za zastrašování kritiků narůstající xenofobie.
Vlna xenofobie a nacionalismu není samozřejmě jen německý problém. Jsou nejen kritizované kyjevské pochody ukrajinských nacionalistů, ale i ruské marše, které zase organizují ruští nacionalisté v den „národní jednoty“.
Podstatná je reakce společnosti. Ve Švédsku, kde je 16 % populace imigrantů, nosili místní občané po nedávném pumovém útoku na tamější mešity srdíčka a další vyjádření podpory práva na svobodné vyznávání víry. V České republice, kde je jen 3,9 % populace imigrantů (1,9 % s trvalým, 1,90 s dočasným pobytem a 0,2 % asylantů) a muslimové z nich tvoří jen nepatrnou část, by občanská společnost neměla být pasivní vůči nástupu tohoto druhu xenofobie.
Když se poslanec Okamura na svém FB profilu přihlásil k výzvě, aby lidé přestali kupovat kebab u muslimů, sklidil, myslím, dost logicky především posměch. Až příliš tento jeho výrok ale připomíná nápisy z hitlerovského Německa „Deutsche! Kauft nicht beim Jüden“.
Ve společnosti se takto postupně snižuje rezistence vůči neomaleně propagované xenofobii. A hnutí PEGIDA, úspěšné zejm. v sousedním Sasku, nabízí lákavě snadný obraz nepřítele a viníka všech strastí. Je proto na místě říci si, že nechceme, aby se tento způsob uvažování šířil i u nás.
Každá ideologie či náboženství jdou zneužít k agresi. Fundamentalisté z Islámského státu jsou navíc zjevně nástrojem ke geopolitickým hrátkám. Ale především sami muslimové jsou obranou proti zneužívání náboženského přesvědčení k podobným účelům. Klíčové je proto nepřistoupit na logiku kulturního konfliktu a odmítnout bigotní antiislamismus jako paušální a diskriminační vůči jednomu z hlavních světových náboženství. Abychom v boji s temnotou džihádistů sami neupadli do stejné temnoty.
Spíše bych řekl že se tu onou fobií zatmívá podstatný rys a to ten, že bez muslimů se těžko dá islámský fundamentalismus řešit a že nás to nezbavuje potřeby mezikulturního soužití ani humánní solidarity...
Zní to trochu jako relativizace kritiky, její podstatou je ale právě ona xenofobie a konzervativní trvání na své kulturní výjimečnosti. I proto mne zaráží obrana, kterou vůči PEGIDA zaujala např. Lenka Procházková.
http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/lenka-prochazkova-byla-jsem-v-drazdanech-na-akci-pegida/
Horší je, že my nemáme jen Okamuru, ale také Zemana, jeho antiislámismus je mnohem nebezpečnější.
Jde o to aby s použitím "zrnek pravdy" jako důležité strany neposouvali atmosféru směrem k větší a hlavně nerozlišující xenofobii. Že vládnou v hl. městě Saska jim to jen usnadní. Po útoku v Paříži to jistě není ani v jiných spolkových zemích nevýznamné. Je o nakažlivou záležitost.
Saské podhoubí je možná vstřícnější, ale zelení to v Mnichově dělají zřejmě s ohledem na určitou vstřícnost CSU vůči PEGIDA a možným problémům v Bavorsku. Tomu asi víc porozumíte vy. Ale to že extrém ožije i jinde je více než pravděpodobné.
Kterápak partaj se jí musí asipak obávat .........otázal bych se.
Nicméně, nedá se nic dělat, to určité "zrnko pravdy" (nemohu teď opravdu rozhodnout jestli z pravicového či z levicového hlediska) v těch protestech hnutí Pegida opravdu je: podíl cizinců na celkové německé populaci roste strmou křivkou, a tak se opravdu není dost dobře možno divit tomu, že mnozí Němci pociťují oprávněné obavy o svou národní identitu.
V německé společnosti v tomto ohledu objektivně existují nemalé problémy, které byly "vysokou politikou" dlouho ignorovány; a tak není divu, že se těchto témat nakonec zmocní populisté a demagogové.
Jako například Lenka Procházková, jejíž "reportáž" se vyznačovala až krajním šovinismem, kterým by se v každém případě v Německu automaticky zařadila na krajně pravý sektor politického spektra.
A ještě jedna osobní zkušenost z před deseti let, z kurzu němčiny pro rozmanité cizince v Mainzu. Mezi účastníky jedna asi britská muslimka nosící šátek. Lektor byl více méně kozervativní/evangelikální baptista. Zapamatovala jsem si jeho tezi, že si víc rozumí s muslimskými sousedy než se sekulárními spoluobčany. A taky neskutečnou úctu a takt, s níž naší muslimskou kolegyni nechal se vzdálit k modlitbě, když nás na závěr kurzu pozval k sobě domů. (Samozřejmě vím i o vyloženě islamofóbních křesťanech.)
Naopak "alergie" některých českých reprezentantů levice na islám je dostatečně známa. Napadá mě momentálně i Thilo Sarrazin z SPD. Liberálové mají sdostatek důvodů k ostré kritice islámu. Atd.
Takže bych to spíš viděla tak, že se "alergici" najdou tam i tam. A reálné rozložení sil.. kdo ví.
