Sto dnů vlády Bohuslava Sobotky
Oto NovotnýOto Novotný podrobně analyzuje prvních sto dní vlády Bohuslava Sobotky a perspektivy vládnutí v naší zemi v dohledné době. Zamýšlí se nad budoucím vývojem po letošních volbách, stabilitou vlády a situací uvnitř sociální demokracie.
Pro ČSSD nedopadly předčasné volby 2013 podle očekávání, ale vytvořily situaci, kdy nešlo sestavit vládu bez ní a na jiném koaličním půdorysu než s ANO a KDU-ČSL. Tyto strany jsou spolu v zásadě odsouzeni vládnout, jiná smysluplná varianta vlády se v dohledné době nenabízí. Samozřejmě, že vládní koaliční sestava rozkročená od levého středu po pravý střed, de facto ve formátu velké koalice, nemůže být bez vnitřního pnutí. ANO bude chtít příští sněmovní volby vyhrát a prosadit hegemonní postavení strany nabírající voliče od středu doprava. ČSSD bude chtít udržet a posílit hegemonní postavení od středu nalevo.
Ač jsou tedy obě strany koaličními partnery, zůstávají největšími konkurenty. Zápas o postavení nejsilnější politické strany v zemi se tak bude odehrávat ve vládě, což je asi dobře, neboť každá z těchto stran bude muset prokázat, že nejlépe naplňuje pozitivní očekávání spojená s jejím programem. Jak se v tomto směru profilovala koaliční vláda Bohuslava Sobotky v prvních sto dnech svého vládnutí a jaké důležité faktory určují perspektivy této vlády a sociální demokracie, to je předmětem následující analytické úvahy.
Bilance prvních sto dnů vlády je vcelku úspěšná. Vláda přijala v souladu s koaliční smlouvou programové prohlášení, které podpořili sociální partneři (zaměstnavatelé a odbory) a zároveň se zavázala, že bude tripartitu využívat jako konzultanta při rozhodování o všech důležitých legislativních i nelegislativních krocích. Tímto bezprecedentně vstřícným přístupem k sociálním partnerům vláda posiluje svou legitimitu, vnitřní soudržnost a odolnost proti tlakům opozice, což jsou důležité předpoklady stabilního vládnutí. Řadu významných závazků z koaliční smlouvy a programového prohlášení vláda následně zakomponovala do legislativního plánu na tento rok a některé z nich již stačila splnit. Např. schválila každoroční povinnou valorizaci důchodů a jejich navyšování o 1/3 nárůstu průměrné mzdy.
Skončila doba, kdy vláda důchodcům valorizaci odpírala a nechala je propadat do chudoby. Výpadky ve zdravotnictví zrušením poplatků u praktických lékařů vláda rozhodla kompenzovat zvýšením plateb za státní pojištěnce. Skončila doba, kdy tzv. regulační poplatky ve skutečnosti nic neregulovaly, pokud tím cynicky nemyslíme omezování přístupu k základní zdravotní péči. Vláda vyladila vztahy s Evropskou unií, přijala fiskální pakt a zrušila tzv. Klausovu výjimku z Listiny práv EU. Skončila doba, kdy jsme se odmítali zapojit do hlavního proudu evropské integrace a mít na ní vliv a kdy naši občané byli z hlediska využívání sociálních práv občany EU druhé kategorie. Zároveň vláda přijala jasný závazek co nejúčelněji využít co nejvíce z dvaceti čtyř miliard eur, o které by jinak Česká republika přišla.
V legislativním plánu vlády na tento rok se počítá s přijetím dalších významných opatření. Před dokončením je fatálně důležitý zákon o státní službě. Je kolem něho velmi rušno, jeho výsledná podoba asi málokoho zcela uspokojí, nicméně všichni důležití aktéři, kteří se podílejí na jeho tvorbě, vědí, že je mnoho v sázce (především čerpání eurofondů) a cítí velkou zodpovědnost tento legislativní proces zdárně dokončit. Ještě letos vláda počítá s novelou zákona o investičních pobídkách na podporu hospodářského růstu a vytvoření nových pracovních míst. V brzké době vláda rozhodne o zvýšení minimální mzdy, připravuje koncepci o sociálním bydlení a zákony proti excesům exekutorů a proti lichvě. V daňové oblasti vláda zpracovává zákon o prokazování původu majetku, elektronické evidenci tržeb a je připravena snížit DPH u léků, knih, kojenecké výživy a dětských plen.
Vládu nerozhodily dramatické události na Ukrajině v důsledku ruského zabrání Krymu. Vláda země, která je členem NATO a EU, přirozeně, reflektovala stanoviska obou těchto partnerů. Zatímco ministr zahraničí tato stanoviska zásadově obhajoval, předseda vlády spíše brzdil tendence k radikálnějším postojům. ANO podporovalo vládní eurounijní kurz, ale (zjevně z populistických důvodů) se k tomuto citlivému tématu raději příliš nevyjadřovalo. Jediný, kdo se dostal zcela mimo hřiště, byl prezident republiky, když zprvu mudroval o umístění vojsk NATO na Ukrajině kvůli odstrašení Ruska jako potenciálního agresora. Jeho pozdější postoje jsou však již zcela v souladu s EU a vládou.
Současné "antipolitické trendy" opravdu asi nejde zvrátit, lidé, kteří by mohli a měli být voličským jádrem levice, jsou jaksi apriorně na všechny kromě Babiše a Okamury nakrknutí a vůči ČSSD skeptičtí. Viz facebook strany...:)
Socdem uškodilo zejm. toto:
1. nedokázala se jasně vymezit vůči okamurovské demagogii ohledně referenda a zákonů proti exekutorům, tj. lidé nechápou, že strana tyto normy prosadit chce, ale nemůže akceptovat paskvily - naopak, v očích obyčejných občanů to vypadá tak, že socdem hodlá své sliby nesplnit...
2. církevní restituce, kde výsledný dojem je opět takový, že ČSSD kapitulovala a zradila (a v politice platí bohužel dojmy, nikoli fakta!)
3. ukrajinská krize - kdy snad každé veřejné vystoupení ministra Zaorálka ubralo straně několik tisíc hlasů... Socdem si zkrátka před svými voliči nemůže dovolit, aby její ministr zahraničí mluvil stejně jako Schwarzenberg! Samozřejmě, všiml jsem si, že Sobotka Zaorálkovu nekritickou prozápadní horlivost mírnil, ale všimli si toho i občané? Bohužel pochybuji...
Takže - je mi upřímně líto J. Kellera, že se dal na tuto předem prohranou vojnu. Budu jej volit s velkým smutkem.
Snad ale aspoň do očí řekne evropským socdem politkům, jaké jsou skety, když dávno již vyměnili socdem program a levicové hodnoty za teplá místečka. Na to se i celkem těším.
Největší problém socdem hnutí jako celku totiž neleží u nás, nýbrž v západní Evropě, kde jsou tamní "strany umírněné levice" již zcela prolezlé neoliberálním morem...