Znásilněné děti znásilňují děti
Karel ChloubaV marketingu se zcela otevřeně hledí jen na to, zda metoda prodává. Nejen, že jsme všichni zneužíváni pokročilými formami marketingu. Každé Vánoce tiše sledujeme, jak marketing zacílí značnou část svého zájmu na děti.
Ano přátelé, i já jsem se zcela poddal duchu Vánoc a vůni cukroví a rozhodl se v těchto chvílích klidu a pohody věnovat ryze vánočnímu tématu. Něco se vám nezdá? Vždyť tato společnost akceptuje mé téma jako součást Vánoc se stejným klidem jako třeba fakt, že kapr patří na štědrovečerní tabuli.
Nejen, že se v západní společnosti akceptují specifické druhy dětské práce, zejména ve všelijaké podobě showbyznysu. Nejen, že jsme všichni zneužíváni pokročilými formami marketingu. Každé Vánoce tiše sledujeme, jak marketing zacílí značnou část svého zájmu právě na děti.
Marketing má z pohledu ekonomického paradigmatu být nástrojem, jak co nejlépe předat racionálnímu spotřebiteli informaci o produktu. Lze však jen těžko tvrdit, že to je cílem vývoje marketingu. Naopak umění marketingových agentur spočívá v tom, nedat zákazníkům takřka žádný prostor pro racionální úvahy nad produktem.
Ano, m ě l o by být regulováno, a m ě l by být promyšlen - alespoň podle čistě morálních hledisek ano.
Jenže je zcela zásadní otázkou, jestli jsou takováto omezení možná v stávajícím typu společenského uspořádání.
Tato společnost je stále ještě společností kapitalismu, to znamená ziskové produkce na straně jedné, a expandujícího konzumu na straně druhé. Za těchto okolností je nějaké principiální omezení reklamy (s výjimkou vyložených excesů) prostě nemyslitelné - torpédovalo by to samotnou materiální podstatu této společnosti.
Ve střetu morálka - materiální prospěch za daných okolností vždycky zvítězí to holé materiálno.
A ostatně: proč chránit před manipulující a "debilizující" reklamou jenom děti? Chovají se snad v oblasti konzumu (mnozí) dospělí jinak nežli ty nerozumné děti? Produkovat, konzumovat, a znovu produkovat - to je základní životní cyklus této společnosti; a jestli se chce něco zásadního změnit, pak je v prvé řadě nutno rozbít tento koloběh přízemního materiálna. Ta záležitost reklam je tu jenom (viditelným) symptomem, ale ne vlastní příčinou.