Ad nové a staré země SRN:
Nemyslím, že bychom museli chodit hluboko do historie: k povinnému proletářskému internacionalismu, k prušáctví anebo k pogermánštění saských Slovanů (kdysi oblíbené zdůvodnění údajně nesnesitelné ho saského charakteru). Ze země utekla po sjednocení velká část inteligence, ono to nebylo nic moc, být ossis, a schopných lidí, přibylo naopak nezanedbatelné množství kariéristů ze západu s jasným programem, jak zemi "modernizován". Už je to myslím pryč, ale jizvy zůstaly. Nejdříve neonacistů, dnes se přelévají k Pegidě. Osmnáct tisíc není málo, ale taky to není nijak zdrcující.
A přál bych paní Kubíčkové aby měla pravdu s mapou pravověrného křesťanství, ale CDU je především konzervativní mocenské uskupení (on i katolický klérus dobře vnímá jiné náboženství jako konkurence i když snad kruciáty už nechystá).
A určitě CDU nechce dopadnout jak Hollande kterého válcuje Le Penová. On totiž i xenofobní magor je volič a když jeho počet roste... ale i konzervativní levice může mít ten problém (dodávám pro úplnost).
Pokud jsem hovořil o "strmě stoupající křivce" podílu cizinců na celkové populaci, měl jsem tím na mysli stav ze současného Německa. Podle posledních údajů tento podíl cizinců obnáší v současné době už celých patnáct procent - to znamená, že každý šestý obyvatel Německa je svým původem cizinec. (A ve Švýcarsku je tento podíl ještě vyšší, nemýlím-li se, jedná se už o celých dvacet procent!) A tendence je - v obou případech - skutečně dále velmi znatelně stoupající. To je prostě statistický a sociologický fakt, zcela bez ohledu na jakoukoli ideologii.
Za tohoto stavu - opakuji ještě znovu mou tézi - je opravdu sotva možné se příliš podivovat nad tím, že č á s t i původní domácí populace se obávají ztráty své národní identity.
Nutno podotknout, že se naprosto nejedná o populaci celou; a stejně tak jako Pegida má jmenovitě v Německu nemálo příznivců, stejně tak má velmi mnoho odpůrců - tedy těch, kteří zastávají principy liberalismu a tolerance vůči všem příchozím, bez ohledu na původ, barvu pleti a vyznání.
K tomu nedorozumění došlo zřejmě v tom ohledu, že jste se mé poznámky podle všeho vyložil tak, že bych tím "ohrožením národní identity" měl na mysli také poměry české. Dovoluji si ocitovat sám sebe, z diskuse pod příslušným textem Saši Uhlové, kde jsem sám zmínil, že "působí přímo groteskně antiislamismus český, když v celém českém státě žije všeho všudy několik tisíc, nebo dokonce jenom několik stovek aktivních muslimů".
Pokud se mého vlastního názoru na otázku přistěhovalectví týče (doposud jsem víceméně jenom uváděl holá fakta), pak ten je v podstatě takový: každé moderní společnosti udělá jenom dobře, když do sebe přijme určité množství cizokrajných kultur - a tedy i jejich nositelů. Je to v každém případě dobrý recept proti nebezpečí maloměšťáckého, zápecnického šovinismu; a za druhé je to nevyhnutelný krok při budování příští, globální planetární civilizace a populace.
Na straně druhé ale opravdu není radno v tomto přijímání a přejímání cizích elementů ztrácet smysl pro míru; pro to, co je z hlediska národně většinové populace ještě přijatelné a snesitelné, nežli aby cítila ohroženu právě tu svou vlastní identitu.
I pro onu budoucí celoplanetární civilizaci to bude asi jedna ze základních výzev - jak vytvořit a udržet pocit všeobjímající sounáležitosti celé planetární populace, aby se zároveň předešlo tomu, že se zcela "zglajchšaltují" do jednolité beztvaré masy všechny dosavadní kulturní a tradiční rozdíly a specifika.
-----------------------------------------------------------
Co se těch "Čtyř artikulů" a mých následných textů týče: skutečně jsem to naprosto nebyl já, kdo by požadoval nějakou "jednotu levice" za každou cenu. V tomto ohledu byste se musel obrátit spíše na pana Ševčíka. Přesně naopak, zcela jednoznačně jsem vyslovil postulát, že nikdy nemůže dojít ke smíření té části levice, pro kterou je levicovost jenom specifickou cestou k humanismu, a mezi těmi, pro které je levicovost samoúčelem, v jehož jménu a zájmu je přípustné kdykoli házet přes palubu principy humanity a elementárního smyslu pro právo a spravedlnost.
...člověk, který kdysi byl s povděkem nalezl přijetí v cizí zemi, má poslední co si brát do nevymáchaných úst, kolik že má ta země přijímat cizinců, aby to náhodou nebylo přes míru.
http://www.denik.cz/z_domova/milos-zeman-kdyz-se-neumite-adaptovat-vratte-se-domu-20150110.html
To jako když třeba nemám ČR nikde ve svém genomu, tak budu deportovaný taky neb moje identita je taky nepřizpůsobivá ? Divná doba která plodí takové příšery z nerozumu.
Při současném demografickém vývoji takovýto stav skutečně nelze vyloučit.
Ze si tady hezky notujete pospolu, o tom jak ti vychodnari nikdy muslima nevideli a cele to je pozustatek komunismu na vychode je sice hezke, ale neni to pravdive. Bohuzel.