Drž hubu a krok. Další squat vyklizen

Monika Horáková

Squatting poukazuje na chyby systému, v němž společně žijeme. Posouvá hranice nedotknutelnosti soukromého vlastnictví. Není náhoda, že podobné příběhy se odehrávají v různých evropských zemích.

Ve Vídni bylo v pondělí nasazeno 1700 policistů na vyklizení domu obývaného podle dostupných informací 30-50 squattery. Ano, ta čísla čtete správně. Personálně bezpochyby výtečně připravená akce přinesla tento výsledek: 19 squatterů muselo dům opustit. Zatčeno bylo podle rakouských médií 31 osob, včetně lidí manifestujících za squattery. V nasazení byl kromě speciálních jednotek také policejní vrtulník, vodní děla a obrněný vůz.

Squatteři dům obývali dva a půl roku, přišli do něj na pozvání majitelů. Ti jim slíbili, že zde mohou půl roku bezplatně pobývat. Podle squatterů bylo cílem majitelů domu znepříjemnit život stávajícím nájemníkům, a dosáhnout tak jejich odstěhování. Poté chtěli majitelé dům údajně přestavět na luxusní nemovitost.

Squatteři se však s nájemníky solidarizovali a rozhodli se v domě zůstat i po uplynutí půlroční lhůty. Společně se starousedlými nájemníky odolávali podle svého vyjádření četným komplikacím, které rovněž měly obyvatele domu přimět k vystěhování: na chodbě vytržené okno uprostřed zimy či olej a chemikálie rozlité po podlahách, vypnutý plyn a voda.

Také vám to připomíná variaci na osud domu v Neklanově ulici v Praze, o němž nedávno Česká televize vysílala dokument Apoleny Rychlíkové

Demonstrace na podporu pražských squatterů. Foto archiv DR

Squatting poukazuje na chyby systému, v němž společně žijeme. Posouvá hranice nedotknutelnosti soukromého vlastnictví. To samozřejmě může někomu znít nelibě. Cožpak to není pravda, že mohu vlastnit cokoli, na co jsem si vydělal? Znamená to, že náš svět (svět soukromého vlastnictví) stojí na chatrných základech?

Diskuze o povaze soukromého vlastnictví přitom patří k těžším kalibrům. Zpochybňuje totiž svět většinové (české?) společnosti. Ta přitom ale není připravena ani na mnohem nižší laťku, tedy kritiku, která na život většiny explicitně neútočí.

Ať se jedná o diskuze o domácím vzdělávání, o přirozených porodech, veganství či o pohrdání konzumním způsobem života.

Vyjmenované postoje se stávají „jen“ cílem posměchu a společenské exkluze. Ačkoli je latentní názorový střet méně náročný pro skupinu zastávající většinový postoj, protože nemusí nic obhajovat, nezdá se, že by některá vítězná skupina využila své silnější pozice a pokusila se z nadhledu od permanentně společensky potlačované skupiny cokoli přiučit.

Proč někdo chce vzdělávat své děti doma? Proč někdo kritizuje nadužívání lékařských zásahů během porodu? Když někdo nejen, že nejí maso, ale nepije ani mléko, daří se mu opravdu hůř? Základem zdraví je přece sklenice mléka denně!

Bojíme se vystavovat kritice stávající řád, i když nás to nemusí stát žádné ústupky, protože by stačilo s respektem uvažovat o životech těch druhých. Bojíme se i jen zauvažovat o tom, proč někdo zaujímá jiné postoje než většina. Zpochybňování systému, který se týká většiny, je o to víc v nedohlednu.

    Diskuse
    July 29, 2014 v 8.42
    Squatteři vytvářejí pracovní místa
    1700 policistů na 50 sqatterů? To je skvělá zpráva. Zdá se, že stačí obsadit všechny nemovitosti ve spárech spekulantů, a hned bude u policie práce pro všechny.
    FT
    July 29, 2014 v 9.02
    Už to téma soukromého vlastnictví začíná pěkně pomalu prosakovat. Případná debata sice zpochybňuje svět většinové společnosti, ale zároveň je zajímavé, že spousta lidí skoro nic nevlastní a přesto se nechala opít rohlíkem od kazatelů víry soukromých držav.

    Honza Macháček: Pokud by squatteři obsadili všechny nemovitosti spekulantů vyšlo by to u nás asi nějak 0,01 squattera na nemovitost. No, aspoň by policie netušila kde se právě nachází.
    July 29, 2014 v 10.05
    0,01 squattera na nemovitost
    Schrödingerův squat.
    JB
    July 30, 2014 v 13.26
    strach
    Stach je základní emocí umožňující existenci tohoto společensko-mocenského(politického) uspořádání. Strach totiž umožňuje systému/mocným nabízet "řešení" a dávat lidem "jistoty", když oni sami si je nedokáží vytvořit nebo na ně přijít. Nebo když nedokáží nést odpovědnost za svůj vlastní život ve svých vlastních rukách. ...Strach=soupeřivost. Láska=solidarita.

    Systém se začíná pomalu hroutit. Je tedy potřeba nasadit ještě více strachu.